Brommer ingenomen voor technisch onderzoek...

Alles over keuren en het kenteken.
FaqMod

Brommer ingenomen voor technisch onderzoek...

Bericht door FaqMod »

als je brommer ingenomen wordt voor technisch onderzoek krijg je van de agent die hem inneemt een papiertje met datum, jouw naam, voertuigsoort, merk, type en kenteken. op het blaadje staat ook de handtekening en dienstnummer van de agent. papiertje goed bewaren want heb je nodig als je later je brommer weer op wil halen.
misschien is het ook handig om de naam van de agent te noteren. als je gaat bellen vraag je naar de betreffende agent. die is er meestal niet natuurlijk, dus dan ga je vragen of je teruggebeld kan worden. die agent kan jou aan het eind van de rit wel uitkotsen en wil graag dat het zo snel mogelijk opgelost wordt.

direct als hij is ingenomen ga je bellen met hoe nu verder. maak duidelijk dat het je dagelijks vervoer is en dat je hem hard nodig hebt. dit doe je elke keer als je belt en ook als je langsgaat.
in het weekend doen ze geen TO dus als hij op zaterdag ingenomen is moet je sowieso op zondag bericht ontvangen of hij in beslag genomen wordt voor nader onderzoek, dat kan natuurlijk niet want zondag wordt er geen post bezorgd. je moet de brommer dus maandag al kunnen ophalen (zie beleidsregels onderaan).
vraag om een mutatienummer, met dat nummer kan de agent de zaak er gemakkelijk bijzoeken. wel zo handig, je gaat namelijk nog vaker bellen.

zeg de agenten dat volgens beleidsregel 2005A017 (per 1-1-2007 is dit 2006A014) "Aanwijzing inbeslagneming bij verkeersdelicten" (dank aan ml03zl) TO moet plaatsvinden binnen 24 uur nadat het voertuig uit het verkeer is genomen en dat ze anders de brommer officieel in beslag moeten nemen en je daarvan schriftelijk op de hoogte moeten stellen. dit bericht heb je niet gehad, dus je gaat er vanuit dat je de brommer vandaag kunt ophalen.
voor die beleidsregel, zie onderste stuk tekst.

mocht je aan de telefoon niet echt verder komen, zoals ik, dan ga je gewoon langs. is sowieso aan te raden. liefst met een printje van onderstaande webpagina's. de baliemedewerker weet er geen raad mee, zal je snel zien. bij mij ging ze in het systeem invoeren dat de agent die erover ging mij zou bellen. dat had de telefonist die ik eerder sprak ook al genoteerd en het zal ze snel duidelijk worden dat je ze op de nek zit.

ik kreeg te horen van de telefonisten EN van de baliemedewerker dat het wel enkele weken kon duren. terwijl ik het politiebureau uitliep was ik alweer aan het bellen met het centrale nummer. ik kreeg weer te horen dat het enkele weken kon duren, ik weer die beleidsregels opdreunen en zeuren dat ik doorverbonden wilde worden met bureau Schaverijstraat (HET depot voor in beslag genomen zooi + TO center) en de telefonist deed daar een beetje moeilijk over. hij zou het wel even navragen, na 2 minuten was ie er weer en kon ik 'm ineens direct ophalen.

geen boetes, ook al is het een duitse ZB. ze hebben er waarschijnlijk niet eens naar gekeken.

het lijkt er dus op dat de bloedhond aanpak werkt.

LET OP: ze schoven mij een formulier onder mijn neus dat de brommer in dezelfde staat is als hij was, nog VOORDAT ik de brommer weer te zien kreeg. ik zeg: "dat lijkt me niet verstandig om te tekenen, ik heb hem nog niet eens gezien" agente: "nou dan halen we hem er even bij"
juist. dus eerst kijken of er schade is, en DAN eventueel dat formulier tekenen.

nu wat nuttige stukjes tekst. als je iets wilt uitprinten, klik dan de link aan en print de webpagina.
www.verkeershandhaving.nl (klik hier) schreef:De politie mag de brom/snorfiets tijdelijk vasthouden om een controle op de rollenbank uit te voeren. De wet zegt dat de politie bevoegd is 'zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren'.

De bestuurder van het betreffende voertuig is verplicht om medewerking te verlenen aan dat onderzoek. Dat staat in de Wegenverkeerswet, artikel 160, lid 4. In de wet staat overigens geen maximumtermijn genoemd. Wel heeft de Nationale Ombudsman ooit een redelijke termijn genoemd van 24-uur, maar als de bromfiets op vrijdag wordt meegenomen en vervolgens de maandag daarop weer wordt vrijgegeven valt dit binnen deze termijn. Een strikte regel is het echter niet. Als de bromfiets niet binnen 24 uur kan worden teruggegeven, zal deze in beslag worden genomen. De Officier van Justitie zal dan een beslissing nemen of en wanneer deze wordt teruggegeven.
met dank aan brommerhobby
archief van OM (klik hier) schreef:2. Verhouding inbeslagneming en tijdelijk uit de beschikkingsmacht van de eigenaar nemen

Op basis van art. 160, lid 4, WVW 1994 kunnen de in art.159 WVW 1994 genoemde opsporingsambtenaren een voertuig tijdelijk uit de macht van de bestuurder of eigenaar/houder nemen voor nader technisch onderzoek, zonder dat tot inbeslagneming van het voertuig wordt overgegaan. Bedoeld technisch onderzoek dient plaats te vinden onmiddellijk, of korte tijd nadat het voertuig uit het verkeer is genomen. In principe wordt een termijn van 24 uur gehanteerd. Indien in gecompliceerde gevallen een langere termijn noodzakelijk is dan heeft het de voorkeur om het voertuig in belang van het onderzoek inbeslag te nemen.
met dank aan ml03zl

dit is hoe ik het heb aangepakt, blijkt te werken want als er TO wordt gedaan kijken ze echt wel na of het een NL brommer is of niet. maar daar heb ik dus ook geen boete voor gekregen.
ik dank allen die met mij mee hebben gedacht!

doe er je voordeel mee!

Plaats reactie