Welke nokkenas heb ik?

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
Plaats reactie
FaqMod

Welke nokkenas heb ik?

Bericht door FaqMod »

Karaktertrekjes van de verschillende nokkenassen zijn:
Een standaard nokkenas is wat vermogen betreft vrij vlak; over het hele toerengebied zitten er nergens spectaculaire pieken (fijn met de ori lange 4; als je van 3 naar 4 schakelt, kom je onder de powerband van snellere nokkenassen uit. Met de std nokken niet en dus trekt ie vrolijk verder ipv dat het ding dus in een gat valt.)

Een snelle nokkenas is te herkennen aan de -flinke- vermogenstoename boven de 6.500 toeren, hoewel je dit boven de 50cc pas écht merkt.

De race-nok presteert nog beter op hoge toeren (maar weer minder op lage) dan de snelle nokkenas maar wil je fatsoenlijk prestaties uit je blokje halen, zul je voor deze nokkenas zeker meer dan 50cc moeten hebben.


Ik heb zelf een tijdje met 50cc, 19mm, vvv en snelle nok rondgereden maar dat viel wind-tegen zo ..heu.. tegen dat ik het ding er weer uit heb gehaald. Zonder wind en wind mee was prachtig.. ik had het idee dat ik aan mn stuurtje wapperde als ie boven de 6-7.000 tpm kwam :D
Echter.. er zijn ook mensen die 50cc, 19mm, VVV wel prima aan het rijden krijgen. 'K heb meerdere malen lopen vertellen dat ik 50cc + snelle nok niet 'je-dat' vind omdat je het in zn 4 niet meer trekt met wind tegen.. dan blijf je tussen 3e en 4e versnelling kloten.
Maar dan zijn er altijd mensen die zeggen dat het prima kan en dat hun bommer dan gaat als de brandweer..

--
Deze stukjes heb ik uit topics geplukt..

h5speedje
Ik zal eerst het verhaal van de streepjes uit de wereld helpen; deze streepjes worden veroorzaakt door een meeneemcenter in de draaibank..dit type center wordt gebruikt om tussen twee centers te draaien...je hebt ze met 3 tot 5 streepjes...en zegt dus helemaal niks over de nokkenas...je kunt wel wat afeleiden van de gietnummers maar zegt ook niet alles..
allereerst de nokkenas met 41 oftewel een nokkenas met 041 (cd) tussennummer gebruikt in alle 4bak ss'n en cd's dus ook de snelle rakkers met 16 mm..kan dus algemeen gebruikt worden...de nokkenas met niks erop is een nokkenas met 036 of 035 tussennummer komt uit de 5-gangen met 19mm ook kun je hierbij zien dat de smeergaatjes in de nokken niet in een lijn liggen....kan gebruikt worden op de hoogtoerige 50 cc'tjes snel..deze nokkenas verplaatst de vermogenspiek naar de hogere toeren..
De nokkenas met het ringetje komt uit de s65 (035 tussennummer) en kan algemeen gebruikt worden op 70 en 50 cc ..en is sneller dan de 041 nokkenas...


Ivo:
De nok met "JK" als gietnummer is die van de SS50 5-bak. Een erg extreme. Helaas voor velen met een erg krappe powerband waardoor hij pas echt tot zijn recht komt met een 5-bak of 4-bak met korte 4e versnelling.
De nok met "162" als gietnummer is ook een behoorlijk rappe. Vergelijkbaar met de "JK" nok. Echter is deze nok ontworpen voor een 3-bak blok. Dus heb je een veel bredere powerband met dit ding. Deze nok is ook herkenbaar aan de gegraveerde cirkel in de rechter zijde.
Ook de "64" nok is een behoorlijk extreme. De exacte eigenschappen van deze nok ken ik niet. Ik heb er nooit mee gereden.

De nokken met het getal 41 is een C50 nok. De C50 heeft 041 als onderdeelnummer. De Nederlandse SS en CD waren met die nokkenas uitgevoerd.

CD50-H
Bij immitatie nokkenassen staat er naast de nokken geen productie code.
Bij bv. een 041 nokkenas staat er vaak "135" of " 104: o.i.d. deze priductie code is meegegoten in de nok en de cijfers zijn erg " korrelig" net zoals het matriaal naast de nokken. verder hebben immi. nokkenassen een gladder oppervlak naast de nokken. Als je eeen fijne snelle nokkenas wilt hebben voor een 6v kop, koop er dan een met een 087 tussen nummer. (C70) loopt hard met veel trekkracht onderin.

ook CD50-H
Ik rij met een SS50 met een 50cc 5bak motorfiets blok. Ik hieb hier later een 051-613 nok ingezet. (honda supersnel & nu nog leverbaar) onderin loopt ie als een 49cc met verlatend vliegwiel, boven in schreeuwd ie het uit. lijkt wel of de vervroeger er nog een keer inkomt. deze moet je echt op toeren houden en een 5 bak hebben. bij een 4 bak is het verschil tussen de 3 en de 4 te groot. vermogen zakt te veel in elkaar. heb je bij een 4 bak met vvv en met een 19mm niets aan. (uitgeprobeerd). bij een 5 bak is het rijden met 12.000 toeren wel leuk, leverd een km. of 5 extra op maar er is niet fijn all round mee te rijden. dit omdat je met een koud blok niet op toeren kan rijden dus absoluut geen vermogen heb. je rijd met + 9000 toeren of je kunt van je brommer afstappen.
de 087 nok, geniet nog altijd mijn voorkeur naast de good old 041.
Heb ook nog een CD50: 49cc, std.zuiger, 041 nok, 12mm carb. , vast mitsu vliegwiel. loopt 70 plat op de brommer.
M'n ss50, 5bak, hit. vvv vliegwiel, 19mm, 051 nok, motorfiets cilnder + kop loopt 85 ...... soms snap ik er ook geen biet van.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Welke nokkenas heb ik?

Bericht door NIX »

markking schreef:As standard, the UK zk1-e also had a 12mm carb with a long throttle slide, and a fixed timing flywheel that sparked at 30deg BTDC. It was fairly slow but would still do 40mph. the later 5-speed zb2-e had a 20mm carb and a 20-35deg advancing flywheel and would do 50mph. Apart from the extra gear, and the changes I mention, they were mechanically similar. The fastest SS50 in the UK would have been the Z model as it also had the big carb, advancing flywheel, 5-speed, and fast camshaft (still available, and I have the part number if anyone wants it). Here is the fast cam, left, compared to the standard item. I have one, but be warned, it will only work in a 50 cylinder head. Due to the extra overlap, the valves clash if used in a 70 head. You Honda experts will probably know this already.

Afbeelding
markking schreef:CL70/S65 cam is 14101-035-020, slightly less lift and duration. I use one of these in my 70 head.

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie