(NL) Brommer keuren

Alles over keuren en het kenteken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17045
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

(NL) Brommer keuren

Bericht door NIX » 14 apr 2011 11:00

Nederlandse bromfiets alsnog voorzien van een kenteken

Als u in het bezit bent van een bromfiets zonder kenteken die voor de invoering van de kentekenplicht al in Nederland in gebruik was, dan kunt u hiervoor alsnog een kentekenbewijs aanvragen.
Typegoedkeuring
Als de bromfiets in 1998 of later in gebruik is genomen, moet de bromfiets zijn gebouwd volgens een typegoedkeuring. Als de bromfiets ouder is, hoeft dit niet. Het typegoedkeuringsnummer bestaat uit één letter en vier cijfers (ingeslagen in frame) of de kleine letter e gevolgd door een reeks cijfers (staat op typeplaatje).

Onderzoek
Is bovenstaande van toepassing op uw bromfiets? Dan kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de bromfiets voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten.

De belangrijkste aspecten zijn:

de constructienselheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
de banden moeten in goede staat zijn
de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector


Als de bromfiets op twee wielen in gebruik is genomen na 31 december 2006 moet deze ook zijn voorzien van:

een remlicht (rood). Dit geldt niet als het vermogen kleiner of gelijk is aan 0,5 kW en de maximum constructiesnelheid kleiner of gelijk is aan 25 km per uur
kentekenplaatverlichting (wit)
een linker buitenspiegel
een snelheidsmeter die in het donker ook afleesbaar is
Documenten overleggen
Bij de keuring moet het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname worden vastgesteld. Als dit niet mogelijk is aan de hand van de bromfiets, kan u worden gevraagd om het bouwjaar of de datum eerste ingebruikname aan te tonen met een document. Dit kan een rekening van destijds of een garantiebewijs zijn.

Eendagskenteken
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken. Een onderzoek is alleen op afspraak mogelijk. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier.

2011
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25
Inschrijving voertuig € 53,00
Beoordeling 5 tot 9 aspecten € 53,00

Zie: http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx
Laatst gewijzigd door NIX op 29 jul 2013 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17045
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: NL Brommer keuren

Bericht door NIX » 11 apr 2013 21:53

NIX schreef:
Typegoedkeuring
Als de bromfiets in 1998 of later in gebruik is genomen, moet de bromfiets zijn gebouwd volgens een typegoedkeuring.
Dat betekent naast de standaardzaken dat je een papier nodig hebt. Ik heb met een V5 een baotian uit 2005 opgebouwd en laten keuren. Remlichten, reflectoren, teller en spiegels hoeven pas vanaf 2007, dus ik dacht vlot klaar te zijn. Echter: het ding moet aan de gegevens op het papier voldoen. Afwijken mag niet. Het singablok met blokcode 139FM-2 werd niet geaccepteerd, dat ging wijzigen op de V5 worden (ja hoor) een motorcode wijziging met een trip naar lelystad (het is maar een baotian) of het juiste blokje eronder en nog eens aanbieden. Een blokje gezocht met de code zoals die op de V5 stond (139FMA, echt waar!) en het zou volgens de keurmeester en de RDW telefoonaap helemaal goed komen. Weer naar de RDW, blokje met code werd geaccepteerd, nog even wegen en of ik de verkoopverklaring van het blokje ook evebn kon laten zien. Ja leuk. Dat zeg je nu pas. Ik heb wel een verkoopverklaring van het rolling frame. Nee, het blokje zou ook gestolen kunnen zijn. Volgens de database was het niet gestolen, maar de RDW wil graag zekerheid. Er gaat dus nog een getekende verkoopverklaring voor het blokje naar de RDW, daaran krijg ik de papieren thuis.

Keuren van een brommer van na '98 is dus mogelijk, je moet alleen meer zaken voor elkaar hebben. Ook keuren ze je brommer dan niet zomaar meer om naar motor. Het papier is leidend. Kortweg:

Voor '98:
- bouwjaar aannemelijk maken;
- verkoopverklaring;
- specs van de brommer en eventueel het blokje.

Na '98:
- bovenstaand;
- Papieren (COC, buitenlands kenteken oid);
- eventueel verkoopverklaring van een vervangingsmotor die wel aan de codes van de papieren voldoet.
- opletten dat na 1 januari 2007 er meer eisen aan de brommer gesteld worden.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17045
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: NL Brommer keuren

Bericht door NIX » 29 jul 2013 11:39

In het kort: Wat is er naast een goed opgebouwde brommer nog meer nodig?

- Specs. Zie de links voor manuals daarvoor: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=53&t=21796
- documentatie waaruit het bouwjaar (ongeveer) blijkt zoals: bouwjaarverklaring, Honda ID guide, bouwjaarlijst van het board, kopieen van kentekens met framenummers die er dicht bij liggen (niet altijd nodig daar de RDW over haar eigen gegevens beschikt, maar hoe exotischer, hoe beter van wel.
- verkoopverklaring met handtekening van de vorige eigenaar, zie: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=55&t=21124
- Eventuele buitenlandse papieren zoals V5, Betriebsanleitung, GVA of carte gris e.d. Niet noodzakelijk, maar de RDW is er gek op en soms scheelt het zomaar 50,- bij het keuren.

Mag er een ander blokje dan origineel onder een brommer hangen? Ja, maar neem dan wel de specs van dat blokje ook mee. Een SS blok onder een C mag dus bijvoorbeeld gewoon. Of een C blok onder een chaly. Mits de brommer van voor '98 is, uiteraard.
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie