Schijfrem achter voor c50
-
- chalykiller
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
Behalve dan dat het daar niet (meer) over gaat
Re: Schijfrem achter voor c50
Jip en Janneke voorbeelden:
Waarom kost het me veel moeite om mijn bed te verschuiven, terwijl hij met een heel klein oppervlak contact maakt met de grond? (vier kleine pootjes)
Waarom kan een motor zo ontzettend schuin in de bocht hangen, terwijl hij met minimale oppervlakten contact met de grond heeft? (voor en achter enkele vierkante centimeters rubber-asfaltcontact)
Over je locomotiefvoorbeeld: Je gooit het weer op oppervlakte, terwijl de reden van de verhoogde wrijving de normaalkracht is.
Als je een locomotief hebt van 6 assen waarvan er 1 is aangedreven, gebruik je maar 1/6e van het gewicht van de locomotief voor de wrijving van de aandrijvende assen.
Als dezelfde locomotief van 6 assen ook 6 aangedreven assen heeft, gebruik je het volledige gewicht van de locomotief voor de wrijving van de aandrijvende assen.
Mirjan, het zou leuk zijn als je ook eens reageert op wat men hier zegt. Elke keer worden je voorbeelden ontkracht waarop je doodleuk met een nieuw voorbeeld komt. Er is zo weinig interessants aan een discussie.
Waarom kost het me veel moeite om mijn bed te verschuiven, terwijl hij met een heel klein oppervlak contact maakt met de grond? (vier kleine pootjes)
Waarom kan een motor zo ontzettend schuin in de bocht hangen, terwijl hij met minimale oppervlakten contact met de grond heeft? (voor en achter enkele vierkante centimeters rubber-asfaltcontact)
Over je locomotiefvoorbeeld: Je gooit het weer op oppervlakte, terwijl de reden van de verhoogde wrijving de normaalkracht is.
Als je een locomotief hebt van 6 assen waarvan er 1 is aangedreven, gebruik je maar 1/6e van het gewicht van de locomotief voor de wrijving van de aandrijvende assen.
Als dezelfde locomotief van 6 assen ook 6 aangedreven assen heeft, gebruik je het volledige gewicht van de locomotief voor de wrijving van de aandrijvende assen.
Mirjan, het zou leuk zijn als je ook eens reageert op wat men hier zegt. Elke keer worden je voorbeelden ontkracht waarop je doodleuk met een nieuw voorbeeld komt. Er is zo weinig interessants aan een discussie.
Re: Schijfrem achter voor c50
Nee hoor, ik vind het best interessant om extra les fysica te krijgen!Jurrien schreef: Mirjan, het zou leuk zijn als je ook eens reageert op wat men hier zegt. Elke keer worden je voorbeelden ontkracht waarop je doodleuk met een nieuw voorbeeld komt. Er is zo weinig interessants aan een discussie.
Re: Schijfrem achter voor c50
@jurien
Ik schreef in mijn voorbeeld met die loco juist, imdien oppervlak niets uitmaakt, waarom dan 6 assen. De eerste generatie stoom locos hadden maar 2 assen. Al het gewicht Fn staat dus op die 2 aangedreven assen. Toen de treinen zwaarder werden moesten er steeds meer aangedreven assen komen. Een mallet met 8 aangedreven assen moet bij- optrekken nog zand strooien anders gaat ie nog slippen.
Als oppervlak niets uitmaakt maakt men een loco met 2 assen en en blok beton erop. Klaar lekker goedkoop maar men moest meer aangedreven assen hebben.
De tractor of drag racers idem. Als brede banden niet nodig zijn waarom dan geen fietsbandjes op die dragracers en tractor pullers.
MvgI
Ik schreef in mijn voorbeeld met die loco juist, imdien oppervlak niets uitmaakt, waarom dan 6 assen. De eerste generatie stoom locos hadden maar 2 assen. Al het gewicht Fn staat dus op die 2 aangedreven assen. Toen de treinen zwaarder werden moesten er steeds meer aangedreven assen komen. Een mallet met 8 aangedreven assen moet bij- optrekken nog zand strooien anders gaat ie nog slippen.
Als oppervlak niets uitmaakt maakt men een loco met 2 assen en en blok beton erop. Klaar lekker goedkoop maar men moest meer aangedreven assen hebben.
De tractor of drag racers idem. Als brede banden niet nodig zijn waarom dan geen fietsbandjes op die dragracers en tractor pullers.
MvgI
Re: Schijfrem achter voor c50
ehem jurien, een motor kan in een bocht schuin hangen niet door de wrijving of grip maar de centrifugale kracht die het schuin hangen neutraliseert. Eigenlijk is het juis de optredende centrifugale kracht die normaal de motor of auto uit e bocht laat vliegen, door het schuin hangen wordt geneutraliseerd. Daarom heeft men in Italie en de UK de pendolino of hellende trein die met 300kmh een bocht kan maken en een normale trein niet.
Wat een schijf discussie niet kan brengen.....treinen...
Mvg
Wat een schijf discussie niet kan brengen.....treinen...
Mvg
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
- Locatie: Keijenborg
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
Kerel hou dr nou s een keer over op. Dit begint heel erg irritant te worden. Sommige mensen moeten ook altijd gelijk hebben
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...
-
- Moderator
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
Tja, zo lang je niet wilt toegeven/inzien dat anderen ook wel eens gelijk hebben zal je altijd moeite hebben om on-topic te blijven.mirjam schreef:Wat een schijf discussie niet kan brengen.....treinen...
Mvg
Nu zijn het treinen, what's next? oude radio's?
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schijfrem achter voor c50
ok heren ik zal niet meer antwoorden. Had ik al eerder voorgenomen maar een paar wille verder discusieren waar ik een goed gevoel-had en dus toch maar weer antwoorde.
Mvg
Mvg
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schijfrem achter voor c50
Ik heb nog een zooitje oude buizenradio's waarvan zeker de helft het niet meer doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schijfrem achter voor c50
Gooi jij je opel even weg!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.