roken

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

roken

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 22:03

Laten we het eens hebben over roken, roken schaadt de gezondheid van de mensen die achter je rijden, maar niet perse het blokje. Roken kan komen door een aantal oorzaken, we kennen rook van slecht ontbrandde benzine en we kennen rook van verbrandde/verdampte motorolie. De eerste rook doet blauw/zwart aan, de laatste wit tot grijs en erg vettig.

Als we eenmaal aan het roken geslagen zijn willen we er zo snel mogelijk vanaf. Daarvoor gaan we op onderzoek uit. We kijken eerst naar de bougie, als deze eruit ziet als een vetpop en voorzien is van een drabje van zwarte kool en olieprut, kortom hij ziet eruit alsof hij in de ruwe aardolie gelegen heeft dan betekent dit dat er olie in de kamer verbrand wordt. Als de bougie er goed uit ziet, mooi schoon en koffie bruin dan komt de olie langs de klepgeleider van de uitlaat klep. In het laatste geval wordt de olie door de hete uitlaatgassen verwarmd, hij verdampt en verbrandt gedeeltelijk en je rookt als een ketter. Kop revisie dus.

In het eerste geval kan de olie op 3 manieren je ontbrandingsruimte inkomen.
1. Langs de koppakking (trek je kop eraf en kijk of je een olie spoor kan vinden)
2. Langs de cylinderwand, je zuigerveren zijn zo oud dat ze nog in de hoepelrokjes van Louis XIV barbiepoppen gebruikt zijn. Of de zuiger kan de rhumba in je cylinder dansen, dan moet je honen en een overmaatje pakken. Het kan ook zijn dat een deel van de eerste wereld oorlog in je cylinder wand na gemaakt is en de groeven als loopgraven van voor naar achter over de wand lopen, dan spreken we meestal over vervangen.
3. De inlaatklep heeft speling in de geleider en er komt olie langs.

Constateringen bij 2:

Bij versleten zuiger veren meten we de slot speling en kijken we in het boek naar de maten. Ik weet ze niet uit mijn hoofd.

Of je aan honen en een overmaat toe bent kun je bepalen door te kijken naar de afmetingen van je zuiger, de diameter van de cylinder en de ovaliteit er van. Dit kun je ook laten na meten.

Groeven kun je het beste zien door in de cylinder te kijken en hem in wat tegenlicht te draaien, ze ziet ze zo lopen dan. Een klein butsje is niet heel erg, maar mooi is anders. Een echte groef is goed te zien.

In het algemeen geldt dat: als er olie de cylinder inkomt langs de zuiger, dat er ook uitlaatgassen de carter inkomen, je kunt in die gevallen dus ook extra rook en een hogere druk uit je carter ontluchting verwachten.

Constatering bij 3:

Als je inlaatklep uit je kop haalt en hij is vet, dan weet je hoe laat het is. Een zwarte prut klep duidt op lekkage.


Succes.

Plofkop

Plaats reactie