Remmen (door Bart)

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
Gebruikersavatar
ml03zl
Moderator
Berichten: 1253
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Remmen (door Bart)

Bericht door ml03zl » 13 mei 2007 14:43

Op volgorde van belangrijkheid (mijns inziens):

:arrow: Remkabel. Deze kun je soms beter meteen vervangen. Als je een goed (lees: ONgeroest/ ONversleten van binnen) exemplaar hebt is het vaak voldoende om deze door te spoelen met terpentine/ benzine. Of in een vat met benzine laten weken voor een poos! En later droogblazen met lucht. Tot alle benzine (is nl. oplosmiddel) weg is.
- Dan smeren met nieuw vet. Ik heb goede ervaringen met kettingvet uit een spuitbus. Deze is namelijk dun bij sprayen, en droogt lekker in! (gebruik ik nu ook in mn vakantiebroem.) Je kan em ook inkoken met kogellagervet ofzo.

:arrow: Remvoering. Deze mag niet verglaasd zijn. Dwz: het oppervlak is door teveel hitteontwikkeling (te) hard geworden, en heeft niet meer de originele remcapaciteit. Hierbij kun je soms proberen de harde laag met een staalborstel weg te halen. Doe dit totdat het oppervlak (weer) dof is. en een soort kurkachtige substantie heeft, maar gelijkmatig over het hele oppervlak. Ook helpt het om in de remblokjes schuine groeven de maken welke ervoor zorgen dat het remstof niet tussen de remvoering blijft zitten, maar weggevoerd wordt. Drie van deze groefjes kun je gewoon met een ijzerzaagje oid schuin op de remrichting inzagen. Probeer net niet alle remvoering weg te zagen, maar een randje laten zitten.

:arrow: Draaipunten voor de lagerblokjes. Deze moeten schoon, maar vooral roestvrij zijn. Ook in de ankerplaat de lagering glad maken. Beide oppervlakten ontvetten, en met vers kopervet of molybdeensulfide vet (MoS vet) insmeren. Ook op de vlakke kantjes van de lagerblokjes wat vet. Wel opletten dat er niks teveel op zit, want het mag absoluut niet op de remvoering komen. Zorg ervoor, dat met monteren van de remhevels, dat ze in 'geremde' toestand (dus even de gemonteerde ankerplaat in de trommel houden) net niet haaks op de kabel/ remstang staan. Net niet haaks, omdat de remblokjes in de toekomst wat zullen inslijten nog.

:arrow: Remtrommel. Als er veel radiale groeven in de remtrommel zitten is het een goed idee om de remtrommel uit te draaien tot ze weer vlak genoeg is. Voor het uitdraaien meteen even alle spaken op de juiste spanning zetten! Een enkele diepe groef die moeilijk weg te draaien is maakt niet echt uit of die een beetje blijft zitten dan. Zolang er maar weer nieuw remoppervlak is 'gewonnen' bij een redelijk frisse remtrommel scheelt het wel een beetje om wat ondiepe krasjes te schuren met schuurpapier P80 ofzo. Haaks op de remvoering. Door dit op te ruwen zorg je dat de remblokjes wat beter inslijten op de trommel. Dit is wel een aan te bevelen ding als je nieuwe remblokjes monteert, want die zijn nooit echt van de juiste diameter tov. je trommel.

:arrow: Ontvetten. Zorg gewoon dat voordat je alles monteerd, en van nieuw vet voorziet, goed van alle vuil, remstof, en vet ontdaan hebt. Op punten die je van nieuw vet voorziet scheelt dit ook veel, omdat het verse vet dan veel beter aan het oppervlakte hecht, en ook langer goed blijft smeren.

:arrow: Kabel afstellen. In het begin van het remmen zal je de rem meerdere malen moeten afstellen. Dat is om diverse redenen: de kabel zelf heeft wat rek, de buitenkabel kan wat inklinken, en de remvoering remt in op de trommel. Ideaal is als de remhendel maar 1~1,5 cm hoeft te bewegen om de rem aan te spreken. Wel zorgen dat de rem goed vrij loopt.

Plaats reactie