Wiellagers verwijderen

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

Wiellagers verwijderen

Bericht door FaqMod » 18 jan 2007 13:39

Een paar kleine tips voor het verwijderen van de wiellagers van je honda. Ik heb een XR80, ik weet niet hoe het bij een ss ofzo is maar ik neem aan dat er niet veel verschil is. Ik vroeg me al een tijdje af hoe ze eruit gehaald moesten worden, eerdere pogingen waren mislukt en kon het niet echt goed vinden. net even wat geklooid en 15 min later was alles eruit en schoongemaakt. de lagers waren echt helemaal gaar..

-de seals: beetje kruipolie erop en schroevendaaier met brede platte kop en scherpe punt aan een punt aan de binnekant eronder, dan omhoog wrikken.

-zet de remtrommel vol met kokend heet water, laat minuutje staan en eventueel wat meer kokend heet water erop. aluminium zet uit dus lagers gaan makkelijker eruit. vantevoren ook wat kruipolie op spuiten natuurlijk.

-tik nu met een hamer op een sterke schroevendraaier van de andere kant uit het lager er uit. leg het wiel op twee blokjes hout zodat het lager eruit kan. verplaats de schroevendraaier na elke tik. als een lager echt niet wil, haal dan eerst het andere eruit en tik van de andere kant met een dikke bout of staaf het lager eruit. wil het nog niet, doe dan een sterke moer met bout en dikke ring (ring komt aan de buitenkant vd naaf) door het lager en draai de bout aan. werkt ook erg goed.

-verwarmen kan ook met een gasbrander

-dremel of ijzerzaag om de buitenste lagerschaal door te zagen nadat je alle kogels eruit getikt hebt.

JW

Plaats reactie