Spanningsregelaar aansluiten.

Alles over ontstekingen, draadbomen, verlichting en wat er maar elektronisch of elektromechanisch is.
Plaats reactie
FaqMod

Spanningsregelaar aansluiten.

Bericht door FaqMod »

In de honda wereld zijn er 2 verschillende spanningsregelaar die het meest worden gebruikt. Een met 3 pinnetjes en een met 4 pinnetjes...

De 3 pins-regelaar
Deze zijn in de 6v en 12v versie te krijgen. Deze regelaar sluit je in serie aan op je gele draad en is voor wisselspanning.

De pinnetjes zijn genummerd en sluit je als volgt aan:
pinnetje 1: De gele draad vanuit je blok gaat hieraan.
pinnetje 2: Vanaf deze pin trek je een draad naar de gele draad van je draadboom.
pinnetje 3: Massa. Trek vanaf hier een draad naar je frame of een andere massadraad.
Ook is het verstandig om de regelaar zelf ook aan frame vast te schroeven waarmee er massa wordt gemaakt.

Ik fix er nog wel een keer een mooi schematje langs....

De 4 pins-regelaar
Deze regelaar heeft 2 functies:
De gele draad met wisselstroom voorzien van 12v. Deze wordt bijna altijd gebruikt voor het licht.
En de rode voedingsdraad met gelijkstroom voor de accu, voorzien van 13-komma-nogwat volt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Spanningsregelaar aansluiten.

Bericht door NIX »

NIX schreef:Je moet eerst weten of je een zwevende laadspoel hebt of een geaarde. De enige reden waarom ik Halo adviseerde om eens te kijken wat er gebeurde met een witte op de massa, is omdat ik uit zijn meetresultaten meende te kunnen opmaken dat zijn spoel een zwevende was. Dat betekent dat de uiteinden beiden in een draad eindigden en er dus geen massa werd gemaakt. Zo'n spoel werkt alleen met een bruggelijkrichter (4diodes) en een 3 pins spanningregelaar of met een draad aan de massa en de ander op een 3-pins. Als je meet met draaiende motor, dan heb je geen stroom tussen een draad en de massa, alleen tussen beide draden.

Als jouw spoel wel geaard is, dan geven zowel de witte als de gele prik bij draaiende motor als je meet tussen draad en massa. In feite is de wikkeling dan aan 1 kant al op de massa aangesloten, is hij halverwege van een gele draad voorzien en aan het einde van een witte. Uit de witte komt dan meer stroom dan uit de gele. Zelf kijken welke draad je gaat gebruiken als stroomleverancier als je een 3-pins gaat gebruiken. De andere draad plak je af. Als je een 4-pins pakt, dan de witte en gele gebruiken zoals in de FAQ aangegeven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Spanningsregelaar aansluiten.

Bericht door nielspbr »

Regelaar aansluiten bij een ontsteking met dubbele gele draad.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Spanningsregelaar aansluiten.

Bericht door NIX »

Van een 3-pin is 1 de massa, die heeft er een pijltje bij staan, vergelijkbaar met de groene van een 4-pin, de andere 2 zijn gekoppeld, dus vergelijkbaar met de gele van een 4-pin. Voor een 4-pin moet je de gele draad splitsen, bij een 3 pin knip je de gele door, doe je er 2 schuifjes op en zijn ze op die manier gesplitst/doorverbonden. In de regelaar gebeurt hetzelfde: de overtollige prik wordt via de massa omgezet in warmte.

De rode en witte van en 4-pin zijn gelijk aan de rode en witte van een gelijkrichter.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie