Watt en pk's

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

Watt en pk's

Bericht door FaqMod »

W(att) is de officiele benaming voor vermogen, kilowatt is dan dus 1000 Watt. Een watt is een joule per seconde. Joule is de maat voor energie en seconde, tsja....

Een PK is per definitie: 75 kg massa op aarde in 1 seconde een meter omhoog brengen.
75kg massa een meter omhoog op aarde in 1 seconde is E*t=mght=75*9.81*1=735.75 Nm/s
1Nm = 1 Joule
Das dan heb je 735.75 Watt = 0.736 kW (= 1 pk)

En als je een brommer koopt en die zou volgens het boekje bijvoorbeeld 5 pk moeten leveren. Dan bedoelen ze daar mee het vermogen op de krukas.
Het vermogen op het achterwiel is iets minder door alle bewegende onderdelen uit primaire overbrenging, bak en secundaire overbrenging.

Het wordt nog ergens als er versleten onderdelen in je aandrijflijn zitten zoals een opgerekte ketting of flink versleten tandwielen. Wat mensen vaak vergeten zijn wiellagers en met name een lager in de losse tandwieldrager zoals C en CD. Een droog lager of een droge ketting vreet ook vermogen.

De rem is ook vaak een vermogensvreter als een remvoering los in de trommel ligt of als een remschoen gebroken is. Met je voet op rem rijden kan ook vermogen kosten. En remschoenen.

Behalve tuning doet normaal onderhoud dus ook een berg voor vermogen.

Verder is er nog de rolweerstand die je vooral merkt in kleine dikke wielen. Het zelfde blok zal in een SS of C harder lopen dan in een Dax en nog wat minder in een Monkey. In een CY is een blok echt aanzienlijk (soms wel 10-15km/u) langzamer t.o.v. een CB.

Plaats reactie