Let op je rijbewijs!!!!

Hier kun je praten over je honda.
plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Let op je rijbewijs!!!!

Bericht door plofkop »

Hallo iedereen,

Ik was op het politiebureau vandaag omdat ik een getuige ben van een vechtpartij, ik moest mij identificeren en gebruikte mijn rijbewijs daarvoor. Nu is dat nogal een vodje bij me en de agent wees me erop dat het misschien wel eens tijd werd voor een nieuwe.

Hij zei daarbij dat dat sowieso slim is, omdat er op het nieuwe rijbewijs ook de klasse brommer bij staat, die krijg ik dan automatisch omdat ik ook al auto en motor heb. Vanaf 2009 moet je brommer gaan halen, en dan is het dus niet meer zo dat je het er automatisch bij krijgt als je al auto en of motor hebt.

Dan zal je dus in 2009 ookal heb je je motor rijbewijs, of je auto, alsnog en brommer rijbewijs moeten gaan halen. Als je al je rijbewijs hebt dan kan je het dus tot 2009 er gewoon bij laten zetten op een nieuw rijbewijs. Dit is wat de agent mij zei. Ik dacht zo, ik deel het even met jullie.
Je suis Chaly!

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Bericht door arnold-d »

Op mijn rijbewijs, (Gehaald in 2008) staat gewoon motor(A) en ook brommer.(nooit brommer gehaald)
Lijkt me wel raar dat je nu ineens een en brommer rijbewijs moet halen, terwijl het ervoor nooit zo was... :?
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

arnold-d schreef:Op mijn rijbewijs, (Gehaald in 2008) staat gewoon motor(A) en ook brommer.(nooit brommer gehaald)
Lijkt me wel raar dat je nu ineens een en brommer rijbewijs moet halen, terwijl het ervoor nooit zo was... :?
Als je in 2008 je rijbewijs hebt gehaald, dan staat het er al bij. Als je nog zo'n papieren rijbewijs hebt, dan staat het er niet bij, maar dan was het zo dat omdat je je rijbewijs hebt, heb je je verkeersvaardigheid en heb je geen certificaat nodig. Nu gaan ze voor de brommer ook een rijbewijs invoeren, want het wordt een officieel rijbewijs voor de classificatie van brommer, en als dat dus niet op je rijbewijs staat aangevinkt dan mag je zo'n ding niet besturen.

Nu is er de regeling dat je tot 2009 bij het aanvragen van een nieuw document voor een bestaand rijbewijs, je gewoon je brommer erbij afgevinkt krijgt, maar dat gaat dus veranderen per 1 januari 2009. Vanaf dan gaat het niet meer automatisch en moet je ondanks die eventuele 20 jaar motor auto en brommer ervarig je brommer rijbewijs gewoon halen.

Als je dus al een pasje hebt, is er niets aan het handje, heb je nog een papieren vodje, dan staat het er niet op en zul je een pasje moeten aanvragen.
Je suis Chaly!

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

HMMMM nu is dit voor mij niet echt interesant omdat ik binnen kort af rij voor mn motor en dan toch ook het pasje krijg.... maar ik heb ooit lang lang geleden mn bromfietscertificaat behaald. Geen flauw idee waar dat pasje is, maar zou ik het dan ook weer in 2009 over moeten doen als ik dan pas zou verlengen??

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

en als je wel je certificaat voor je brommer ooit hebt gehaald?
''UNOX MAN''

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Dat weet ik niet precies
Je suis Chaly!

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Dennis schreef:en als je wel je certificaat voor je brommer ooit hebt gehaald?
Als je die alleen nog hebt kun je die "omruilen" voor een rijbewijs dacht ik. (wel betalen natuurlijk) anders je examen opnieuw doen.

Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:39
Locatie: Utrecht South Central

Bericht door Eddepet »

nielspbr schreef:Da's dan lekker, mijn rijbewijs hoeft pas in 2014 verlengd te worden :shock:
Mijne 2015 :shock: Ik ben vast een van de laatste met zo'n oud vodje tegen die tijd!

Nou rij ik geen brommer... maarja, toch handig om te weten.
ZF-45-40
MH-TJ-30
MD-94-VP

Crazy Cavan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 173
Lid geworden op: 31 jan 2007 23:49
Locatie: BuSSum

Bericht door Crazy Cavan »

ik heb m'n pas al van voor m'n A dus ik zit wel snor
Afbeelding

HVN superhelden team

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Eddepet schreef:
nielspbr schreef:Da's dan lekker, mijn rijbewijs hoeft pas in 2014 verlengd te worden :shock:
Mijne 2015 :shock: Ik ben vast een van de laatste met zo'n oud vodje tegen die tijd!

Nou rij ik geen brommer... maarja, toch handig om te weten.
Mijne 2016, een week voordat het pasje werd ingevoerd nog een nieuw vodje opgehaald.

Maar na januari mag ik dus geen brommer meer rijden ondanks me auto en motor rijbewijs? Hoeveel kost t om zo'n pasje aan te vragen?

Crazy Cavan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 173
Lid geworden op: 31 jan 2007 23:49
Locatie: BuSSum

Bericht door Crazy Cavan »

René schreef:
Eddepet schreef:
nielspbr schreef:Da's dan lekker, mijn rijbewijs hoeft pas in 2014 verlengd te worden :shock:
Mijne 2015 :shock: Ik ben vast een van de laatste met zo'n oud vodje tegen die tijd!

Nou rij ik geen brommer... maarja, toch handig om te weten.
Mijne 2016, een week voordat het pasje werd ingevoerd nog een nieuw vodje opgehaald.

Maar na januari mag ik dus geen brommer meer rijden ondanks me auto en motor rijbewijs? Hoeveel kost t om zo'n pasje aan te vragen?
was het niet iets van 24 pleuro? kan mischien per gemeente schelen.
Afbeelding

HVN superhelden team

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

tjongejonge
wat is nederland toch een bizar land.
Krijgen we nu dit weer.
cracque frontal

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Bericht door Bart »

Zou het zijn om iedereen met een papieren rijbewijs (mij incluis!) haast te dwingen (als je brommer wilt rijden dan) om naar dat plasticken ding om te schakelen??

Ik vind m'n papiertje best zo! en liefst krassen ze er gewoon bij dat ik ook mn brommer-certificaat gehaald heb, maar die had ik niet meer nodig, omdat ik ook al motor rijbewijs heb inmiddels...

Wat een Vuile graf-tyfus genietende ambtenarij zooi weer...

Bart
Blauw of Groen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Iemand al bij de RDW site gekeken of daar geinformeerd? (Ik niet.)

Niet dat ik Plofs verhaal niet wil geloven, maar de politie is nou niet de meest betrouwbare bron wat dat soort info betreft. Soms weten ze precies hoe het zit, soms zitten ze ewr helemaal naast.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie