Accu laadt niet meer?

Alles over ontstekingen, draadbomen, verlichting en wat er maar elektronisch of elektromechanisch is.
Plaats reactie
FaqMod

Accu laadt niet meer?

Bericht door FaqMod »

Accu laad niet meer:

Er kunnen een aantal dingen niet correct meer werken.
Relevante topic http://viertakt.messageboard.nl/forum3/ ... hp?t=30641

Staat van de accu
De klemspanning tussen plus en min pool zonder een belasting moet als volgt zijn:
100% = 6,4 volt
0% = 5,8 volt

Bij 0% kun je de accu laden, heb je een goede accu lader dan zal de laadstroom stabiliseren rond de 1A, is de stroom hoger dan 5A is de accu diep ontladen of heeft gegaan door een te grote stroom of laadspanning of gewoon ouderdom.
Kan ook nog zijn dat de acculader voor dikke accu's is ontworpen. Dus moet je de stroom begrenzen. Je kunt dit doen door 1 of 2 Diodes in de doorlaat richting in serie te zetten met de accu. Hier valt 0,7Volt over en wordt de stroom drastisch begrensd. (eventueel koelen)

Een 4Ah accu zal bij 1A 4uur aan de lader moeten hangen.
Een 4Ah accu zal bij 0.5A 8uur aan de lader moeten hangen.

Link naar Koyo gel accu => http://www.koyo-battery.com/product-011.htm

Wanneer de accu vol moet zijn en hij zeer snel weer leeg is, dan mag de accu vervangen worden voor een nieuwe.

Neem een gel accu! Voordelen tenopzichte van een normale vloeistof accu
- Een lagere zelfontlading.
- Er is een diepere ontlading van de accu mogelijk.
- De accu kan vaker worden geladen en ontladen.
- De accu is geheel gesloten en volkomen onderhoudsvrij
(geen vloeistof lekkage en geen ventilatie nodig).
- Een langere levensduur ten opzichte van normale vloeistof accu's
- geen accuzuur aanslag binnen je frame, dit tast namelijk je frame aan

Nadeel
- Ik ervaar zelf als de accu perongelijk leeg is, je niet eenvoudig kunt opladen doormiddel van rijden. Dus even aan een accu lader zetten.
Eventueel met je diode ertussen om stroom te begrenzen.

Is de accu is nog goed, waarschijnlijk is er iets anders.

laad circuit

Als de brommer uit staat zal er 6,4 Volt gelijkspanning op de accu moeten staan.
Starten we de brommer, dan moeten we wisselspanning op de accu kunnen meten bij 5000 rpm de volgende spanningen:
nachtstand 50-100mV (beetje afhankelijk van het vermogen van de verlichting)
Dagstand 250mV vanaf de laaddraad.
(dit zijn indicatie waarden voor de ordegrootte , verschilt per ontsteking, vliegwiel combinatie)

De volle accu heeft een klemspanning van 6,4 V. Als de accu gebruikt wordt en bijvoorbeeld nog 50% in zijn accu heeft, dan is de klemspanning ongeveer 6,2V, hierdoor neemt de laadstroom toe waardoor de accu sneller wordt opgeladen.
Kortom een accu regelt door zijn klemspanning zelfstandig de laadstoom.

Het verschil tussen de lichtspoel [GEEL] en accu lader [GROEN] is dat er in de lichtspoel de groene draad minder wikkelingen heeft waardoor de spanning iets lager is. het vermogen die de spoel kan afgeven is hierdoor minder omdat anders de laadstroom van de accu te groot word.

De amplitude van de groene draad is ongeveer 8 Volt - 0,8 die over de diode valt. De overspanning van ongeveer 1 volt veroorzaakt de laadstroom (je AC spanningsmeter meet je bij een amplitude van 8 / 1,414 = 5,6V)
Is de amplitude veel hoger zal de stroom ook veel meer toenemen. en de accu kapot gaan. Dit kan gebeuren als bijvoorbeeld de geledraad word gebruikt naar de accu toe zonder verlichting.

De gele draad heeft meer wikkelingen en geeft dus een hogere spanning af. Alleen de accu kan dit niet aan, de 20Watt aan verlichting helpt de amplitude van de van de gele draad te verlagen. Hierdoor wordt de stroom door de accu niet te hoog.
Je kunt het ook andersom bekijken een teveel aan vermogen van de gele lichtspoel wordt afgevloeid naar de accu.

Een hoge wisselspanning op de accu van 6V - 12V zijn uit den boze en zijn een indicatie dat de gelijkrichter kapot is. De accu zal hierdoor laadproblemen geven en na een tijdje er mee stoppen.
Na een tijd kan de accustuk gaan en merk je wanneer je verlichting aan zet de accu als een kortsluiting gedraagd en er nog heel weinig licht uit de koplamp komt.

Een nieuwe diode zal zal het probleem moeten verhelpen.
(het signaal vanaf de diode is alleen de positive helft van een sinus, de negatieve helft is geblokeerd, hoe een multimeter dit ziet kan verschillen. want het is een gelijkspanning, maar wisselt wel (AC, DC of RMS :? kortom wees kritisch)


12 volt vliegwiel
Heb je een 12V vliegwiel dan levert dit dus ook problemen op bij een 6Volt accu.

Je kunt de koplampen uitrusten als 12V en een 6 Volt regelaar tussen de draad zetten naar de diode toe, de accu, remlicht, knipperlichten, claxon kunnen dan 6V blijven.
Meet dan wel de laadstroom met en zonder licht aan, deze zal onder de 3A moeten blijven. Is de stoom te hoog, dan zal een extra diode dit oplossen. Over de diode is nog een extra spanningsval van 0,8 Volt waardoor de laadspanning afneemt dus ook de stroom.

specificaties
weerstand van een goedwerkende lichtspoel 1,3 ohm. (sluit de ohm meter eerst even kort voor de weerstand van de meter zelf tel hier dus 1,3 bij op)

laad stoom (+- 0,3 A)
overdag
1,5 A bij 4000 rpm
2,4 A bij 8000 rpm
nacht
0,4 A bij 4000 rpm
0,7 A bij 8000 rpm

Geel 210 wikkelingen
groen 190 wikkelingen

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Accu laadt niet meer?

Bericht door NIX »

Bovenstaand is inmiddels gedateerd. Bovendien klopt het verhaal over een 12V vliegwiel niet, dat past namelijk helemaal niet op een 6V kruktap met puntenontsteking en het zijn de spoelen die de stroomsterkte bepalen, vermoedelijk wordt er een vervroegend imitatie vliegwiel bedoeld, die staan bekend als lichtopblazers, ook al vermoed ik eerder dat gewoon de accu niet juist in het systeem is gezet. (Het enige 12V systeem dat zo op een 6V tap past is een Singa ontsteking, die moet dan in zijn geheel worden overgezet en het carter moet ervoor bewerkt.)

Er zijn 2 6V laadsystemen:

Voor SS en de meeste OT C's (behalve de dikke Harries):
De gelijkrichter houdt sowieso alle negatieve spanning tegen, ongeacht wat de accu doet. En de accu blijft z'n bufferwerking gewoon houden, of hij nou vol of leeg is.
Het principe van dit spanningsregelsysteem is als volgt: de lichtspoel onder het vliegwiel zijn eigenlijk twee spoelen. Een sterke en een zwakke.
Als de lampen aan staan regelt de lichtschakelaar aan het stuur dat de sterke spoel zowel de accu als de koplamp+achterlicht voeden. De accu zorgt dan dat je lampjes niet doorbranden. De zwakke spoel is nergens op aangesloten.
Als de lampen uitstaan zorgt de lichtschakelaar aan het stuur dat de zwakke spoel de accu laadt. De sterke spoel is dan dus nergens op aangesloten. De zwakke spoel is overigens gewoon een eerdere aftakking van de sterke.


En:
Het andere systeem waarbij de sterke spoel de accu altijd laadt en de zwakke spoel bij licht aan alleen de koplamp voedt. Achterlicht en teller worden via de accu gevoed. Ik gok dat de imi schakelaars eigenlijk voor dit systeem bedoeld zijn. Dit systeem zit op de latere OT C's en de staande cilinders. Te herkennen aan een gele en witte laaddraad vanuit de ontsteking.

12V systemen hebben doorgaans de 4-pinsspanningsregelaar. Kijk naar deze topics hoe die aangsloten horen te worden: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=57&t=67
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Accu laadt niet meer?

Bericht door NIX »

Eric schreef:Nou, laatste keer. Misschien gelijk het verzoek om het in de faq te zetten, aangezien ik het 1000x heb getypt.

Uit het blok komen de volgende draden (vaak):

Geel= voeding lichten en accu)
groen= voeding accu bij lichten uit
roze (niet relevant/ komt te vervallen0
groen/rood= schakelaar voor vrijstandlampje
zwart= ontsteking

Alle draden gaan kleur op kleur als je kabelboom in orde is. Let erop dat je de groene NIET aan de groene/witte met duplo stekker doet!!!


Koplamp:

Als je de juiste schakelaar hebt, gaat weer alles kleur op kleur.

Wat doet de schakelaar in welke stand?:

Bij off: Groen wordt verbonden naar wit/geel
Bij aan: Geel wordt verbonden aan wit of blauw en aan bruin en wit/geel.

Meet de schakelaar dus even door, of hij dit wel doet. Ook even meten of er wel spanning van de gele en groene draad komt. Wees er ook 100% zeker van dat de accu nog echt goed is. Lage vloeistof stand of geen spanning willen vasthouden is gewoon kapot en dan moet je hem vervangen. Als de brommer met een beetje gas draait, moet er tussen 7 en 8V op de polen staan. Iig 1V meer dan de accu zelf onbelast geeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie