Pagina 3 van 6

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 12:14
door gcge1
Het lukt me niet om de carb op de juiste manier stationair af te stellen. In het werkplaatshandboek staat het volgende omschreven:

Afbeelding

Er zitten aan de zijkant van de carb twee schroeven. In het werkplaatshandboek staat een foto waarbij aangegeven is dat de linkse schroef de luchtschroef is, maar op de tekening is de linkse de regelschroef voor stationair draaien (hetzelfde als de stationair?) en de rechte de regelschroef voor het luchtmengsel?

Wat is nu de juiste manier om het stationaire toerental af te stellen. Er wordt namelijk gesproken over een:

- luchtstelschroef
- stuitschroef
- stelschroef voor stationair draaien

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 12:20
door NIX
Gewoon even goed kijken welke recht op de gasschuif zit (stuitschroef of schuifschroef). Die regelt het toerental door de gasschuif verder of minder te laten openen. De andere is de mengselschroef (stelschroef), die laat lucht bij het stationairkanaaltje. Met dat ding moet je proberen de brommer zo hard mogelijk te laten draaien, meestal zit je dan op ongeveer anderhalve slag uit, zoals beschreven. Soms gaat je brommer zo hard stationair lopen, dat je het toerental naar beneden moet bijstellen en dan nog eens het mengsel opnieuw moet afstellen.

Zorg dat er voldoende speling op de kabel zit, anders kan deze de schuif te hoog houden en helpt draaien aan de stuitschroef niet.

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 12:22
door nielspbr
gcge1 schreef: Wat is nu de juiste manier om het stationaire toerental af te stellen. Er wordt namelijk gesproken over een:

- luchtstelschroef
- stuitschroef
- stelschroef voor stationair draaien
Volgens de tekst zijn de eerste en de derde van jouw lijstje dezelfde schroef.

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 12:41
door gcge1
NIX schreef:Gewoon even goed kijken welke recht op de gasschuif zit (stuitschroef of schuifschroef). Die regelt het toerental door de gasschuif verder of minder te laten openen. De andere is de mengselschroef (stelschroef), die laat lucht bij het stationairkanaaltje. Met dat ding moet je proberen de brommer zo hard mogelijk te laten draaien, meestal zit je dan op ongeveer anderhalve slag uit, zoals beschreven. Soms gaat je brommer zo hard stationair lopen, dat je het toerental naar beneden moet bijstellen en dan nog eens het mengsel opnieuw moet afstellen.

Zorg dat er voldoende speling op de kabel zit, anders kan deze de schuif te hoog houden en helpt draaien aan de stuitschroef niet.
Okay, de linkse schroef zit tegen de gasschuif aan. Procedure is dan dus:

1) luchtschroef 1,5 slag opendraaien
2) schroef gasschuif indraaien totdat hij net stationair blijft draaien
3) met de luchtschroef hoogste toerental opzoeken
4) met de schroef van de gasschuif het terental weer corrigeren totdat hij netjes stationair loopt

Stap reden van stao 3 en 4 is me niet helemaal duidelijk. Na stap 2 draait hij toch al netjes stationair?

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 13:13
door NIX
Maar mogelijk op een te rijk of te arm mengsel. Met gratis alle gekke verschijnselen als blijven hangen in toeren, of oplopen toerental of afslaan bij warmer of kouder wordende motor of klappen in de uitlaat bij afremmen. Met stap 3 en 4 stel je het stationairmangsel zo goed als stoichometrisch af.

Ben je op je Bing niet gewend, op Keihins en mikuni's kan dat wel.

Re: Honda C310

Geplaatst: 27 jul 2011 13:15
door gcge1
Ik ben inderdaad Bing gewend (zowel op de Kreidlers als Hollandse brommers). De kleine carb (tot 18 mm) hebben zelfs geen luchtschroef.

Re: Honda C310

Geplaatst: 28 jul 2011 13:04
door gcge1
Hoeveel mm is de carb die standaard op een C310A zit. Ik heb hem eraf gehaald en vond hem wel erg klein (hij rijdt goed hoor, dus ik ga hem zeker niet vervangen!).

Het type carb is DPS 13 NA2

Gisterenavond samen met mijn vriendin een flinke tocht gemaakt. Valt me wel op dat je op de Honda erg schakellui kunt rijden. Bochten neem je zonder moeite in de derde versnelling en alleen bij bijna stilstand moet je naar de tweede versnelling terugschakelen. De eerste gebruik je alleen voor het wegrijden.

Re: Honda C310

Geplaatst: 29 jul 2011 09:28
door stoterstangen90
Ja, die carburateurs zijn klein ja. En schakelluirijden, das natuurlijk alleen maar prettig.

Re: Honda C310

Geplaatst: 29 jul 2011 10:16
door robertsp
Bij bochten blijf ik ook wel in z'n drie, maar bij drempels en 3 kwart rotondes vind ik het toch prettiger om naar z'n 2 te gaan, rij je toch net wat sneller weg.

Re: Honda C310

Geplaatst: 29 jul 2011 16:11
door gcge1
robertsp schreef:Bij bochten blijf ik ook wel in z'n drie, maar bij drempels en 3 kwart rotondes vind ik het toch prettiger om naar z'n 2 te gaan, rij je toch net wat sneller weg.
Ik neem aan dat dit kan door de halfautomaat? Of werkt zoiets alleen in de eerste versnelling?

Re: Honda C310

Geplaatst: 29 jul 2011 19:49
door robertsp
Wat bedoel je?

Re: Honda C310

Geplaatst: 29 jul 2011 20:53
door robertsp
Ah. Idd ;)

Re: Honda C310

Geplaatst: 30 jul 2011 20:14
door Sjaak
Ideaal als je iets, een pakje oid in je hand hebt, in zijn 3 zetten en gas geven :P

Re: Honda C310

Geplaatst: 30 jul 2011 20:33
door nielspbr
Sjaak schreef:Ideaal als je iets, een pakje oid in je hand hebt, in zijn 3 zetten en gas geven :P
Hmm, klinkt wel erg des scooters zo hoor. :P