(NL) Brommer keuren
Geplaatst: 14 apr 2011 11:00
Nederlandse bromfiets alsnog voorzien van een kenteken
Als u in het bezit bent van een bromfiets zonder kenteken die voor de invoering van de kentekenplicht al in Nederland in gebruik was, dan kunt u hiervoor alsnog een kentekenbewijs aanvragen.
Typegoedkeuring
Als de bromfiets in 1998 of later in gebruik is genomen, moet de bromfiets zijn gebouwd volgens een typegoedkeuring. Als de bromfiets ouder is, hoeft dit niet. Het typegoedkeuringsnummer bestaat uit één letter en vier cijfers (ingeslagen in frame) of de kleine letter e gevolgd door een reeks cijfers (staat op typeplaatje).
Onderzoek
Is bovenstaande van toepassing op uw bromfiets? Dan kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de bromfiets voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten.
De belangrijkste aspecten zijn:
de constructienselheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
de banden moeten in goede staat zijn
de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector
Als de bromfiets op twee wielen in gebruik is genomen na 31 december 2006 moet deze ook zijn voorzien van:
een remlicht (rood). Dit geldt niet als het vermogen kleiner of gelijk is aan 0,5 kW en de maximum constructiesnelheid kleiner of gelijk is aan 25 km per uur
kentekenplaatverlichting (wit)
een linker buitenspiegel
een snelheidsmeter die in het donker ook afleesbaar is
Documenten overleggen
Bij de keuring moet het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname worden vastgesteld. Als dit niet mogelijk is aan de hand van de bromfiets, kan u worden gevraagd om het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname aan te tonen met een document. Dit kan een rekening van destijds of een garantiebewijs zijn.
Eendagskenteken
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken. Een onderzoek is alleen op afspraak mogelijk. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier.
2011
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25
Inschrijving voertuig € 53,00
Beoordeling 5 tot 9 aspecten € 53,00
Zie: http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx
Als u in het bezit bent van een bromfiets zonder kenteken die voor de invoering van de kentekenplicht al in Nederland in gebruik was, dan kunt u hiervoor alsnog een kentekenbewijs aanvragen.
Typegoedkeuring
Als de bromfiets in 1998 of later in gebruik is genomen, moet de bromfiets zijn gebouwd volgens een typegoedkeuring. Als de bromfiets ouder is, hoeft dit niet. Het typegoedkeuringsnummer bestaat uit één letter en vier cijfers (ingeslagen in frame) of de kleine letter e gevolgd door een reeks cijfers (staat op typeplaatje).
Onderzoek
Is bovenstaande van toepassing op uw bromfiets? Dan kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de bromfiets voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten.
De belangrijkste aspecten zijn:
de constructienselheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
de banden moeten in goede staat zijn
de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector
Als de bromfiets op twee wielen in gebruik is genomen na 31 december 2006 moet deze ook zijn voorzien van:
een remlicht (rood). Dit geldt niet als het vermogen kleiner of gelijk is aan 0,5 kW en de maximum constructiesnelheid kleiner of gelijk is aan 25 km per uur
kentekenplaatverlichting (wit)
een linker buitenspiegel
een snelheidsmeter die in het donker ook afleesbaar is
Documenten overleggen
Bij de keuring moet het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname worden vastgesteld. Als dit niet mogelijk is aan de hand van de bromfiets, kan u worden gevraagd om het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname aan te tonen met een document. Dit kan een rekening van destijds of een garantiebewijs zijn.
Eendagskenteken
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken. Een onderzoek is alleen op afspraak mogelijk. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier.
2011
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25
Inschrijving voertuig € 53,00
Beoordeling 5 tot 9 aspecten € 53,00
Zie: http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx