Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Hier kun je praten over je honda.
bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Ik ben volgende week van plan een honda 2 cilinder motor weer aan de praat te krijgen na 20 jaar stilstaan. Het ding heeft staande cilinders. Net al een tijd zitten googlen naar do's and don'ts, hier de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom veel onzin tegen. Zijn hier nog mensen die goede en slechte ervaringen willen delen? Het gaat mij niet om afstellen, kleppenspeling, contactpunten, nieuwe accu, nieuwe benzine, lucht in de banden, checken of de remmen werken voor de proefrit en dat soort onbenulligheden. Het gaat mij er om de motor niet te beschadigen.

Vragen:
Oude olie aftappen, nieuwe erin. ATF olie erin? Ik heb gelezen dat mensen er eerst diesel ingooien (??).

Do's:
- Carb/ spruitstuk reinigen
- Beetje olie op de zuigers, eigenlijk overal olie waar je makkelijk bij kan komen
- Controleren of de olie ook wordt rondgepompt

Dont's:
- accu erin en proberen te starten

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door ciebie »

Mijn ervaring is om vooral naar een motorforum te gaan, hier staat namelijk veel onzin!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Jurrien »

Ik zou ten eerste niet luisteren naar ciebie.

Ten tweede zou ik uiteraard de carburateur even schoonmaken omdat je er wel zeker van kan zijn daar aangekoekte benzine in zit.
Dan zou ik voor het laten lopen even de oude olie aftappen, aanvullen met goedkope olie, de motor op laten warmen en dan de olie nog een keer verversen.
Verder alles doen wat een standaardonderhoudsbeurt inhoudt.

Wat voor een Honda is het eigenlijk? Zo'n nieuwere jaren80 tweecilinder (cb250n, cb400n, etc..) of een echte oude?
Die jaren80-dingen zijn behoorlijk hufterproof. De wat oudere hebben wat meer aandacht nodig.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Jurrien schreef:Ik zou ten eerste niet luisteren naar ciebie.
Wat voor een Honda is het eigenlijk? Zo'n nieuwere jaren80 tweecilinder (cb250n, cb400n, etc..) of een echte oude?
Die jaren80-dingen zijn behoorlijk hufterproof. De wat oudere hebben wat meer aandacht nodig.
Wordt een oudje, zodra ik foto's heb zal ik plaatsen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door NIX »

Wat Jur zegt.

Vervang ook de filters of maak ze schoon, afhankelijk van het type. Oude filters willen na zo'n tijd wel eens uit elkaar vallen. Schuur de punten even, vaak zit er wat aanslag op. Spuit wat olie op de nokken, gooi wat ATF in de bougiegaten zodat de veren lekker losweken.

Spoel niet met diesel, dat is te dun om goed te smeren. En er komt vaak teveel vuil in 1x los. Een keer extra olie wisselen is veel beter.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Jurrien »

NIX schreef:Spuit wat olie op de nokken
Even voor de duidelijkheid, NIX doelt op de nokken die de puntjes opendrukken (dat neem ik maar aan), niet op de nokkenassen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door nielspbr »

Wrom niet, als je het nieuw monteert smeer je het toch ook voor?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Jurrien »

Je gaat toch niet je cilinderkop openschroeven om wat olie op de nokkenassen te spuiten?

Een paar keer het blok rondpompen met de kickstarter is dan veel handiger, als het goed is pompt de oliepomp dan ook al wat olie naar de nokkenassen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door NIX »

Ik zou inderdaad de klepdoppen er even afschroeven om wat olie in de kop te spuiten. Zeker als het een staande cilinder is, bij onze liggende blokjes duurt het vaak al erg lang voor er eindelijk olie in de kop gepompt wordt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Jurrien »

Met een paar keer op de kickstarter trappen ben je er ook. En dan heb je de olie precies daar waar het nodig is, ipv dat je willekeurig wat op de klepveren kliedert, waar het juist weinig zin heeft.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Eric »

Kop hoeft niet los, alleen het deksel op de kop.

Als het ding goed weggezet is:

Olie eruit, nieuwe goedkope shit erin.
Benzine uit de tank eventueel tank spoelen
Nieuwe benzine in de tank en kraan open zetten.
De aftap schroeven onder de vlotterbakken even los en de carburateurs door laten lopen. Doe er wel een goed absorberende doek of een bakje onder.
schroeven weer dicht.
Bougie's eruit en een beetje olie erin (paar druppels). Weet eigenlijk niet of dit zoveel zin heeft, want de olie gaat toch niet overal om de rand zitten.
kijken of het luchtfilter niet tot stof is vergaan
bougie's er weer in en starten maar.

Laat maar een tijdje lopen en rijd er een rondje mee. Als hij lekker warm is geweest, de olie eruit en olie en filter vervangen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Carb gaat in de ultrasoon, tank is met speciale coating (welke weet ik niet) weggezet. Olie zit denk ik nog in het blok. Volgende vraag: wanneer krijg je van die mayonaise in je olie/ blok??

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Eric »

Als je een watergekoelde motor hebt met een lekke koppakking of als je zeer korte stukjes rijdt.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door toerieteller »

soms word er diesel in de bougiegaten gegoten om de veren los te weken als deze vastgekoekt zitten aan de zuiger.
dit is alleen nodig als er een gebrek is aan compressie om te starten.
meestal start het zo ook wel(meestal een klein hulpshotje snelstart om te kijken of er vonk is op het juiste moment en er zin is om te starten na een wel erg lange winterslaap), en schieten ze vaak los bij de opwarming van de zuiger, maar soms is het echt dropvloeistof die de veren vast houd in de groeven.
ik deed soms een badje wd-40 en dan diesel om zeker te zijn dat het weer wil starten bij dieselmotoren die veels te lang stil hadden gestaan, mede omdat er bij meerdere cilinders er jammergoeg altijd een uitlaatklep/inlaatklep open staat, en roest dan vaak een slag slaat op de cilinderwand, veren en zuiger.
maar dat ligt ook aan de opslag van de motor.

mayonaise is bij een te kort aan temperatuur(korte ritten, of een verstopte ontluchtingspijp van het carter).
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Heeft altijd verwarmd gestaan, blok is los, nauwelijks corrossie op het hele apparaat, in het bougiegat gaat sowieso ATF olie, waarschijnlijk ook wat olie erin via de klepdoppen, dan laat ik hem een paar dagen staan, af en toe een slagje draaien, olie eruit, nieuwe olie erin, daarna stel ik de boel af, neem ik de punten onderhanden en ga ik is proberen met een nieuwe accu.

Plaats reactie