How to: Je brommer wassen en poetsen!

Hier kun je praten over je honda.
Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

How to: Je brommer wassen en poetsen!

Bericht door Matthijs- »

Hallo iedereen,

Ik heb deze How-to geschreven omdat ik het idee heb dat er erg veel onduidelijkheid is op het gebied van poetsen. Want hoe was je bijvoorbeeld je brommer? Kan je wel een hogedrukspuit gebruiken?
Hoe maak je je banden weer mooi zwart? En kan je ook wat aan die doffe cylinder doen?

Ik heb een uitgebreide handleiding gemaakt zodat jij je brommer weer mooi kunt oppoetsen.
Ik heb de volgende hoofdstukken:

- Wassen
- Poetsen van de gelakte onderdelen
- Poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
- Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
- Het schoonmaken en onderhouden van je banden
- Je cylinder optisch restaureren.

Ik heb veel ervaring op het gebied van poetsen en het leek mij leuk om jullie te laten zien hoe ik mijn brommer optisch onderhoud!
Ik wil hierbij zeggen dat het mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.

Ik gebruik veel middelen die jullie waarschijnlijk niet in huis hebben. Deze kan je bijvoorbeeld op internet bestellen. Ik werk niet voor de bedrijven van de producten die ik promoot, ik ben door veel proberen er achter gekomen dat deze middelen goed en snel werken.

Veel lees en poets plezier!

Je brommer wassen
Je brommer wassen is de belangrijkste stap. Met het wassen haal je de meeste vervuiling weg.
Voor het wassen heb je een aantal dingen nodig:
- Shampoo
- Water
- Emmer
- Diverse kwasten
- Een washandschoen
- Een droogdoek

Dit zijn de borstels die ik heb:
Afbeelding

Mijn emmer:
Afbeelding

Dit is de washandschoen. Hij is gemaakt van schaapswol, dit is heel veilig voor je lak. Het krast niet en neemt vuil goed op. Een spons is not done. Het vuil blijft namelijk op de oppervlakte van je spons liggen, en vervolgens kras je dit over het gehele oppervlakte heen. Dit veroorzaakt uiteraard hele (fijne) krasjes.
Als je zo'n washandschoen niet hebt, kan je ook een microvezel doek gebruiken. Dit werkt wat minder handig, maar is nog 10 keer beter dan een spons.
Afbeelding

Een goede shampoo is ook belangrijk.
De shampoo die ik gebruik werkt goed om veel vuil weg te krijgen, maar als je brommer eenmaal gepoetst is, is hij ook mild tegen de beschermende lagen die je hebt aangebracht. Shampoos van bijvoorbeeld Valma zijn alleen maar ontvettend en verwijderen deze lagen dus weer.
Ik gebruik de Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner:
Afbeelding

Hiervan gooi ik 3 dopjes in de emmer:
Afbeelding

Tijd om de brommer te bekijken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De brommer is erg vuil, vooral in kleine hoekjes waar het vuil zich makkelijker opstapelt. Het is tijd om de brommer nat te spuiten. Het ergste vuil spuit je er van af, en een natte ondergrond is belangrijk tijdens het wassen. Gebruik een gewone tuinslang met spuit. Geen hogedrukspuit. Het water komt hier met veel te veel kracht uit, en bovendien is het slecht voor onderdelen als lagers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tijd om te beginnen met wassen! Het is belangrijk om systematisch te werken. Ik begin bijvoorbeeld met het lakwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarna doe ik het metaal:
Afbeelding

Afbeelding


En dan de kleine kiertjes en hoekjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De brommer is nu gewassen:
Afbeelding

Tijd om hem af te spuiten:
Afbeelding

Afbeelding

De brommer is nu nat, maar wel schoon:
Afbeelding


Natuurlijk moet hij gedroogd worden. Dit kan je het best doen met een microvezel doek. De doek die ik gebruik is extra groot en is er zacht. Zo voorkom je krasjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voilá, je brommer is gewassen!
Afbeelding




Het poetsen van de gelakte onderdelen
Nu je brommer is gewassen, kun je hem poetsen. Poetsen is belangrijk om je lak te onderhouden. Van een goed poetsmiddel wordt je lak weer glad en waterafstotend. Tevens moeten krasjes worden verwijderd zodat je lak weer glimt als in de fabriek.

Ik gebruik Autoglym Super Resin Polish. Dit is een AIO-product.
Dit staat voor All-in-one. Dit houdt in dat het polijst en beschermt in een stap. Er zit dus een polijstend middel in wat krasjes verwijderd, en een wax. Deze wax beschermt de lak tegen weersinvloeden zoals regen en zoute lucht.

Autoglym Super Resin Polish is in mijn ogen het beste poetsmiddel ter wereld. Ik heb met wel 25 middelen gewerkt, maar dit product springt er echt ver bovenuit door zijn gebruiksgemak en resultaten.

Ik breng de poets aan met een schuimpad. Deze is van Autoglym, en blijft makkelijk aan je hand zitten. Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen. Je kunt ook met een oud t-shirt poetsen, maar zorg er dan voor dat deze écht schoon is!

Afbeelding

De 'pad' blijft goed aan je hand zitten:
Afbeelding

Dit is genoeg om je hele tank mee te doen:
Afbeelding

Goed inpoetsen in cirkelvormige en rechte bewegingen (afwisselend), zorg dat je alles goed inpoetst.
Afbeelding

Afbeelding

Er verschijnt een lichte waas op de lak. Tijd om het uit te poetsen! Ik doe dit met een microvezel doek, omdat dit zacht is voor de lak en zo beperk je de kans op krasjes.
Afbeelding

De Super Resin Polish laat een geweldige glans achter:
Afbeelding

Afbeelding


Je kunt je lakwerk het best elke maand even poetsen. Dit is zo gebeurd. Ik kan het lakwerk in 10 minuten poetsen. Tevens blijf je de lak zo goed beschermen!





Het poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
Vooral op oude brommers zit veel glimmend metaal. Dit kan dof worden en dat is zonde. Je kunt het vaak nog makkelijk oppoetsen met een goede metaalpoets!

Ik gebruik Meguiar's NXT All Metal Polysh. De naam zegt het al, een poetsmiddel voor alle metalen. Je kunt dit op chroom, aluminium, nikkel, en ga zo maar door gebruiken. Het werkt echt geweldig.

Dit middel laat ook een beschermende laag achter, om roestvorming en oxidatie weer tegen te gaan!

Ik breng het aan met een microvezeldoek die ik om mijn vingers wikkel.
Afbeelding

Afbeelding


Dan goed inpoetsen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat de doek zwart wordt. Dit is metaalresidu, en soms vuil. Schrik hier niet van. Als dit niet gebeurt, dan onmiddelijk stoppen met poetsen! Dan is het metaal gelakt en de metaalpoets is veel te grof voor lak.
Afbeelding

Je kunt het ook op het glas van je spiegels gebruiken:
Afbeelding


Nu moet je het even laten drogen, ongeveer 10 minuten. Nu kan je het uitpoetsen met het liefst een microvezeldoek:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het glas is streeploos schoon:
Afbeelding


Je chroom is nu weer prachtig mooi, en bescherm tegen water en bijvoorbeeld pekel! Herhaal deze stap regelmatig om het resultaat te behouden.





Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
Je zult merken dat je buddyseat wat grijzig wordt na verloop van tijd. Ook kan het water door laten waardoor het sponzig wordt.
Omdat je vaak op je buddyseat zit, zit hier ook erg veel vuil op. Ook de buddyseat is belangrijk om te onderhouden!

Je moet beginnen met het schoonmaken van het vinyl (of leer). Dit doe ik met een allesreiniger speciaal voor de autoschoonmaak industrie ontwikkeld. Heb je dit niet in huis, dan kan je wat allesreiniger van je moeder lenen (zoals Ajax). Ik kan niet garanderen of dit werkt!
Afbeelding


Ik spuit wat van de allesreiniger op de buddy:
Afbeelding

Met een nagelborsteltje met zachte haren borstel ik HEEL voorzichtig het vinyl schoon, in ronddraaiende bewegingen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna wrijf je het droog met een doek.
Nu is het tijd om het vinyl of leer te voeden met een speciaal product. Ik gebruik Meguiar's Motorcycle Leather Cleaner & Conditioner.
Dit product is speciaal ontwikkeld voor zowel leren als vinylen buddyseats. Het beschermt het weer en brengt de originele kleur terug.
Misschien valt het je op dat het ook cleaner heet. Deze cleaner is echter mild en als je buddy dus nog nooit echt schoongemaakt is kan je het beter eerst met allesreiniger schoonmaken.
Afbeelding

Dit is genoeg om je hele buddyseat mee te doen:
Afbeelding

Goed aanbrengen over de gehele buddyseat:
Afbeelding

Ik heb een helft afgeplakt om goed te zien wat het doet. Rechts is behandeld, links niet:
Afbeelding

Je moet dit middel een kwartiertje laten intrekken, en dan wrijf je het schoon met een oude doek. De eerste dag is je buddyseat wat glad, maar dit zal snel minder worden!





Het schoonmaken en onderhouden van je banden
Diepzwarte banden staan naar mijn inzien mooi en trekken ook de aandacht. Door dit detail zal je brommer enorm opknappen.
LET OP: Ik heb het hier alleen over de wanden van de band! DUS NIET OVER HET LOOPVLAK.

Als eerst moet je de banden goed schoonmaken. De bandenzwart hecht beter op schone banden. Ik maak de banden altijd schoon met Dasty, een huis tuin en keuken ontvetter wat je bij de Wibra kunt kopen. Ik spuit een beetje op de microvezeldoek en wrijf het over de band heen.
LET OP: ALLEEN OVER DE WANDEN. NIET OVER HET LOOPVLAK.
Afbeelding

Afbeelding

Er komt erg veel vuil van de banden:
Afbeelding

Een schoon resultaat:
Afbeelding

Nu is het tijd voor de bandenzwart. Breng dit alleen aan op de wanden! Dit spul is vettig en je kunt dus al raden dat dit niet goed werkt op het loopvlak van de banden! WEES DUS ZEER VOORZICHTIG met het aanbrengen van de bandenzwart.

Ik gebruik Meguiar's Endurance Tyre Gel:
Afbeelding

Deze bandenzwart blijft lang zitten en geeft een mooi resultaat. Een beetje op de doek en zeer voorzichtig aanbrengen!
Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Wil je een wat mattere afwerking, dan moet je na een half uurtje de banden nog even nawrijven.





Je cylinder optisch restaureren
Je cylinder is van kaal metaal. Dit heeft de neiging om te oxideren. Hierdoor wordt de cylinder mat, wat vaak niet mooi is. Veel denken dat stralen dan ook de enige optie is om de cylinder weer mooi te krijgen.

Dit is niet waar! Er is een middel op de markt wat dit geweldig kan opknappen. In mijn geval is de cylinder 75% opgeknapt!
Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met Race Glaze Alubright Deoxidiser heb ik de oxidatie op het metaal verwijderd. Ik heb het ingewerkt met diverse borstels:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de Alubright:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna in de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer gezet om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf!
Afbeelding

Met als eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding





Het eindresultaat!
Al het harde werk wordt beloond door een mooi resultaat. Een brommer die eruit springt, een brommer die glimt in de zon en bovendien brengt een schone brommer meer op!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Veel van de bovenstaande artikelen zijn te verkrijgen op
www.carclean.nl of www.lekocar.nl


Ik wens jullie veel poetsplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!




groeten,

Matthijs
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Bedankt. Ik kon weer alles opnieuw opstarten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Bericht door Monkeymadness »

whaha nix :D

ennuh bart, gooi maar in de faq, volgens mij heeft ie al eerder zoiets geschreven, maar dan over alleen het blok...


ziet er goed uit, je bent overduidelijk een liefhebber/neatfreak :D :wink:
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Fucking hell
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door chaly-dude »

machtig mooi, ik was een beetje cynisch over je poetstechnieken, maar zo'n topic maakt een hoop goed.
even in de FAQ zetten.

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Bericht door Monkeymadness »

bart, maak er dan een quote van, nu is het net of jij het getypt hebt.. :P
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

Phantom

Bericht door Phantom »

Gaat altijd op deze manier, ik heb er netjes bijgezet dat ie van Matthijs is. en matthijs naam staat eronder.

Het is ook niet zo dat wanneer je iets post dat in de FAQ kan, je dat doet zodat je naam erbij wordt gezet! Het staat in de FAQ en zal nooit meer weg gaan, kan je nog meer eer krijgen? ;)

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Leuke/uitgebreide uitleg!
Meguiar's is echt topspul, Metal polish gebruik ik zelf voor het polijsten van spullen.

Heb ook nog ergens een site met een kerel die een Lambo proffesioneel aanpakt, daar is deze pagina nog niks bij.. maar die ken je misschien wel.
Zou eens kijken of ik die nog heb :D

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »


broodkorst
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:42
Bezit: 7 wielen, 4 cilinders
Locatie: Ommen

Bericht door broodkorst »

tering
zon ding wil je toch voor je verdriet nog niet hebben als je er zo mee om moet gaan

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

10 euro als jij mijn cee een keer op die manier poetst.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

zeg je heb ook van die polijstpoetsmachines. hoe zit t daarmee? is dat wat?

http://img.2dehands.nl/f/normal/3524385 ... etsset.jpg
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

Handig voor een auto! Zo'n polijstsetje.

Als je je brommer gewoon poetst moet het ook goedkomen. Is een klein oppervlak. Zelf ben ik hier allemaal te lui voor, maar nu ik er zoveel geld in heb gestoken ga ik toch ook zelf maar eens goed aan de slag!

Matthijs-
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:49
Locatie: Emmen

Bericht door Matthijs- »

Ik heb een DAP500, een excentrische polijstmachine ;)
Handig voor de tank, maar verder kun je er niks mee op je brommer.

http://www.dap500.nl/
Afbeelding

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

bij een c50 heb je er denk wat meer aan.. maar zit erover na te denken zon ding te kopen.. ivm weinig geduld :P de kleine dingen met de hand en de rest met zon ding (frame stuur tank)
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Plaats reactie