Punten stellen

Alles over ontstekingen, draadbomen, verlichting en wat er maar elektronisch of elektromechanisch is.
FaqMod

Punten stellen

Bericht door FaqMod »

Hoe stel ik mijn punten?
1. Draai het schroefje van de punten een slag los.
2. Zet het vliegwiel op het punt waarop je de vonk wil hebben.
3. Nu pak je 2 schroevendraaiertjes. Een kruiskopje en een kleine platte.
4. Met de kleine platte duw je de punten tegen elkaar aan, en met het kruiskopje zet je het schroefje van de punten weer vast.

Wat doe je nou precies bij het aanduwen van de punten? Je zorgt er voor dat er geen speling meer is tussen het rode stukje kunststof van de punten en de nok op het vliegwiel. Zodra het vliegwiel ook maar een fractie verder draait duwt hij de punten dus al open. Je krijgt nu dus je vonk exact op het moment waarop je het vliegwiel had staan toen je de punten weer vast draaide. Deze methode gebruik ik al jaren, en heb ik gecontroleerd met de stroboscoop. De methode werkt en is behoorlijk precies.

Het helpt overigens wel om even de bougie uit de kop te draaien zodat je geen compressie meer hebt. Dan gaat het vliegwiel niet vanzelf aan de wandel nadat je hem op het punt het gezet waar je hem wil hebben.

Iedereen heeft weer zijn eigen methode om de punten te stellen. Zo lang het resultaat maar goed is en je je goed voelt bij je eigen methode, dan maakt het weinig uit. Het gaat om het uiteindelijke resultaat. Hierboven staat MIJN methode. Maar er zijn nog veel meer methodes.

Tips over het juiste ontstekingstijdstip:
Vergeet de F op je vliegwiel. Wat? Hoe bedoel je? Gewoon negeren dat ding! Stel je punten zo dat ze open gaan tussen de 35 en 40 graden voor TDC. Bij een vastgezet vliegwiel raad ik je 35 aan. Bij een vervroegend vliegwiel raad ik je aan de punten zo te stellen dat ze ALS DE ONTSTEKING VERVROEGD op 35~40 open zullen gaan. Dus meet het aantal graden tussen de F op je vliegwiel en de 2 streepjes voor de F. Dat is de mate van vervroeging. Trek dat af van die 35 à 40 graden, en dan weet je hoeveel graden voor TDC ze open moeten gaan.
Heb je geen geodriehoek of zin in wiskunde? Vergeet dit dan en doe het gewoon lekker zoals je normaal je punten altijd stelt.

Waarom een vervroegende tot 40 graden en een vastgezette niet?
Op lage toeren kan je ene niet al te vroege ontsteking hebben. Dan moet de zuiger zich tegen de verbranding van het mengsel in werken en gaat je big-end heel snel kapot. Op hoge toeren is je zuiger eerder boven terwijl de verbranding niet sneller verloopt. Dus dan is er wel tijd om de verbranding iets eerder te laten beginnen.
Bij een vervroegende ontsteking staat het ontstekingstijdstip op lage toeren dus later dan bij een vastgezet vliegwiel. Dus zou hij in theorie op een nog lager toerental kunnen draaien. In de werkelijkheid is dit niet veel lager, misschien ietsjes maar. Maar als het toerental omhoog gaat en de vervroeger om lsaat, dan gaat je ontstekingstijdstip een stuk voor uit en komt hij vroeger dan die 35 graden te staan. Want op hogere toeren was daar tijd voor. En zo haal je meer vermogen uit de verbrandingsslag.
Ik weet niet meer wie het ooit gezegd heeft, maar ik vind het nog steeds de beste manier om het uit te leggen:
Vergelijk je ontstekingstijdstip met iemand die op een schommel zit duwen.
Als je te laat duwt heeft je duw weinig effect en als je te vroeg duwt gaat het fout.
De grap is dus dat je op hogere toerentallen vroeger kan gaan duwen, en daar maakt de vervroegende ontsteking gebruik van. Een vervroegend vliegwiel is NIET sneller dan een vastgezette, tenzij het ontstekingstijdstip met de vervroeging ook daadwerkelijk vroeger uit komt dan bij de vastgezette.

Let op, er zijn ontzettend veel verschillende vervroegende vliegwielen. De beste zijn in MIJN VISIE de vliegwielen met een kleinere mate aan vervroeging en de wat zwaardere veren.
Een vervroegend vliegwiel dat heel ver vervroegd moet dus op lage toerentallen erg laat staan. In 1 klap 20 graden vervroeging er bij is gewoon te veel. Doordat hij op lage toeren zo ontzettend laag moet staan heb je in het lage toerengebied ontzettend weinig vermogen.
En waarom de zwaardere veren? Dan komt de vervroeger pas op wat hogere toerentallen in actie. Er zijn vervroegende vliegwielen die bij de 3000 à 3500 toeren al gaan vervroegen. Dit is veel te vroeg. Het mooiste zou een vervroegend vliegwiel zijn die er bij de 7000 toeren een graad of 7 boven op gooit. Tot de 7000 toeren heb je hem lekker op 35 graden voor TDC staan, dat loopt goed, en boven de 7000 komt er met een kleine verplaatsing in het ontstekingstijdstip wat vermogen bij.

Een misverstand is dat een vervroegend vliegwiel analoog vervroegt. Daarmee bedoel ik dat hij met een laag toerental begint met vervroegen en naarmate je in de toeren klimt steeds iets verder gaat vervroegen en pas op hoge toeren maximaal vervroegt. Dit gebeurt dus NIET.
Het punt waarop de vervroeging begint verschilt van merk tot merk en van type tot type vliegwiel.
En het bereik waarover de vervroeger van minimaal tot maximaal uitslaat is vrij kort. Bij sommige types is dit slechts een paar honderd toeren, bij andere 1500 of hooguit 2000 toeren.

Ik neem even mijn imitatie Yin Yi vervroegende vliegwiel als voorbeeld. Die begon met vervroegen op de 4000 toeren ongeveer. Binnen de 500 toeren zat die al op de maximale vervroeging. Dus op de 4500 vervroegde die al maximaal.
Ik heb via PM gegevens doorgekregen van een ander vervroegend vliegwiel (weet niet welk merk of type) die begon bij de 2500 toeren met vervroegen en vervroegde maximaal bij de 4000.
Maar ik heb ook een Denso vliegwiel die pas ergens rond de 6500 toeren begint met vervroegen.
Bij allemaal geldt dus dat het vliegwiel bijna direct, of in elk geval over een kort bereik overgaat van van minimale tot maximale vervroeging.

Met een origineel verlatend vliegwiel is het precies zo. Op een bepaald toerental komt de verlater er op een bepaald toerental bijna direct volledig in. Hij zal dan hooguit nog een paar honderd toeren willen stijgen en dan verlaat hij maximaal. Het is niet zo dat hij langzaam steeds iets meer gaat verlaten, het gaat vrij plotseling.
Dit gedrag van vervroegende en verlatende vliegwielen kan je heel goed bekijken met een stroboscoop licht.

Plaats reactie