met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Hier kun je praten over je honda.
madass
4T-MSB regular
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 jun 2008 21:52
Bezit: Skyteam cobra
Locatie: Hoorn

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door madass »

is wel een goed idee maar wel examen er aan vast zzetten

dan komen er ook niet van die scotah broekies tussen
Hop hop gas dr op :twisted:
Skyteam cobra building

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door se7ven »

Wat er vergeten word is dat je nu dus al met een Piaggio MP3 (motor met 2 voorwielen) tot 400cc met een autorijbewijs gereden mag worden!
Een QUAD (veel gevaarlijker als er een starre achter as op zit) mag je ook rijden met een autorijbewijs. Een trike mag je dus ook met een autorijbewijs rijden.

125cc dan niet? Waarom op 2 wielen met maximaal 125cc en beperkt vermogen dan niet?

De regel in Belgie is dat je minimaal 2 jaar je rijbewijs moet hebben. In Nederland zal dat wel meer worden.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door stof »

Maar waarom 125cc na 2 jaar het autorijbewijs....?
Het is toch veel logischer (objectief bekeken) om na een aantal jaar het bromfietscertificaat 125cc toe te laten? Aangezien die mensen wel ervaring op twee wielen hebben...

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door four »

brommer en motor vind ik zelf niet echt te vergelijken, en zoals hierboven al eerder gezegd, ik moet er niet aan denken dat er van die scooter aso´s zomaar op een motor mogen. dat is gewoon vragen om problemen.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door stof »

four schreef:brommer en motor vind ik zelf niet echt te vergelijken, en zoals hierboven al eerder gezegd, ik moet er niet aan denken dat er van die scooter aso´s zomaar op een motor mogen. dat is gewoon vragen om problemen.
Die scooter kerels heb je dan sowieso...
Maar ik durf te zeggen dat ik veiliger met 125cc kan rijden dan mijn moeder, die al wel jaren een autorijbewijs heeft...maar nog nooit op een brommer of dergelijke heeft gereden, en die mag dan direct op een cbr125 stappen?

brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 182
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: randstad

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door brommerhobby »

Gaat dus niet alleen om de 125cc , het gaat ook nog eens om vermogen per kilogram van de motor .
Niet iedere 125cc of lager voldoet daar aan , belgië is ook iets van max 11kw .
Een motordax met veel KW kan dus ook in de categorie zware motorfiets vallen .
cb125s 1978
SS50M 1973

edho
4T-MSB addict
Berichten: 511
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:37
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80
Locatie: Zuid-Holland

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door edho »

Marinus84 schreef:Laat dit alsjeblieft niet gebeuren. Ik ben voorstander van een uitgebreide opleiding voor snorfietsen, brommers/scooters en motoren.

Alles op minder dan 4 wielen, wat geen auto is, vereist een speciale vaardigheid. Dus gewoon halen dat aparte rijbewijs.
Zeker! Ook voor de piaggio en 'kwats' voertuigen. De motoropleiding verschilt veel ten opzichte van de autoopleiding. Ik zelf vind dat ik na het volgen van de motoropleiding een bewustere en veiligere autobestuurder ben geworden. Dat geeft te denken over het rijgedrag wat iemand gaat vertonen als hij met alleen een autoopleiding van 10+ jaar geleden op een lichte motorfiets stapt. Die mist het een en ander aan kennis en vaardigheden die zijn leven aanzienlijk kan verlengen.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Berry »

Net alle politieke partijen aangeschreven dat dit nooit moet gebeuren ivm de algehele veiligheid op de weg.
Als je een autorijbewijs hebt en nog nooit motor hebt gereden, klinkt dit heen aannemelijk en interessant, maar als je eenmaal je motorrijbewijs hebt en/of motor hebt gereden, dan weet je wel beter.

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Willem-Jan- »

Goed plan, koop ik zon jank rs125.

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Dezelfde Jasper »

30 pk en bijna mijn gewicht, hartstikke veilig.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Edo »

Kijken jullie dan nooit Wegmisbruikers? Koos Spee heeft toch heel duidelijk gezegd dat dit in Nederland niet ingevoerd zal gaan worden, puur vanwege het feit dat het het oplossen van "drukte" op onze wegen niet afweegt tegen het gevaar van al deze "niet-ervaren" automobilisten die ineens de provinciale/auto/autosnel-wegen op gaan met 2 wielen.

Hulde Koos Spee, ik vind het ook een waardeloos plan. Ik wil zelf dolgraag een motorrijbewijs en heb mijn autorijbewijs, maar alsnog, uit een ieder belang, vind ik het een onzinnig plan.

Foxbeach
4T-MSB regular
Berichten: 312
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:59
Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer)
Locatie: Nieuwpoort - België

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Foxbeach »

België kan ook goed weg met zo'n regelingen:

Ten eerste negatief

alle 40+ ers hebben in der tijd hun motovergunning zo bij het autorijbewijs gekregen

gevolg: die mensen zijn een gevaar op de weg, midlife crisis -> moto kopen en zonder ervaring de weg op.

Ten tweede positief

mensen die hun rijbewijs 2-3 jaar in hun bezig hebben mogen met een 125cc de baan op (max 11 kw).

gevolg: lekker legaal met een minimoto de baan op.

Ten derde positief

jongeren onder de 21 met een motovergunning mogen max 25kw motoren besturen, zo hou je extreem buitensporig rijgedrag tegen
Van je 21 jaar mag je met alles rijden. Ik heb netjes gewacht tot mijn 24 jaar, anders ging ik na 2 dagen tegen een boom aan kleven.

Ik ben voorstander van die mogelijks nieuwe regeling bij jullie. Maar zoals altijd zullen sommigen het ervan nemen en te ver gaan. De meesten zullen dit niet doen.
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Dezelfde Jasper »

Edo schreef: Hulde Koos Spee
Dat gaat te ver.

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door se7ven »

Zodra de scooterboys 18 zijn kopen ze een volkswagen golf en halen ze de demper er uit.
Mooie tribal op de achterruit en een flinke audioinstallatie die niet goed hoeft te klinken maar wel hard kan. Pas dan tel je mee!

De 125cc 11kw regel als hij in nederland word ingevoerd (moet vd EU) zal altijd vergezeld gaan met een 1 of 2 daagse opleiding net als de Piaggio MP3 (=max 400cc)

Nogmaals ik begrijp niet dat je wel met een 400cc piaggio NU mag rijden en een 125cc ineens een rijbewijs moet halen. Volgens mij mag je met de 125cc niet eens op de snelweg.

Ik begrijp ook niet de figuren die hier tegen zijn. 400cc mag nu wel maar 125cc in de toekomst niet?
Je mag dus max 14,75 pk. Menig 4takt brommertje heeft al meer. Ik ben meer tegen de 110cc of meer brommers/snorfiets dan tegen deze regel. Die zijn officieel niet eens verzekerd!

Ik ben zelf van plan om een piaggio mp3 te kopen maar het kan ook een quad worden.
Ik heb al eens een trike gereden met autokenteken. (zelfbouw op basis van een honda motor. zo gekocht)
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: met autorijbewijs op 125cc motor /scooter

Bericht door Dezelfde Jasper »

Wie zegt dat de tegenstanders hier daar wel voor zijn? Dat is jouw aanname. Ik vind dat er ook een tijdelijke vermogensgrens voor (jongere) autobestuurders moet zijn. Hoewel in de praktijk de meeste jongeren geen echt snelle auto kunnen betalen, een snelle motor daarentegen heb je voor een paar 100 euro.

Persoonlijk vind ik overigens:

Afbeelding

voor figuren die rijp voor het gesticht zijn, komop zeg :lol:
In Duitsland stikt het ervan. Elke keer als ik er 1 zag kotste ik zowat mijn helm vol.

Plaats reactie