Passende vliegwielmoer

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Passende vliegwielmoer

Bericht door N00bDaan »

Aloha,

Ik heb hier een SS blok liggen, een C50 blok met semi-bak en nog twee losse krukken uit CD blokjes (dacht ik) en heb één vliegwiel moer. Deze moer komt origineel van het C50 blok, maar past ook op het SS blok en op de CD krukjes. Nu is het natuurlijk leuk als je de SS en C50 kan starten zonder eerst de vliegwiel moer te moeten overzetten...

Ik naar Leertouwer voor de kerst, maar daar niet geslaagd. Dus vorige week even drie universele (SS, CD, C) vliegwiel moeren bij Rovaza besteld (M10x1,25), maar deze passen op geen van alle. De moer gaat er ongeveer een halve slag op en daarna niet verder. Volgens mij is het dus de verkeerde spoet.

Zojuist even gebeld met Rovaza en tot de conclusie gekomen dat het een vreemde zaak is, want het kan natuurlijk zo zijn dat er een vreemde eend in de bijt is, bijvoorbeeld een krukje wat anders is getapt, maar ik het vier krukjes liggen waar de M10x1,25 moer niet op past.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand enig idee wat voor spoet mijn enige (unieke) vliegwiel moer heeft?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door NIX »

Die Ene moer is waarschijnlijk een klein beetje verneukt waardoor ie op de andere kruks past. De draad is dezelfde als op je wielassen, achterbrugas en schokbrekerophanging. Check je nieuwe moeren daar even.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door niek is ik »

kijk eens of je kruktappen niet beschadigd zijn?
je moeren niet beschadigd?

en of de moeren wel op een normale bout van die maat passen?

en meet desnoods van bijde eens de schroefdraad na...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door Jurrien »

Inderdaad, meten is weten. Bij een schroefdraad van 10x1.25 betekent de 10 een diameter van 10mm en de 1.25 is de afstand tussen de windingen onderling.

Supertip: meet 10 windingen tegelijk op, dat meet veel nauwkeuriger. Vervolgens delen door 10 en klaar is N00bDaan.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door N00bDaan »

Eric schreef:Alle vliegwielen misschien verneukt en dat er normaal draad op zit?
NIX schreef:Die Ene moer is waarschijnlijk een klein beetje verneukt waardoor ie op de andere kruks past. De draad is dezelfde als op je wielassen, achterbrugas en schokbrekerophanging. Check je nieuwe moeren daar even.
Alle vier de krukjes zijn netjes schoongemaakt en daar draait de andere moer prima omheen dat had ik allang gedaan.
niek is ik schreef:kijk eens of je kruktappen niet beschadigd zijn?
je moeren niet beschadigd?

en of de moeren wel op een normale bout van die maat passen?

en meet desnoods van bijde eens de schroefdraad na...
De moer die op alle vier gaat is wel wat oud ja, maar alle krukjes hebben dezelfde spoet en zou dus geen donder uitmaken hoe uitgelubberd die moer is. Ik kom op een spoet van 1,28 (9 mm/7 windingen) voor alle krukassen.

De achterveer moeren gaan er net zo ver op als de vliegwiel moeren (duh spoet van 1,25) dus al met al een beetje vreemd, maar we komen er wel...

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door niek is ik »

ik denk dat die ene moer die je had iets beschadigd was, en je nu al je kruktappen iets beschadigd hebt, waardoor een goede moer er niet meer overheen past...

in dat geval, de juiste tap en over heen halen...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door nielspbr »

Niek snijplaat, tap is voor gaten

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door niek is ik »

voor mij heet het allemaal tap
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Passende vliegwielmoer

Bericht door N00bDaan »

niek is ik schreef:ik denk dat die ene moer die je had iets beschadigd was, en je nu al je kruktappen iets beschadigd hebt, waardoor een goede moer er niet meer overheen past...

in dat geval, de juiste tap en over heen halen...
Neen, want de betreffende moer heeft maar op twee van de vier krukassen gezeten. De andere twee komen (zoals ik al eeder zei) van een mede viertakter en daar heb ik nog nooit die moer opgezet. Tot ik 'm wou passen en toen draaide 'ie er zo op (da's nou vreemd).

Lijkt erop dat het wel een bestaande moermaat is en probeer 'm nu te krijgen bij Rovaza....

Plaats reactie