Carters en cilinderkoppen weetjes

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
Plaats reactie
roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Carters en cilinderkoppen weetjes

Bericht door roow »

aangezien er zo af en toe nog wel eens vragen voor bij komen over carters of mensen nou een nieuw blok hebben of toevallig een heel oud blok. aangezien ik niet veel met bami heb zijn daar geen foto's van.

oer carters. vaak afkomstig van de modellen van voor 1969. tot heden heb ik ze enkel met ss50, s65 gezien maar volgens mij bestaan ze ook met het s50 en c50 blok nummer.
deze foto's zijn van een heel oud s65 blok.
let op hoe de plek voor de primaire bak as dicht is gemaakt.
Afbeelding

een olie pomp die nog olie tussen het tandwiel van de primaire overbrenging spuit
Afbeelding

ook zitten de de centreer bussen boven in de carters. normaal zitten ze aan de distributie zijde boven elkaar.
Afbeelding

deze foto's zijn van een later s65 blok als hier boven. zo als je ziet zit hier al gewoon het gat voor de primaire as dicht gegoten in plaats van een bus er in geperst
Afbeelding

nog een ding waar aan je de carters kan herkennen is een klein is het nokje naast de schroef. dit wil ook nog wel eens een scherp puntje zijn.
Afbeelding

aan de onder kant van de carters ztten bij oer carters nog 2 nokken om een keien vanger aan te monteren. dat is een onder deel voor de C modellen.
Afbeelding

op deze foto zijn de nokken ook goed te zien. maar ook zie je bij de montage punten van de steppenbalk dat er een koker zit.
Afbeelding

op deze foto's zijn ventielen te zien voor de automatiche distributie spanner. je hebt een manueele spanner die is vaak te zien op een wat latere blokken. en op nog wat latere zijn weer automatiche spanners gemonteerd enkel zijn deze wel weer anders dan de die van de oer blokken. dat is ook niet uit wisselbaar.
Afbeelding
Afbeelding



nu verder met de bekende carters die bijna iedereen wel eens door de vingers hebben gehad(of je hebt enkel nog bami tussen de benen gehad)

hier zie je de boven kant van een normaal ot 6v blok. dat is aan 1 stuk door lopend boven de cilinder.
deze carters zullen nog over het algemeen de naam van het type brommer. SS50, C50, CD50 enzovoort
Afbeelding

bij ot carters staat ook niets boven het tandwiel
Afbeelding

hier zie je de boven kant van een gb4 carter set van een 12v blok. hier zie je dat het niet door lopend is en dat je in het carter van de ontstekings zijde geen bout in kan draaien. deze blokken kunnen de blok nummers AB22, AB23 en AB27 vast en zeker nog wel meerder nummers maar die zijn mij niet bekend
Afbeelding

hier nog een plaatje van het gb4
Afbeelding

hier zie je de boven kant van een gb6 blok (nt c90 en cd90) dit zijn ook 12v carters. zo als je ziet is de bovenkant ook niet door lopend en ook weer een blok bout minder aan de ontstekings zijde. enkel heeft deze weer een verhoging net boven de ontsteking.
deze gb6 carters hebben de blok nummers HA02 voor nt c90 en HA03 voor cd90
Afbeelding

hier zie je nog een giet aan duiding van het gb6
Afbeelding

dit is nog een klein verhaaltje apart. de gb6 carters van een honda cd90 hebben kogel lagers in plaats van naald lagers .
Afbeelding

hier zie je alle 3 de carters op een rij. ot - gb4 - gb6
Afbeelding
Afbeelding


na de wel bekende ot - gb4 - gb6 carters hebben we ook nog de carters van een c50 at (automaat) blok deze zijn weer iets anders.
zo als je kan zien is het gat voor de schakel as niet door boord en het gat voor de schakel klok is ook niet door boord. dit zijn 12v carters.
Afbeelding

op de cartes staat ook nog gb2. hier kan je ook duidelijk zien gat het gat voor de schakel klok niet door boord is.
Afbeelding

nog een merkje waar aan je kan zien dat het een c50 at is. dit is het carter deel waar je de oliepomp op monteerd. dit giet teken staat op het onderste blok ophang punt. dit carter deel is enkel geschikt voor een een at koppeling. zie FAQ van het at blok : https://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=19091
Afbeelding




dan heb ik nog een aantal platjes van cilinder kopen en nokkenassen. deze foto's zijn 70cc cilinder koppen.
ot dubbel dik glij lager.
nt(gb2) 1 dik en 1 dun glij lager.
nt 2 kogel lagers 1 groot en 1 klein.

van links naar rechts. ot - nt(gb2) - nt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

gemaakt door butt head (Thijs)

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Carters en cilinderkoppen weetjes

Bericht door robertsp »

Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Plaats reactie