Mijn brommer loopt niet lekker: standaard-lijstje

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
FaqMod

Mijn brommer loopt niet lekker: standaard-lijstje

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 21:45

Let op: stel eerst de diagnose en ga dan pas sleutelen/stellen/vervangen. Anders heb je de kans dat je nieuwe storingen erbij brengt of loos geld uitgeeft en dat is zonde van je tijd/geld.

- Kleur van je bougie; koffie-met-melk is goed; zwart is te rijk; wit is te arm. Roet/drab kan duiden op olie. Dit gaat altijd gepaard met rook uit de uitlaat en als het heel erg is, zit er half verbrande olie-drab aan het einde van je uitlaat. Ga dan even na waar dat vandaan kan komen (klepsealtje, zuigerveren, koppakking)

- Doe de grote 'lengte-van-de-vonk-aan-de-kabel-test' (liefst bij koude en bij warme motor & ook in die volgorde). Schroef de bougiedop van de kabel af, draai de bougie uit de cilinderkop, doe het contact aan en geef met je hand een zwengel aan de kickstarter. Kijk hoe lang je de vonk maximaal kan trekken en let op de kleur. Alles korter dan 5 mm en alles anders dan fel-blauw is niet goed. -> nameten/vervangen. Eigenlijk heb je 10mm helder blauw nodig.. alles daaronder is naadje.

- Heb je vonken tussen de contactpunten? If so: condensator vervangen. Let op: als je deze te heet maakt is het ding al stuk voor je ermee hebt gereden. Zo kort mogelijk solderen dus! Vaak is klemmen al voldoende.. er zijn mensen die al jaren rijden zonder dat ze hebben zitten solderen aan hun condensator.


Voor als je brommer niet (meer) loopt:

Heb je een vonk?
-> bougie eruit draaien, contact aan, bougie in bougiedop en op de cilinderkop houden. Geef een zwengel aan de kickstarter en de bougie moet nu vonken.
Is dit niet het geval? -> andere/nieuwe bougie proberen.
Geen resultaat? -> bougiedop van de kabel afdraaien en kijken of je nu wel een vonk hebt (zie eerder genoemde criteria voor de vonk).
Geen vonk aan de kabel? -> het ligt niet aan bougie of -dop en er is iets structureel mis met je ontsteking dus nameten die handel. Check ook je draadboom op losse stekkers en/of draadbreuken (bij een breuk heb je meestal 'dan wel, dan niet' symptomen).

Komt er benzine in de cilinder?
-> contact uit en een paar keer trappen op de kickstarter met vol gas. Als het goed is, is de bougie nu vochtig en stinkt hij naar benzine.

Is je vonk op tijd?
-> de minder nouwkeurige manier is: vliegwiel net voor F (fire) een beetje heen en weer halen, tot je de contactpunten ziet openen.
De andere manier: neem een stukje schoon, dun papier (vloe bv) en klem dit tussen de contactpunten door deze open te zetten (vliegwiel voorbij F) en dan een stukje met de klok mee te draaien. Trek nu voorzichtig aan het papiertje en draai het vliegwiel langzaam tegen de klok in. Op het moment dat het papiertje tussen de punten uit schiet, openen ze.
Ze kunnen maximaal 5 milimeter voor, tot precies op de F openen. Later openen kost vermogen.
! Voor vervroegende vliegwielen geldt dat ze precies op de F moeten openen (in ieder geval niet ervoor) want anders vervroegt hij op hoge toeren te veel en dat kost je vermogen (stotteren, inhouden).

Staat je kleppentimimg goed? (als de nokkenasketting geen gekke dingen doet, verloopt je timing niet - dus dit is alleen zinvol als het spul los is geweest)
-> Haal het kapje dat links op je cilinderkop zit van de kop af (10mm kop aan de andere kant) zodat je het nokkenaskettingwiel ziet. Zet het vliegwiel op T (top dead end; bovenste dode punt van de zuiger)
Nu moet het O-tje op het nokkenaskettingwiel bij het streepje in de kop staan (het streepje zit aan de kant van het voorwiel). Als het O-tje precies tegenover het streepje staat, draai je vliegwiel dan 360 graden tegen de klok in.
Als je het niet zeker weet, kijk dan wat 1 tandje verder of een tandje terug doet met de timing en zorg dat het O-tje zo dicht mogelijk bij het streepje komt te staan (vliegwiel op T houden)

De klepstoterspeling kan ook zinvol zijn om te controleren; maar dan uit onderhoudstechnisch oogpunt. Als je er aan hebt lopen sleutelen, kan het zo zijn dat de kleppen bijvoorbeeld niet meer volledig sluiten.
Controleer de klepstoterspeling onder de klepdoppen op de cilinderkop.

Valse lucht:
valse lucht is lucht die buiten het normale traject om in je cilinder terecht komt. Dit kan zowel voor als na de carburateur zijn. Effect: het schopt je mengsel door de war en je carburateur is dus bijna niet af te stellen.
Vooral bij weinig of geen gas (stationair) is de onderdruk in het inlaatspruitstuk hoog (druk = laag), dus dan heb je er het meeste last van omdat je brommer dan het hardste zuigt aan de lekkage (dit geldt voor lucht die na de caruburateur je inlaat in lekt).
Je kunt het goed merken aan het gedrag van je brommer bij stationair lopen. Laat je plof stationair lopen en geef een beetje gas. Laat nu het gas los en dan is het een kwestie van luisteren; blijft je toerental redelijk hoog en wil hij maar niet zakken? Als afstellen van de schroefjes op de carburateur niet helpt heb je last van valse lucht (wat na je carburateur in de kop terecht komt).

Kijk ook op:
De site van 4-strokebikecentre: http://www.4-strokebikecentre.com en dan onder het kopje "technic"
(suggesties voor links?)

..succes :mrgreen:
Martin


PB me ajb als je opmerkingen/aanvulling hebt!

Plaats reactie