Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
To 5.0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 feb 2010 21:41
Bezit: Zwarte Skyteam Dax 2009, Ford Mustang 1988 GT, Ford mustang 1971 Grande, Ford LTD Crown Victoria Country Squire 1990, Lincoln mark VII 1991 en een fiets.
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door To 5.0 »

Vraag:

Volgend jaar wil ik mijn motor rijbewijs halen. Wel wil ik op mijn Dax blijven rijden maar dan bijvoorbeeld met 125, 150 of 160 CC.

Kan ik zonder problemen een heftig blok onder mijn Skyteam Dax gooien en naar de keuring rijden en weggaan met een nieuw kenteken? En is het uitlaat geluid dan aan normen gebonden?

Reden om een motor Dax te bouwen:
Het bekijks wat ik er mee heb.
Het past in mijn berging.
Het vette geluid.
Ik toch alleen maar in de stad en op B wegen er mee wil knallen.
Ik hem wil maken naar eigen smaak.
Eigenlijk deze Dax niet kwijt wil.

Suggesties zijn altijd welkom.

Tom, de Hagenees
How can you win if you don't play?

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door roow »

Keuren zal opzich wel kunnen dacht ik.

Maar je kunt ook:

Motorframe scoren, en je eigen frame verkopen.

Je brommer verkopen, en een motordax terug kopen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door butt head »

gewoon een motor gekeurd frampje kopen en alles om bouwen met en snel blokje naar keuze

dat frame om keuren zou ik zeggen dat is te veel moeite. alles moet weer werken of het nieuw is
en ik durf niet te zeggen of je op zoon nieuwe brommer nog een motor kenteken kan aan vragen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door nitelife »

frames van na 1998 zijn niet zo makkelijk te keuren. het beste is een framewissel. dus een framepje met motokenteken kopen en alles overschroeven en het brommerframe verkopen.
TWD for life!

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door Saik0 »

Heb daar al eens contact over gehad, had een dx van 2008. Dat was niet mogelijk om die op motorkenteken te krijgen. Dan zou je moeten beginnen met een frame kaalgeschuurd aan te leveren en meerdere keuringen te ondergaan, dan gaan ze alles helemaal checken. Staat trouwens nog een motor dx frame met onderdelen te koop op marktplaats voor 260 euri.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

NIX
chaly addict
Berichten: 18858
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door NIX »

De ene serie krijgt de ene typegoedkeur, de andere een andere goedkeur. Geldt ook voor de monkey-achtige framepjes en onze oude brommertjes waar soms al heel wat scheuren aan zijn dichtgelast of rotte plekken vervangen.

Dat 260,- frame is een mooie optie, als je bedenkt dat zelf keuren in veel gevallen betekent dat je bijna 200,- verder bent voor je een plaat in je knuistjes hebt. Ik heb laatst een skyteam gorilla motoframe voor 250 mogen wegkapen inclusief plaat. Dat zijn wel de leukere deals.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

To 5.0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 feb 2010 21:41
Bezit: Zwarte Skyteam Dax 2009, Ford Mustang 1988 GT, Ford mustang 1971 Grande, Ford LTD Crown Victoria Country Squire 1990, Lincoln mark VII 1991 en een fiets.
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door To 5.0 »

NIX schreef:De ene serie krijgt de ene typegoedkeur, de andere een andere goedkeur. Geldt ook voor de monkey-achtige framepjes en onze oude brommertjes waar soms al heel wat scheuren aan zijn dichtgelast of rotte plekken vervangen.

Dat 260,- frame is een mooie optie, als je bedenkt dat zelf keuren in veel gevallen betekent dat je bijna 200,- verder bent voor je een plaat in je knuistjes hebt. Ik heb laatst een skyteam gorilla motoframe voor 250 mogen wegkapen inclusief plaat. Dat zijn wel de leukere deals.
Duidelijk verhaal van frame.

Nu nog een paar vragen:

Hoeveel cc mag er onder? ( ivm controle en verzekering)
Wat voor verbeteringen moet ik aanbrengen?
Kunnen ze me dan nog staande houden ivm uitlaat DB en is deze DB gekoppeld aan het bouwjaar van het frame?

Thanks,
Tom
How can you win if you don't play?

NIX
chaly addict
Berichten: 18858
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door NIX »

Je mag zoveel cc hebben als op je kenteken staat aangegeven. Ben je niet verzekerd als je met meer rijdt? Waarschijnlijk niet. Controleert de verzekering je cilinderinhoud bij een ongeval? Waarschijnlijk niet. Ik heb bij mijn SS gewoon op het kenteken staan dat er een 85cc onder hangt. Was geen probleem. Ik zou er ook zo maar een zwaarder blok onder hangen als ik daar zin in had. Wat het kenteken ook zegt. Zorg wel dat als je een ander blok dan origineel eronder hebt, dat je de gegevens ervan hebt. Die willen ze voor inhoud en vermogen. Als je je eigen blokje vergroot, zal waarschijnlijk ook geen probleem zijn, als je maar kunt laten zien wat er voor cilinder op zit. en pak dan gewoon de technische gevens van een honda met die inhoud erbij om in te schatten wat je vermogen ongeveer zal zijn.

Op wat voor verbeteringen doel je?

dB is bij mijn weten gekoppeld aan cilinderinhoud. Je moet gewoon niet teveel herrie schoppen of het risico nemen. Ook al zijn ze sowieso toegeeflijker als je een motorkenteken hebt. Je normaal gedragen is ook een erg belangrijke factor.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16232
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door nielspbr »

En er zijn wel degelijk richtlijnen welk bouwjaar hoeveel decibel mag uitstoten.
Maar zoals HJ zegt, zolang je niet over je klagen wordt er redelijk veel getolereerd.
(Anders zou driekwart van de harleys op de bon gaan :P)

To 5.0
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 feb 2010 21:41
Bezit: Zwarte Skyteam Dax 2009, Ford Mustang 1988 GT, Ford mustang 1971 Grande, Ford LTD Crown Victoria Country Squire 1990, Lincoln mark VII 1991 en een fiets.
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door To 5.0 »

Als verbetering dacht ik aan vering en wegligging.

Wat ik bedoel met uitlaat DB is het geluid van Dax motorfietsen die mee knalde op de Honda dag en de Bloembollenrit en mij met een bloedgang voorbij reden :D!
Dat geluid was zwaar en hard.

Het gave van een motor/bromfiets dax of monkey vind ik dat het klein, handelbaar, sleutelbaar en hard kan gaan. En dat laatste verwachten mensen niet omdat ze toch wel neerkijken op zo'n mini motor of brommer.
How can you win if you don't play?

NIX
chaly addict
Berichten: 18858
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door NIX »

Los van wat wettelijk mag, zou ik hem toch graag aan de luidruchtige kant willen hebben. Je wordt nou eenmaal nogal snel platgereden omdat ze je niet zien. Zolang je eigen oren maar niet gaan bloeden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

DAX6
4T-MSB regular
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 dec 2009 16:52

Re: Skyteam brommer Dax ombouwen naar motor Dax, kan dat?

Bericht door DAX6 »

To 5.0 schreef:Vraag:

Volgend jaar wil ik mijn motor rijbewijs halen. Wel wil ik op mijn Dax blijven rijden maar dan bijvoorbeeld met 125, 150 of 160 CC.

Kan ik zonder problemen een heftig blok onder mijn Skyteam Dax gooien en naar de keuring rijden en weggaan met een nieuw kenteken? En is het uitlaat geluid dan aan normen gebonden?

Reden om een motor Dax te bouwen:
Het bekijks wat ik er mee heb.
Het past in mijn berging.
Het vette geluid.
Ik toch alleen maar in de stad en op B wegen er mee wil knallen.
Ik hem wil maken naar eigen smaak.
Eigenlijk deze Dax niet kwijt wil.

Suggesties zijn altijd welkom.

Tom, de Hagenees
Als een dax van skyteam komt staat op je kentekenbewijs hoeveel DB deze heeft. Dat varieren van 85/87 en 97DB(Dit ligt aan hoe de fabrikant dat op de COC papieren heeft vermeld,Bij andere merken uit china kan dat verschillen)
Ik ben het eens met de anderen die gereageerd hebben dat je beter een motorframe kunt aanschaffen omdat je bij een nieuwe bromfiets aan de nieuwste normen moet voldoen.
Staat er bv op je kenteken 85Db dan kan ik mij voorstellen dat de RDW van die basiswaarden uit gaat als om motor DB gaat.
Een Harly (nieuw)krijgt ook geen goedkeuring als hij meer dan 97 db geluid voortbrengt.
Veel H. rijders krijgen problemen nadat ze het geluid hebben aangepast bij een kontrole.
Je kunt een machine laten keuren met x CC 's en later ombouwen naar mee CC's.
Nadeel je bent niet verzekerd bij een aanrijding. Men wordt steeds slimmer bij de kontrole hierop.
In principe kan je een bromfiets laten omkeuren maar gezien de eisen en de daaraan gekoppelde kosten raad ik het kopen van een 2de hand Honda motorframe, vanwege de goede kwaliteit.
gr.
Herman

Plaats reactie