Distributieketting spannen

Alles wat betreft motoren, koppelingen, tandwielen
Gebruikersavatar
roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2378
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Distributieketting spannen

Bericht door roow » 03 apr 2010 23:11

Rijden met een te losse distributieketting is erg slecht voor je blok. Niet alleen slijten je tandwielen en ketting dubbel zo hard, maar doordat je ketting sleept, onder andere over je carterrand, krijg je een hoop aluslijpsel in je blok. En dit wordt mee rondgepompt met je olie. Bovendien kan door een sterk versleten oliepomptandwiel, dat door deze ketting wordt aangedreven, de oliedruk wegvallen. Zo snel mogelijk nakijken en bijstellen dus, en best ook olie vervangen daarna!

Hoe weet je of je een manuele of een automatische distributiekettingspanner hebt?
Wel, kijk naar de bout linksonder je vliegwielkapje. Zit daar helemaal geen bout, of zit er een gewone zeskantbout (10 mm kop)? Dan heb je een autospanner.
Afbeelding

Zit daar een bout met kop voor platte schroevendraaier, met daarop een borgmoer (10mm)? Dan heb je een manuele spanner.
Afbeelding

Wat moet je doen bij een te losse distributieketting als je een manuele spanner hebt?

1. Haal je ontstekingsdekseltje eraf

2. Haal je nokkenasdekseltje eraf. Dit is het linkse, ronde dekseltje op de kop. Dit maak je los door de middelste bout rechts op je kop los te draaien.
Afbeelding
Bout, losmaken dmv dopje 10.

Afbeelding

3. Kijk hoe los je ketting staat. Ideaal is lichtjes gespannen, zodanig dat je met weinig kracht je ketting een tandje verder tegen je tandwiel kan duwen, met bv. een schroevendraaiertje.
Afbeelding
Controleren met bv een schroevendraaier

4. Is je ketting niet goed gespannen? Draai dan de borgmoer (met sleutel 10) links onder je vliegwiel een paar draaitjes los (niet helemaal eraf). Neem nu een platte schroevendraaier, en draai de bout zelf een paar draaien los (niet helemaal eruit)
Afbeelding

5. Draai een paar keer aan je vliegwiel, zodanig dat je cilinder een paar slagen maakt (en dus ook je ketting gebruikt wordt).

6. Draai de bout onder je vliegwiel terug vast (voorzichtig, niet overdraaien!), en zet ook de borgmoer vast.

7. Kijk na of de spanning goed is (door na te kijken aan je nokkenastandwiel)

8. Is de spanning goed? Zet dan je nokkenasdekseltje terug vast. Let wel op of de pakking nog goed is, anders vervangen. Onstekingskapje er op, en klaar!


9. Is de spanning nog niet goed? Draai dan de bout linksonder je ontsteking terug los, en de bout onderaan je blok ook. Niet de oliebout, maar de andere. Haal deze eraf. Hieronder zit een bout met kop voor platte schroevendraaier. Neem een platte schroevendraaier, en draai deze bout een paar slagen aan. Begin met een volledige draai, kijk dan de boel effe na zoals hierboven beschreven is, zo nodig nog wat verder aandraaien. Is de nokkenaskettingspanning goed, alles terug monteren, en klaar!

Afbeelding
Onder de bout zit de nokkenasspannerbout.

Afbeelding
Nokkenasspanner bout

10. Heb je de bout met platte kop volledig ingedraaid, alles weer vastgezet en nagekeken, en is de nokkenaskettingspanning nog steeds niet goed? Dan moet je gaan vervangen. Een nieuwe nokkenasketting, oliepomptandwieltje en eventueel nokkenastandwiel. Dit is iets minder eenvoudig, en daar ga ik hier dus niet op in...


Wat moet je doen bij een te losse distributieketting als je een autospanner hebt?

Wel, je nokkenasketting spant zichzelf, door een plunjer en oliedruk die eronder wordt opgebouwd. Hier kan je dus niks aan doen. Als je ketting toch te los is gekomen, is deze waarschijnlijk versleten. (Laten) vervangen dus. Een andere mogelijkheid is dat de plunjer stuk is. Als de plunjer van het nieuwere type is, zoals bv bij NT dax motortjes, kan je deze dan vervangen door een nieuw exemplaar, of door een manueel exemplaar. Bij sommige oudere types autospanners zit de plunjer in het carter ingewerkt, en kan je deze niet maken. Vervangen door een manuele spanner kan wel!

Plaats reactie