"Werking" Honda C50 AT blok

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

"Werking" Honda C50 AT blok

Bericht door roow »

carters zijn ook schoon. nog geen lagers daarom zit alles los in elkaar zonder pakkingen. ik laat ook nog maar even het begin van de op bouw zien misschien is het nog leuk om er een faq van te maken of zo iets omdat er niet echt veel van de honda at blokken bekend is

versellingsbak en kickstart
boven primaire as
in het midden de uitgaande as
onder aan de kickstart as
Afbeelding

de primaire as
Afbeelding
en in elkaar
Afbeelding

de uitgaande as
Afbeelding

de kickstart as
Afbeelding

hoe het ongeveer in lijn staat als er een paar carters om heen zitten
Afbeelding

koppeling gebeuren
dit hoort alle maal op de kruk as te zitten. maar als ik dit in een lijn zou leggen dan zou ik met mijn kop tegen het plafon aan zitten om de foto te maken. daarom heb ik een deel er onder neer gelegd de manier van monteren is zo als je een boek leest
Afbeelding

het pakketje op gestapeld zo als het gemonteerd zou zitten. de aluminium plaat met de zwarte plaat die moeten op het carter gemonteerd zitten
Afbeelding

de tand wielen die op de primaire as zitten samen met de primaire as zo als hij gemonteerd hoort te zijn
Afbeelding

en hoe het gemonteerd zou moeten zijn
Afbeelding

tot zo ver hoe de onderdelen van de bak en de koppeling in elkaar horen te zitten.

hier laat ik zien hoe je het beste zoon blok in elkaar kan zetten.

je begint met het carter deel waar je olie pomp op zit. daar mee begin je door de kickstart as er in te schuiven.
Afbeelding

dan pak je de plaat waar je de nok van de kickstart op zet. deze zit met 2 bouten vast zo als je kan zien. druk de kickstart as goed in het carter en draai hem dus danig dat de tanden vrij gaan staan zonder elkaar te raken als je de as draait.
Afbeelding
Afbeelding

pak dan de uitgaande as dat werkt het makkelijkst. haal het tandwiel wat niet op het lager zit er af dus het tand wiel wat het dichts bij de kant zit waar je tandwiel en ketting komen. als je deze er in laat zakken valt hij makkelijker op zijn plek als je iets draait en heen en weer beweegt met de as dan valt hij zo op zijn plek.
Afbeelding

pak dan je primaire bak as. daar bij het zelfde verhaal bij het op de plek laten zakken een beetje draaien en lichtjes heen en weer gaan met de as dan zal hij op zijn plek moeten vallen.
Afbeelding

als je de primaire bak as er in hebt zitten kan je het tandwiel op de uitgaande as op zijn plek doen met zijn ring.
Afbeelding

nog een paar plaatjes rond om van het geheel wat tussen de midden carters bevind
Afbeelding
Afbeelding

dan de krukas die is ook anders dan een normale krukas zo als bekend bij de ss50,c50 enzovoort
Afbeelding

dan een pakking en het andere carter deel van de ontsteking er op doen en dicht bouten. blok om draaien dan begin je met de kickstart vast te zetten.
de veer moet je opspannen door middel van een klein asje dat je in een gat onder in het carter kan schuiven.
Afbeelding

dan doe je de tand wielen monteren die op de primaire bak as zitten 2 tandwielen 1 ring en een circlip
Afbeelding

dan schuif je het eerste deel van de koppeling er op. dat valt gewoon op zijn plek
Afbeelding

dan doe je de aluminium tafel of hoe ze het ding ook noemen op zijn plek daar moeten door de gaten waar de 2 bouten zitten nog 2 holle busjes in dan de zwarte plaat er op leggen en vast zetten. de zwarte plaat is vaak kapor deze is helaas ook niet lever baar meer net zo als veel delen in dit blok.
Afbeelding

dan kan je het laatste deel pakken er op schuiven en vast zetten met de out side ring die ook bekend is van de ss50 blokken en de wel bekende koppeling moer.
Afbeelding

het laatste is een pakking die niet meer lever baar is en een plaatje om het af te dekken.
de pakking moet je dus zelf gaan knutselen ik gebruik de normaale dikte pakking papier zo als over al in het blok zit.
Afbeelding

nog een paar foto's van het koppeling gebeuren
Afbeelding
Afbeelding

dan een pakking en je koppelings deksel er op en je zou kunnen gaan als je de rest van het blok ook in elkaar heb zitten. :roll:

als er vragen zijn of dingen onduidelijk laat het weten

de link waar alle foto's staan
http://picasaweb.google.nl/hesselink.th ... houdAtBlok#

Plaats reactie