Kleppen inslijpen, wanneer wel/niet?

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
FaqMod

Kleppen inslijpen, wanneer wel/niet?

Bericht door FaqMod »

Vaak is er het probleem dat er een klep lek is en als oplossing word er gezegd dat de klep ingeschuurd/ingeslepen moet worden..
deels waar maar vaak ook niet.... wat is er aan de hand??

waarom lekt een klep??
Dit kan een 3tal oorzaken hebben;
1) de klepspeling is te klein=> beetje beter afstellen en het is opgelost

2) de klepveer is te slap geworden; je hebt namelijk een bepaalde druk nodig om de klep mechanisch te laten afdichten..Als de druk te laag word kan een klep gaan lekken=> haal de klepveer er eens uit en meet de lengte op..heel veel gegevens zijn beschikbaar van Honda wanneer een veer nog lang genoeg is dan wel wanneer afgekeurd.

3) de zitting is te groot geworden door slijtage; als de oppervlakte toeneemt zal de druk te laagworden en zal de klep gaan lekken..
Deze oppervlakte is meetbaar door de breedte op te meten; zie tekening
Afbeelding
deze maat moet tussen de 1,2 en 2,5 milimeter zitten bij een 50cc sskop.
Is de zitting te breed geworden kun je hem wegfrezen met bijvoorbeeld een dremel..
oefen eerst even op een versleten kop of zo voor je de goede kop te grazen neemt..
(zie tekening) we frezen hier wat weg (in rood aangegeven)
AfbeeldingHonda geeft per type op wat de zitting breedte moet zijn..

4) pitting van de klep en zitting; pitting word veroorzaakt door slijtage,vastlassen en normale slijtage en ziet er uit als kleine kraters in de zitting en klep..=> Nu pas kunnen we gaan schuren om de zitting egaal grijs te maken met behulp van schuurpasta..
welke soort moet je gebruiken?? de 1 zegt grof de ander fijn..
Een gepensioneerde medewerker van honda gaf het advies om zoiets als vim te gebruiken of zilverpoets..dit is fijn genoeg om geen krassen achter te laten..
Zelf heb ik jarenlang spul gebruikt met 2 soorten; grof en fijn..
grof heb ik nooit gebruikt want dat was werkelijk te grof..
Als ik ga schuren vet ik eerst de klepsteel in met vet; door het draaien gaat de klep als ware drijven en weet je zeker dat de klep in het midden draait
voor de "aandrijving" gebruik ik een tapkrukje(das zo'n ding om tappen in te doen)
Ik doe een heel klein beetje pasta of poets aan de klep en ga met 1 vingertje het krukje ronddraaien...hierbij oefen ik geen druk uit en voorkom ik krassen...je kunt het aan het geluid horen; de korels draaien rond in plaats van echt het materiaal in te krassen...
Als ik de klep eruithaal is er 1 ding heilig; nooit de klepsteel vastpakken of in aanraking brengen met schuurpasta...gebeurt dit wel meteen schoonmaken...komt er namelijk pasta in de klepgeleider is het einde oefening want krassen in de geleider betekend een rookbak...

Na het inschuren alle sporen van schuurpasta weghalen want de rest van de motor kan ook heel slecht tegen schuurpasta..
Ook meten we even na wat de maat is geworden en als deze te groot is halen we teveel zitting weg met de dremel..

succes!!!

Plaats reactie