Carburateur afstellen

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

Carburateur afstellen

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 21:45

Stationair:
Je hebt twee schroefjes op de carburateur zitten. Degene die het verste uitsteekt is de aanslagschroef voor de gasschuif. Hiermee stel je direct af hoe veel mengsel je brommer krijgt bij stationair lopen. Met het andere schroefje stel je af hoe het mengsel is.
Als je aan de aanslagschroef gaat draaien, geef dan een klein beetje gas als je de schroef in draait. Anders draai je de punt van het schroefje de gasschuif in. Dan heb je daar een putje wat verder afstellen erg moeilijk maakt (dan blijft hij daarop hangen ipv op het vlakje wat ervoor bedoelt is).

De luchtschroef helemaal indraaien en 1,25 rotaties uit draaien. Nu zit je in de buurt.
Draai nu je brommer iets hoger stationair (altijd een beetje gas geven als je dat doet) Nu met de luchtschroef fijn-regelen tot je brommer het hoogst stationair loopt. Dit zit ongeveer tussen 1/4 slag naar rechts of links.

Stel nu met de aanslagschroef de brommer weer zo af dat hij op een net toerental stationair loopt and Bob's your uncle.

Voor de aanslagschroef is er geen standaard; het is bij elke brommer weer anders, maar als je een nieuwe of gebruikte carburateur koopt en je vertrouwd het niet: er kan gewoon niets fout gaan als:
-> Als je je brommer voor de eerste keer gaat starten met een nieuwe carburateur en je bent bang dat hij veel te hoog staat, zorg dan dat je brommer in zn vrij staat (iig voor een semi-automaat) en dat je je hand bij het contactslot hebt voor het geval je hem snel uit wilt zetten als hij de toeren in schiet.
Brommer uit, schroefje een beetje uit draaien en nog een keer proberen.
Anders het ding vast een stukje eruit draaien voor je hem start. Het nadeel is dat je nu geen idee hebt wanneer hij gaat 'pakken' als je het ding weer in draait.

Mengsel:
Bij vol gas:
--> als ik het over sproeiers heb, bedoel ik de hoofdsproeier. Van de stationairsproeier (dat kleintje) kun je in 99% van de gevallen afblijven.

Bougie zwart = te rijk; kleine sproeier monteren.
Bougie wit = te arm; grotere sproeier monteren.
Het doel is een koffie-met-melk-bruine bougie.
Let op: dit gaat alleen op als je een bougie met de juiste warmtegraad in je cilinderkop hebt zitten.
Wat doet de warmtegraad van een bougie? De warmtegraad zegt je hoeveel warmte de bougie af kan voeren. Herkenbaar aan: hoe hoger het getal, hoe korter de witte keramische schacht van de centrale electrode is.
(useless fact of the day: bougie is frans voor 'kaars')

Hoe weet je welke je nodig hebt?
-> 50cc standaard of een beetje sneller = C6, opgefokt (19 mm, VVV) naar C7. Zo kun je het rijtje een beetje doortrekken maar je kunt het altijd vragen bij de lokale 4-takt boer of hier op het MSB.
Bij verhoogde compressie heb je ook een hogere warmtegraad nodig.

Je gaat als volgt te werk: gasnaald neutraal zetten (clipje in het midden dus) en een kleinere of grotere sproeier monteren. De maat kies je dus n.a.v. de kleur van de bougie en op gevoel. Dit is altijd gokwerk dus kies maar gewoon wat.. 2 of 3 maten kleiner/groter bijvoorbeeld.
Brommer netjes warm rijden, stukje vol gas rijden, in de ankers en bougie eruit. Laat je plof zo kort mogelijk anders dan vol gas lopen want bijvoorbeeld je stationairmengsel is altijd anders dan dat bij vol gas.
Afhankelijk van de kleur van de bougie en de prestaties van je brommer een andere sproeier monteren en dit herhaal je tot het goed is.
Prestaties? Ja -> je brommer zal gaan inhouden en sputteren bij een te rijk mengsel. Bij een te arm mengsel zal je brommer 'rauw' aanvoelen, inhouden en te heet worden.

Nu de gasnaald (hiermee regel je het mengsel bij 'half gas'):
Een stukje half gas rijden, bougie eruit en weer zoeken naar koffie-met-melk-bruin. Clipje omhoog = armer, clipje omlaag is rijker.
Voor de perfectionist: doe dit niet met half gas, maar met iets meer en iets minder.. das dus twee keer klooien met de gasnaald.
Daar je hele brommer bestaat uit compromissen, zul je hier en daar af moeten wijken en moeten kiezen voor iets tussen sproeiermaten of standen van de gasnaald in. Niets aan de hand: gewoon doen.

Is je carburateur compleet onafstelbaar, dan is het ding meestal versleten of zit er een verkeerd onderdeel in zoals de sproeierhouder, gasnaald etc. Neem hem in dat geval (schoon) mee naar je lokale brommerboer en laat hem je carburateur nakijken.

Let op:
-te rijk zorgt voor koolafzettingen, wat op zich niet zo heel schadelijk is behalve als het het overdrijft. Dan kunnen deze stukjes gaan gloeien en zo pingelen/detonatie/voorverbranding veroorzaken. Dit merk je snel genoeg !en dit is heel schadelijk voor je brommer - niet mee doorrijden dus!
-te arm zorgt voor een hetere verbranding, wat kan zorgen voor een te oververhit blok en dus een warmloper. Schade aan de zuiger is ook niet ondenkbaar als je het overdrijft.
Te arm is veel schadelijker dan te rijk, dus liever iets te rijk dan te arm.


Als je brommer goed afgesteld was en nu, zonder iets veranderd te hebben, opeens niet meer zou ik het niet in je mengsel zoeken.. dat lijkt vaak maar zo. Vaak is dan:
- is je ontsteking niet in orde
- je plof heeft olie in de verbrandingskamer
- luchtfilter vol
- winter/zomer-invloeden; in de winter is de dichtheid van de lucht iets hoger dus kan je mengsel wat rijker (= maar minimaal!).

Als je denkt dat het niet aan je mengsel ligt, kun je bijvoorbeeld hier: http://www.viertakt.messageboard.nl/for ... php?t=5011 kijken.

Succes :mrgreen:
Martin

Plaats reactie