Ontluchting

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
FaqMod

Ontluchting

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 21:55

Of je een extra carterontluchting nodig hebt, hangt af van verschillende factoren. Carterontluchting dient tot twee dingen:

1. Doordat je zuiger op en neer gaat in je cilinder, wordt er onderaan je zuiger, in je carter dus, afwisselend druk en onderdruk (vacuüm) opgebouwd. Op het moment dat je zuiger naar beneden gaat (arbeidsslag/inlaatslag) wordt de lucht in je carter dus samengeperst. Wanneer je zuiger omhoog gaat (compressieslag/uitlaatslag) ontstaat er in je carter een vacuüm. Nu is het inderdaad zo dat het bij een 50cc slechts om 50cc extra lucht gaat die samengedrukt/vacuüm getrokken moet worden. En op de paar liter lucht die in je carter zitten, maakt dit niet zo veel uit. Dus in principe zou een 50cc tje zoals dat van ons zonder carteronluchting kunnen... Maar...

2. Bij elke compressieslag, en vooral bij elke arbeidsslag, ontsnapt er een klein beetje mengsel/verbrand mengsel langs je zuiger naar je carter. Hoe meer je cilinder/zuiger slijt, hoe meer mengsel er zal ontsnappen. Dit zorgt dus voor overdruk in je carter, en die moet er dus uit kunnen. Want als die overdruk te groot zou worden, wordt je zuiger als het ware tegengehouden als hij naar beneden gaat (arbeidsslag/inlaatslag). Vandaar dat op onze 50 cc'tjes dus standaard een carterontluchting zit. En vandaar dat die carterontluchting bij de modernere versies uitkomt (via via) in het luchtfilter. Dat heeft te maken met de milieuwetgeving. Het onverbrand mengsel komt op die manier opnieuw in je blokje (in je verbrandingskamer, niet in je carter), waar het dus opnieuw kan verbrand worden. En verbrand mengsel is minder milieubelastend dan onverbrand. Bovendien is onverbrand mengsel (met benzine in dus) erg slecht voor de oliekwaliteit. Zo snel mogelijk afvoeren dus...

Wanneer heb je dus extra carterontluchting nodig?

A. Hoe hoger je cilinderinhoud is, hoe meer je het nodig hebt.
(1.) De cartertjes van onze viertaktjes zijn met de originele ontluchting ontworpen voor 50 tot 72cc. Hoe hoger de cilinderinhoud, hoe meer luchtverplaatsing boven de zuiger, maar ook onder de zuiger. Dus hoe meer druk en onderdruk er wordt opgebouwd in het carter. En door een extra ontluchting te gebruiken, kan er meer lucht uit (maar ook in!!!) je carter.
(2.) Hoe hoger je cilinderinhoud is, hoe meer gas er kan ontsnappen langs je zuiger naar het carter. Dus hoe belangrijker extra ontluchting wordt.

B. Hoe meer toeren je maakt, hoe meer je extra onluchting zal nodig hebben. Want meer toeren, is (1.) meer op en afbouw van luchtdruk in je carter, en ook (2.) meer gas dat onstnapt langs de zuiger

C. Hoe verder je blokje versleten is, hoe meer extra ontluchting je nodig hebt. Want meer slijtage, is (2.) meer gas dat onsnapt langs de zuiger naar het carter.

D. Hoe meer (mili)PK je uit je blokje wil halen, hoe meer extra ontluchting je nodig hebt. Hoe minder de onderdruk (door 1.) en vooral de overdruk (door 1. maar vooral door 2.) in je carter is, hoe minder je zuiger in zijn bewegingen wordt tegengehouden, hoe minder vermogensverlies je zal hebben...

Voor onze blokjes geldt ALGEMEEN GESTELD het volgende:

OT blokjes hebben een iets minder goeie carterventilatie dan NT blokjes. Zongshengblokjes, Niceblokjes,... hebben standaard een nog grotere ontluchting.

Hou er rekening mee dat er niet alleen veel lucht uit je carter wordt gestuwd, maar dat er, weliswaar in minder mate, ook lucht in je carter wordt getrokken. Met name bij het remmen op de motor is dit vooral het geval. Zorg dus dat daar waar je carterontluchtingdarmpjes uitkomen, er geen nat of vuil in kan komen. Eventueel een carterfiltertje monteren...

Extra onlucthting op het middencarter of op het koppelingscarter is iets effectiever dan ontluchting op de kop. De gasstroom naar het carter is namelijk minder belemmerd dan die naar de kop. Een combinatie is natuurlijk het meest effectief.

Bij extra ontluchting wordt er vaak wat oliedamp mee naar buiten gestuwd. Een olieopvangpotje is dus een goeie optie, als je je brommer niet te vuil wil maken. Eventueel kan je er een nemen/maken met een terugloop naar het carter (verkrijgbaar van de meeste tuningsmerken). Als je de oliedamp/olieprut toch vrij laat uitsputteren, zorg dan dat ze niet op je banden, remmen,... terecht kan komen!
De originele ontluchting heeft daarom een soort condensatiekamertje, waar de meeste olie terugloopt in het carter, er vooral 'droge' damp naar buiten gaat. Bij extra onluchting op de kop is het al iets meer het geval dat er olie mee naar buiten komt, bij extra ontluchting op het carter nog meer.

groeten
Godfried

Plaats reactie