met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door se7ven »

Met autorijbewijs voortaan ook motorrijden

Onderstaande tekst is hiet te vinden:
http://remcodijkstra.web-log.nl/remcodi ... ok-in.html

Met autorijbewijs ook op lichte motor of scooter kunnen rijden. Files voorkomen, veilig, snel, beter voor milieu en goedkoper.

Tijdens vakantie in Frankrijk en Italië kijk ik graag naar scooters en lichte motoren. Met name in de drukke steden is het een uitkomst. De voordelen van een scooter zijn duidelijk: - snel van A-naar B zonder last van files, beter voor milieu en goedkoop

In Frankrijk en enkele andere Europese landen mag je met een autorijbewijs gewoon op deze lichte motoren rijden. Het is daar een alom geaccepteerd vervoersmiddel. In Nederland moet je voor alles boven de 50cc (een brommertje) al een ‘licht’ rijbewijs halen. Waarom afwijkende regels in Europa?

Het lichte rijbewijs is bedoeld om beginnende motorrijders te behoeden voor hoge snelheden en gevaar. Je kan anders direct na het behalen van je motorrijbewijs op een Honda CBR1100xx stappen, meteen de gaskraan openzetten en illegale snelheden van boven de 250 km bereiken.

Vreemd genoeg mag je na het behalen van je autorijbewijs wel direct in een Porsche stappen. Niemand weerhoud je ervan om minstens dezelfde snelheden te gaan rijden. Hooguit de nutteloze flitscontroles op snelwegen, de hoge aanschafprijs of verzekeringsvoorwaarden. Maar hardrijders zullen er altijd zijn. Ongelukken voorkom je niet. Niet met flitscontroles, niet met eindeloze verkeersdrempels. Hardrijden is een mentaliteitskwestie. Voor mij vooral een eigen verantwoordelijkheid die moet liggen bij de individuele weggebruikers.

Ik pleit er daarom voor om in NL dezelfde Europese norm te hanteren voor het berijden van lichte motoren. Dat betekent dat we de grens verlagen en een vrijgave realiseren voor het berijden van lichte motoren en scooters tot 125cc en bijvoorbeeld tot 20 of 25 pk. Dit wel onder de voorwaarde dat je autorijbewijs hebt.

Tegenstanders zullen de veiligheid aandragen als argument. Op een motor ben je immers kwetsbaarder als verkeersdeelnemer. Ik denk dat de onveiligheid wel meevalt. Niemand gaat voor zijn lol onderuit of veroorzaakt een ongeluk. Veilig rijden is dus iets dat je automatisch doet en probeert. Daarnaast kan je met welke opleiding of controle dan ook, nooit voorkomen dat iemand eens een topsnelheid uitprobeert. Zoals ik al zei, dat is een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast heeft de berijder als een uitgebreide theorie en enige praktijk ervaring achter de rug. Immers het autorijbewijs is reeds afgelegd. In de rijopleiding kan ook best enige extra aandacht voor andere weggebruikers. Begrip voor andere weggebruikers maakt het ook veiliger. Daarmee anticiperen toekomstig automobilisten ook beter op de lichte motorrijder. Ik ben van mening dat het de moeite waard is om hierover eens een discussie te voeren. Ik zal de VVD fractie in Den Haag op de hoogte stellen en eens vragen hiernaar te kijken. Zo levert een vakantie toch nog wat (politieke) interessante gedachte(n) op.

ACTIE!
Ben je er ook mee eens schrijf dan de politieke partijen aan. (en rij straks legaal rond)

CDA
cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
VVD
http://www.vvd.nl/index.aspx?ChapterID=1276
PvdA
https://www.pvda.nl/contact
SP
http://www.sp.nl/interact/contact/mail_form.php
Christenunie
http://www.christenunie.nl/nl/1/contact
PVV
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_ ... Itemid=140
Partijvoordedieren
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/120
Groen Links
http://groenlinks.nl/contact
D66
http://www.d66.nl/d66nl/item/contact_opnemen_met_d66
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door nielspbr »

In het buitenland is zo'n 125cc klasse tot 15pk(11kW) een 125 klasse met 20a25pk gaat je niet lukken.
(en voor mij geldt liever niet, want mijn verzekering(125) zal daardoor een stuk duurder worden. Laat de mensen die willen motorrijden maar keurig een rijopleiding voor tweewielers volgen.)

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Dezelfde Jasper »

nielspbr schreef: Laat de mensen die willen motorrijden maar keurig een rijopleiding voor tweewielers volgen.
Eens, moet er niet aan denken dat al die onoplettende idioten in auto's ineens ook op een motorfietsje mogen stappen.

madass
4T-MSB regular
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 jun 2008 21:52
Bezit: Skyteam cobra
Locatie: Hoorn

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door madass »

wel een goed idee maar dan moeten ze wel een examen aan vast zetten ipv dat je er zo klakkeloos op kan gaan rijden
dus geen gedonder dat je weer theorie moet doen..alleen examen ..want de theorie heb je toch al van je auto/vrachtwagen ..net wat je rijdt
Hop hop gas dr op :twisted:
Skyteam cobra building

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door nielspbr »

Tegenwoordig heeft ieder type rijexamen zijn eigen theorie examen. In andere woorden als je je B hebt en je wilt je A rijbewijs halen moet je ook je A theorie doen (is nu ook al zo)

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door se7ven »

Ik vind die theorie bende ook onzin.
Tja je kunt ook een piaggio mp3 of chineese imi aanschaffen en dan kun je tot 400cc rijden met autorijbewijs. Een quad kan natuurlijk ook .

Het is dan toch raar dat je voor MAX 125cc wel een rijbewijs moet halen.

Persoonlijk vind ik het betutteling. Als ik goed ben ingelicht moeten ze het invoeren in 2011 van de EU. Als dit waar is kan het dus best eerder.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door xMARKx »

Ik denk dat dit een discussie kan worden tussen de wel motor rijders en niet motor rijders... maar ik ben eigenlijk wel voor! Ik ben ook van mening dat eigenlijk iedereen een paar motor rij lessen in zn leven moet nemen omdat hiervan je hele rij gedrag/inzicht zwaar verbeterd. (en eigenlijk ook eens op een vrachtwagen moeten mee rijden)

Maar wat is er mis mee om mensen in het bezit van een auto rijbewijs (en bv een minimum van x aantal jaar en een rij vaardigheids testje) op een lichte motorfiets (tot 125cc net als in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië) te laten stappen. Het zal meestal stads verkeer zijn of woon werk verkeer over korte afstand. Mensen voor wie bv OV niet echt aan sluit maar ook weer niet perse met de auto hoeven. Ik zie de voor delen ervan wel in en betwijfel of het de verkeers veiligheid echt in gevaar brengt.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door xMARKx »

PS zou het niet handig zijn als ze deze aktie willen voeren dat er een concept brief was die je kon toe sturen...

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door four »

opzich vind ik het geen slecht plan, maar dan zouden ze wel een cursus voertuig vaardigheden erbij moeten plakken (wat nu ook met de motor gedaan wordt) het is heel anders om met een motor 120 te rijden dan met een auto, en daar komen ook bepaalde technieken bij kijken die je als automobilist niet zult bedenken (zoals het niet remmen in de bochten, uitwijkoefeningen en vooral de noodstop) dit zijn zaken die zeker voor de veiligheid van het individu zelf en de overige weggebruikers niet verwaarloosd mogen worden. 125 cc is niet veel, maar of je nu valt met een cbr1100 of met n pruttelpotje de klap is even hard.

(tenzij je inderdaad 250 rijd)
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door niek is ik »

wil dolgraag met 125cc willen rondijden legaal, maar toch ben ik hier op tegen.
Ik zie het al voor me, wat nou jamaha earox, 125cc polini malossi sjonnie's.... gaat fout...
Doe dan gewoon een rijbewijs wat betaalbaarder is....
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door butt head »

wat een k*t regel heb ik niets aan :(
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door arnold-d »

Hoop dat dit niet door gaat.
Laat ze maar lekker motor lessen nemen, dan rijden ze al een stuk veiliger, en hebben ze tenminste een motor onder controle..
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 182
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: randstad

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door brommerhobby »

Hebben de voorstanders wel eens het theoriegedeelte van een A rijbwijs bekeken ?
Je mag alleen op meer dan 2 rijbanen en met file tussen de auto's door , op
de stads en binnendoor wegen moet je dus net als een auto in de rij aansluiten ,
nu is er een soort gedoogbeleid en dat zal zeer zeker in nederland als het rijden met een B rijbewijs op een lichte motorfiets word toegestaan afgelopen zijn
en direct bekeurd worden als je er langs rijd .
Tevens vallen er in de landen waar het wel mag veel meer slachtoffers , maar ja
wie zullen hier de slachtoffers zijn altijd een ander toch .
Het zal meestal stads verkeer zijn of woon werk verkeer over korte afstand.
Nederland fietsland :mrgreen:
cb125s 1978
SS50M 1973

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Marinus84 »

Laat dit alsjeblieft niet gebeuren. Ik ben voorstander van een uitgebreide opleiding voor snorfietsen, brommers/scooters en motoren.

Alles op minder dan 4 wielen, wat geen auto is, vereist een speciale vaardigheid. Dus gewoon halen dat aparte rijbewijs.

aj90
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 sep 2007 10:35
Locatie: WbD

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door aj90 »

Inderdaad kan je beter wat lessen nemen voor de controle en inzicht. Er wordt niet voor niets gezegd dat motorrijders de meest kwetsbare weggebruikers zijn. Het is vervelend voor de mensen die echt geen les nodig hebben voor 125cc maar er zijn er ook zat die het zeker weten wel nodig hebben.
CD50

Plaats reactie