5-bak kop herkennen

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

5-bak kop herkennen

Bericht door NIX »

Voor mijn eigen delen op de AED gaan:

http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... =9&t=19499
butt head schreef:normale kop
Afbeelding

5bak kop
Afbeelding

uit wending kan je het goed herkennen aan de koel ribben.
de 5bak kop heeft ook koelribben waar een normale kop ze niet heeft. en aan de onderkant heeft een 5bak kop een groter gat zitten voor de koeling naast de uitlaat. en vaak staat er ergens aan de onder kant een M met een cijfer in geslagen

nog een paar foto's
links 5bak. rechts ot70
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de M aan duiding. bij deze kop M1
Afbeelding
h5speedje schreef:De kleppen hebben beide geen noemenswaardige verschillen...ze zijn uitwisselbaar..
De kanalen daarintegen zijn wel verschillend; puur gebouwd om hoge toeren te draaien..

Er zijn veel soorten 5 bak koppen, met nog weer extra koelribben in de buurt van de uitlaat, met of zonder m5 /m4 erin..
Oud model koppen hebben vaak grotere en bredere kanalen..
h5speedje schreef:het is ook niet gezegd dat het oud type kop sneller zou zijn..
Ik weet wel dat de modernere met m4 of m5 erin wat lanzamer zijn; zou me niks verbazen als die van een ss50zb2 afkomen die immers maar een 12mm teur hadden..
h5speedje schreef:
butt head schreef:oke.

het lijk mij toch wel leuk om te zien.
ik heb die M1 en er 1 met M3 daar kon ik toen niets aan zien qua verschil.. helaas zijn beide koppen niet goed meer nokkenas baan.
Misschien een keer bussen erin laten maken??
Als je een 50 alu cilinder pakt of een 70 alu immi staat het erg mooi moek zeggen..
Ik heb tijdje terug ook al een keer zo'n kop te pakken gekregen "alleen nokkenbaan was wat minder" tijdens het loshalen kom je dan een gebroken losse klepgeleider tegen+ rest schade aan de kop...ik heb hem ingeleverd om te recyclen want dit was echt de moeite niet meer..
Zodra ik nederland ben zal ik eens wat foto's maken van oud en nieuw type kop.
Je moet ze goed naast elkaar leggen om de verschillen te zien..
butt head schreef:
CB-viguur schreef:op m'n blog heb ik ook nog wat foto's van de verschillen tussen 5bak koppen
zie hier: http://hondaclassicracing.blogspot.com/ ... motorcycle

oud met extra grote ribben bij de uitlaatklepdop, naast een nieuwere (NOS) kop
ik heb alleen nooit op die "m" markeringen gelet.

Afbeelding
volgens mij is er een beetje verwarring met je tekst van de koel ribben
die nieuw ogende(nos) kop heeft toch langere koel ribben en de oude toch de korte.

maar die met de lange ribben is het oude model als ik het goed begrijp?

krijg nou tieten zeg er zitten nog meer verschillen in de 5 bak koppen
kijk maar is naar de foto's :o
lengte koel rib
Afbeelding
Afbeelding

lengte koel ribben onder de klep dop en het gat voor de koeling
Afbeelding
Afbeelding

ruimte boven de verbrandingskamer
Afbeelding
Afbeelding

lengte koel rib bij de klep dop
Afbeelding
Afbeelding

gat voor koeling
Afbeelding
Afbeelding
butt head schreef:
h5speedje schreef:nu nog eens de details van de complete kop versus standaard kop;

Kleppen zijn anders en staat een "a" in en dus geen 036 maar 051 tussennummer
De binnenste klepveer is strakker en dus geen 035 maar 036 tussennummer
De tuimelaars zijn anders..zelfde verhaal
Nokkenas maar das logisch...dus geen 041 maar de 036 "race nokkenas" zoals we die ook wel noemen en is te herkennen aan "JK" in het gietwerk
en bij de 5bak nokkenassen zitten de sneer gaatjes niet in 1 lijn
CB-viguur schreef:
butt head schreef: volgens mij is er een beetje verwarring met je tekst van de koel ribben
die nieuw ogende(nos) kop heeft toch langere koel ribben en de oude toch de korte.

maar die met de lange ribben is het oude model als ik het goed begrijp?
De, volgens jou, "nieuw ogende" kop is niet nieuw :wink: maar vers geglaspareld, zoals de rest van dat blok.
De NOS kop had al een paar kilometers op een blokje gezeten en was daarom vies

helaas heb ik geen foto's genomen van alle verschillende 5bak koppen die ik heb, voordat ze op een blokje gingen.
Anders hadden we ook nog de vergelijking kunnen maken met de 70 "5bak" kop, afkomstig van sommige cl70/sl70/xl70/ct70h?

Afbeelding

die oude 5bak kop met extra grote ribben, heeft origineel ook veel mooier afgewerkte kanalen, kan je met flowen niet veel aan verbeteren. terwijl mijn blokje met de NOS kop niet vooruit te branden was. Die kop is dan ook wel geflowd om een soortgelijk kanaal te krijgen als de oudere kop, daarna liep het een stukje makkelijker.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie