klepgeleiderexperimentjes

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

klepgeleiderexperimentjes

Bericht door NIX »

Ilja1974 schreef:Hallo,
Ik heb hier wel vaker gezocht naar het hoe en wat te doen bij het vervangen van de klepgeleiders in de cilinderkop.
Wat ik kon vinden is dat bijna niemand het doet en dat je de geleider na montage iets moet uitruimen.
Zijn er mensen die wel eens met het vervangen van die geleiders hebben geëxperimenteerd en andere oplossingen hebben verzonnen?
Bv de geleider te verwisselen en een goede gebruikte klep te monteren zonder de boel uit te ruimen..
Groetjes Ilja
NIX schreef:Ik doe niets anders. Elke gare kop ontdoe ik van de geleiders en ander bruikbaar spul. Kopje op het gasfornuis tot ie flink rookt en dan met een pen of liever dun pijpje de geleider eruit tikken. Kopje kun je beetpakken met een dikke werkhandschoen. Ik leg de kop gewoon op de stoeptegels op het klepdopgat, staat ie meteen goed. Door het eruit tikken kan de opening wel eens iets beschadigen, vandaar het ruimen dat dan nodig is.

Koppen die goed zijn, maar een versleten geleider hebben, of een beschadigde door een klep die de geleider heeft geraakt (na een koppende zuiger of gebroken klepveer) of een foute klep (kwam veel voor bij 70cc uitlaatkleppen, daar moest je dan eerst de steel boven de schotel van afdraaien tot normale dikte, anders sloot ie niet) of als je je kop van 2 uitlaatkelpgeleiders wil voorzien tegen roken, zet je ook op het fornuis, als je snel genoeg bent met de geleider eruit tikken, kun je meteen de andere geleider erin tikken. Als de boel heet genoeg is, hoef je amper te tikken. Kopje leg je dan op het pakkingvlak op een plankje. Ik gebruik gewoon een koperen stukje waterleiding. Het hoeft niet zo heet dat de zittingen blauw worden, dan ben je eigenlijk te heet gegaan en tast je de sterkte van het metaal aan.

Zet de afzuigkap aan en wacht tot je vriendin (of moeder) minstens een halve dag weg is, dan is de brandlucht weer uit je keuken verdwenen.

Waar je vooral op moet letten is of de geleider niet uitgelubberd is of ovaal is uitgesleten. Ze roken dan niet alleen enorm, maar zijn ook bijna niet in te slijpen. Ook moet je opletten of de geleider na afkoelen niet los in de kop blijft zitten. Let ook op of de rubber ring onder de geleider nog goed en dik genoeg is.

Ik merk vaak dat ik eerder de zitting iets moet frezen, dan dat de geleider geruimd moet worden.
nielspbr schreef:Een nieuwe geleider moet je altijd ruimen na het aanbrengen. (Volgens mij wordt de ruimer zelfs meegeleverd)

Waarschijnlijk moet ook de klepzitting opnieuw worden gefreesd omdat het gat voor de klepsteel net even anders kan zitten.
Eric schreef:Ik heb gewoon klepgeleider gegoogeld en besteld. Meet de steel van je klep en.je weet de maat
Eric schreef:Zonder ruimen krijg je de klep niet eens in de geleider en zo'n ruimer kost ook geen drol. Maat 5.5 uit mijn hoofd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie