Schroefdraad repareren met heli-coils

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

Schroefdraad repareren met heli-coils

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 22:04

Als je een schroefdraad verrot hebt gedraaid (en dat gebeurt snel in het aluminium van carters of cilinderkop), dan kun je die heel netjes repareren met een helicoil.

Een Helicoil is een hardstalen spiraal, met aan de binnenkant schroefdraad en aan de buitenkant schroefdraad.
Het merk is Helicoil, maar je hebt ook dezelfde inzetstukjes van andere merken. De mijne heten V-Coil, en je hebt ook Recoil.
Je moet per maat een reparatieset hebben die bestaat uit de volgende onderdelen:
1. boortje
2. speciale tap (geen standaardmaat!)
3. inzetapparaat
4. coils, of inserts.

Afbeelding
Complete set met boor, tap, helicoils, en inzetgereedschap.

Voor een rotte 6mm schroefdraad gaat het als volgt:

1. Je boort je verrotte schroefdraad op met een 6,3mm boor. Als er geen speciale 6,3 boor bij zit, dan gaat 6,5 ook. Vooral in aluminium.
2. In dat nieuwe gat tap je nu een draad. Het lijkt 8mm, maar dat is het niet. Net iets kleiner. Hier heb je echt die speciale tap uit de set voor nodig.
3. In dat versgetapte gat draai je een coil met een inzetapparaat. Per merk verschilt het apparaat wat, maar het komt op hetzelfde neer: de coil is iets te groot en wringt zich vast in het tapgat. Dus het aangrijppunt zit aan de onderkant van de spiraal. (op de foto kijk je dus tegen de onderkant die in het tapgat gaat) Als de coil erin zit, moet je meetsal nog een pikkie eraf tikken. Dat pikkie was nodig voor het inzetten.
4. Nu is de binnenkant van die coil weer een prachtige hardstalen schroefdraad M6. Sterker dan het origineel.

-Belangrijk is om recht te boren, mocht je het onderdeel gedemonteerd hebben dan is het werken met een werkbank of kolomboor aan te raden!

Kijk, plaatje:
Helicoil:
Afbeelding

Inzet apparaatje
Afbeelding
4e vakje, kan anders zijn

De eerste aanschaf van zoon setje is niet zo heel erg duur, maar als je het maar voor een eenmalige actie nodig hebt, kun je het beter laten doen. Iedere garage kan het.
Als je vaker beunt, loont het om zo'n setje aan te schaffen. De speciale tap is het duurst. Het inzetapparaat kun je best zelf maken, en die inzetstukjes kosten geen drol.
De hele M8-set, met 20 inzetstukjes, kostte me 33 Euro.
Een M6 set kost 26 euro.

Tis niet moeilijk, als je netjes kunt werken.

Een setje (Dit is voor een M8 draad van bv. je steppenbalk) van V-coil. De fabrikant is Völkel, professioneel tapgereedschapfabrikant.

Plaats reactie