Het olie-pomp verhaal

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
FaqMod

Het olie-pomp verhaal

Bericht door FaqMod »

Ik lees hier op het forum van alles over verschillende oliepompen, 100%, 200%, 270%, enz.

Wat betekent dit alles?
Het aantal % staat voor de capaciteit van de pomp, een 100% is de standaard pomp die je op een 50 cc blokje kunt aantreffen.
Als je echt voor meer toeren gaat en meer CC dan is het aan te raden een grotere pomp te monteren. Een 70cc met een standaard pomp gaat prima.
En hoe werken ze?
Met een Trochoide tandwiel. Ehm ... laten we het er maar even op houden dat de binnenkant draait en olie aan de ene kant van de pomp aan zuigt en er aan de andere kant van de pomp uit duwt.
De binnenkant draait, dus die heeft aandrijving nodig. De distributieketting die van de krukas naar de nokkenas loopt loopt over nog een tandwiel. Aan dit tandwiel zit een as die aan de andere zijde van het blok de oliepomp aan drijft. De nokkenasketting drijft dus de oliepomp aan.
De oliepomp zuigt olie aan door een gaasfiltertje onder in je blok. De grotere stukken vuil blijven in dit filtertje zitten. Het is belangrijk dit filtertje schoon te maken. Als deze dicht libt krijgen de vitale delen van het blok geen olie meer. De oliepomp pomt de olie een kanaal in met een afsplitsing. Een afsplitsing naar de cilinderkop en een naar de krukas. Die naar de cilinderkop heet een sproeier. Daar achter bouwt de oliepomp druk op. Deze druk is belangrijk, dan blijft de olie vloeien. Langs het rechter onderste cilindertapeind loopt de olie omhoog naar de cilinderkop waar deze de nokkenas en tuimelaars smeert.
Langs het andere kanaal loopt de olie om de koppeling heen door een kanaal in het koppelingscarterdeksel en vervolgend de koppeling in door het busje in het druklager van de koppeling. In de koppeling zit een holte die dienst doet als centrifuge. De koppeling draait heel snel, en de olie gaat mee draaien. Alle vuiltjes in die nog in de olie zitten worden naar buiten toe geslingerd en blijven in de koppeling achter. De olie gaat verder door de holle rechter kant van de krukas naar het big-endlager van de krukas toe om daar voor smering te zorgen.
Dus als de olietoevoer weg valt omdat bijvoorbeeld het filtergaasje dicht geslibt is of omdat het aandrijftandwiel van de oliepomp versleten is, en je blijft er mee door rijden, dan gaan de cilinderkop en de krukas er heel snel aan.
Wat betekent dit voor de onluchting van je blok?
De grootte van de pomp heeft niets met de carterontluchting te maken. De carter ontluchting dient er voor om de overdruk/onderdruk van lucht uit het blok te laten ontsnappen. Elke keer dat de zuiger naar achteren komt wordt ook de lucht aan de onder kant van de zuiger naar binnen geduwt. De druk verhoogt en de lucht wil eruit... Door de opwarming van het blok en de olie zet de lucht ook nog eens uit, en kleine lekkages langs de zuiger doen de druk nog hoger oplopen.
Als je nu echt grote cylinders gaat monteren dan worden de druk schommelingen ook groter en heb je een grotere carter onluchting nodig.
En wanneer moet je welke oliepomp hebben?
Op de 6volt 50 en 70cc blokken zat een 100% pomp. Op de 12volt 50 en 70cc blokken hebben eerst 115% pompen gezeten en heeft Honda later 180% pompen gezet. Op de 86cc blokken zit ook een 180% pomp.
Ik rijdt nu zelf rond met een 270% oliepomp in een 6volt 50cc blok. Dit is totale overkill. Het blok loopt zowieso nooit sneller van een zwaardere pomp, want die kostmeer vermogen om aan te drijven. Hoewel het verschil in vermogen haast niet merkbaar is tussen het gebruik van een 100% en 270% pomp op 50cc. Dus met meer cc's merk je het verschil al helemaal niet. Het blok deed het echter niet zo goed met de 100% pomp.
Wanneer heb je een zwaardere pomp nodig? Als je het traject dat de olie af moet leggen langer maakt. Bijvoorbeeld als je een oliekoeler monteert. Maar zelfs met een oliekoeler en een 100% pomp heb ik duizenden kilometers zonder zorgen kunnen rijden met een 50cc blok. Dat gaat dus gewoon goed. Maar als je langere slangen gebruikt heb je wel weer een hogere oliedruk nodig. Dus probeer de slangen zo kort mogelijk te houden.
Voor 50cc boeit het dus niet echt welke pomp je er op zet.
Als je meer cc's hebt ontwikkelt het blok ook meer warmte. Een zwaardere pomp helpt om de cilinderkop te koelen door relatief koude olie naar de hete kop toe te pompen. Een zwaardere pomp verhoogt dus de koeling in de kop. Ook verhoogt die de olietoevoer naar de cilinderkop en krukas.
Als je 85cc of meer monteert zal ik een zwaardere pomp monteren dan standaard.
Kan je je 100% aandrijfas en trochoide tandwiel gewoon vervangen door een 180% of 270% of moet je daarvoor een ander carter hebben?
Er zijn 2 soorten aandrijf-as. Die voor de pompen uit het 12volt blok en die voor de pompen uit het 6volt blok.
De pompen zelf zijn ook anders. Je moet dus zowieso een pomp hebben die op jouw carters past.
Er zijn echter ook pompen te koop die voor een 6volt blok zijn maar weer een aansluiting hebben voor een 12volt aandrijf as.
Dus als je een oliepomp koopt, wees er dan zeker van dat je een pomp hebt die op jouw middencarters past en wees er zeker van dat je een aandrijfas hebt die op die pomp past.
Je kan niet het trochoide wiel binnen in je oliepomp zomaar vervangen. De zware oliepomp heeft namelijk een dikker trochoide tandwiel. Daardoor pompt hij meer olie. En het dikke tandwiel past niet in een dunne pomp.
Je vervangt dus in 1 keer de hele pomp. En de aandrijfas als je oude as niet op je nieuwe pomp past.
Hoe check je je oliedruk?
Je oliedruk kan je niet checken. De hoeveelheid druk tenminste niet. Je kan wel controleren of je oliepomp het doet.
Als je de motor start hoor je de distributie ietsjes rammelen. Als je 10 à 15 seconden wacht wordt dat rammelen op eens dof en gedempt en hoor je de distributie niet meer. Dit komt omdat de olie door de kop heen is gepompt en nu ook over de distributieketting loopt. Het is altijd aan te raden om dus te wachten met wegrijden tot je hoort dat de olie door de cilinderkop heen is. Anders rijdt je zonder smering op de nokkenas, en dat veroorzaakt een hoop slijtage in die paar seconde.
Nou moet je goed luisteren en alle geluiden van het blok herkennen, en dat laatste lukt nog niet iedereen. Je kan ook zien of er olie gepompt wordt.
Start het blok, wacht 20 seconde, zet het blok weer uit en haal het ronde inspectiekapje aan de licker kant ven de cilinderkop er af. Nu kan je, als het goed is, zien dat er olie uit het linker einde van de nokkenas loopt.
Hoe maak je het filtertje schoon? Moet je blok gesplitst worden?
Om het oliefiltertje schoon te maken hoef je niet het blok te splitsen. Je hoeft alleen het koppelingscarterdeksel er af te halen. Hiervoor is toch enige kennis van sleutelen nodig. De steppenbalk moet er af, want die zit in de weg. Een middenbok is dus erg prettig anders kan de brommer niet staan. Haal de 8 bouten van het koppelingscarterdeksel er uit met een slagschroevendraaier. Doe geen moeite door het te proberen met een gewone schroevendraaier, de helft van de bouten krijg je zeker niet los en daarvan draai je dan de kopjes helemaal stuk. Met de slagschroevendraaier komen alle bouten zonder al te veel inspanning los en blijven de kopjes heel zodat je geen nieuwe bouten hoeft te kopen.
Als je het koppelingscarterdeksel er eenmaal af hebt, dan vind je rechtsonder onder de pakking van het koppelingscarterdeksel het oliefiltergaasje. Wees voorzichtig, het gaasje is fragiel. Het gaasje kan je het beste schoonmaken met perslucht.
Met een semikoppeling is het overigens sterk aan te raden de brommer op zijn kant te leggen, anders dondert een deel van het ontkoppelingsmechanisme er uit. Ook als je bijvoorbeeld net verse olie er in hebt zitten is het handiger om de hele brommer op zijn kant te leggen, of het blok er onder uit te halen en het blok op zijn kant te leggen. Dan loopt de olie er namelijk niet uit.

Plaats reactie