Kijken of je klep lek is

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
FaqMod

Kijken of je klep lek is

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 22:03

Als je vliegwiel op T staat, dan heeft de zuiger zijn bovenste dode punt (Top Dead Center, TDC) bereikt. In het viertakt proces kan dit twee dingen betekenen:

1.) De compressie slag is voorbij er heeft iets voor TDC een vonk plaats gevonden en we gaan de ontbrandingsslag in.
2.) De uitlaatslag is geweest, de uitlaatklep is net dichtgegaan en de inlaatklep is open aan het gaan voor de inlaatslag.

Iedere keer dat het vliegwiel langs F komt (of je nu CDI of punten hebt maakt niet uit) vonkt de bougie. Binnen het viertakt proces wordt er dus twee keer gevonkt, namelijk vlak voor TDC in de compressie slag en vlak voor TDC in de uitlaatslag. Ja dat leest u goed, er zit een compleet zinloze vonk in het proces (deze kan trouwens wel restant mengsels in de uitlaat ontsteken, vooral als je aansluiting op de kop lekt, vandaar dan ook die mooie knallen).

Nu even terug naar het in elkaar zetten het het bepalen van de timing. Als je je vliegwiel op T zet en je het merktekentje netjes naar voren laat wijzen (zo goed mogelijk) dan bepaal je op dat moment en welke fase van het viertakt proces je de motor brengt. Dit kan je dus niet fout doen. TDC is en blijft TDC of het nu in de uitlaatslag is of de compressieslag er wordt altijd gevonkt dus het principe klopt altijd.

Als je dus zegt dat je vliegwiel op T staat en je merkje op het tandwiel naar voren wijst dan staat je timing goed. Mits je vliegwielspie goed is, dus dat je vliegwiel netjes ten opzichte van de kruk staat .

Maar wat klapt er dan wel...

Het kan zijn dat je CDI geen goede aarde heeft, dit is funest voor je CDI unit. Hij kan beschadigen en je ontstekingstijdstip kan nog wel eens rare dingen doen.

Het kan ook zijn dat je inlaatklep lek is of blijft hangen, dat zou de tik uit je kop kunnen verklaren. Haal de steldop er eens af en kijk eens... Staat de klepspeling goed of is hij te strak/los. Misschien is de klepsteel krom en dan sluit het ding ook niet meer.

Een simpele test is de volgende:

Haal je spruitstuk van de kop af. Laat de bougie in je kop zitten. Als je klep erg lek is dan kunt je dat als volgt merken. Duw je duim op het inlaatkanaal en draai in je juiste richting aan het vliegwiel. Dan voel je als het goed is eerst een aanzuiging en als de klep niet sluit of lek is dan voel je hem in de compressie slag weer terug blazen.

Als je een lekke klep hebt dan moet je kop er weer af. Haal de inlaat klep er dan uit en rol hem eens op tafel, dan kun je zien of hij krom is. Als hij recht is dan kan hij nog wel eens in de klepgeleider blijven hangen vanwege vuil. Kijk dus of hij soepel tot op de zetel er in glijdt. Zo niet, reinigen die hap. Met wat polijst middel de klepsteel schoon poetsen wil helpen. Als de klep wel goed sluit maar lekt dan kun je hem even met op de zetel inslijpen door met ene schroevendraaier in de groef van de klep te draaien. Draai 10 keer links om en 10 keer rechts om met lichte druk, dat werkt.

Succes!


[copyright Plofkop][/code]

Plaats reactie