voorvorkkeering verwijderen

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

voorvorkkeering verwijderen

Bericht door NIX »

CB-viguur schreef:Een tijdje geleden was ik weer met wat voorvorkjes bezig en dan kan je nog wel eens lopen klooien om de voorvorkkeerringen er uit te krijgen.
Mijn gebruikelijke mothode was, binnenpoot in de bankschroef (in aluminium bekken), dan de onderpoot beet pakken, indrukken en een ruk geven, net zo lang tot de keerring loskomt.
Met SS vorkjes makkelijk, gezien je geen last hebt van de veer, maar met een CB/CY/XL vork lastiger.
Bovendien zijn de bovenste glijbussen van die 27mm voorvorken van gietijzer en kunnen dan niet zo goed tegen die klappen.
(ik heb er een aantal weg moeten gooien ivm scheuren)

dus de afgelopen keer had ik het volgende bedacht:
Afbeelding
Afbeelding
uit de bak "lompe stukken metaal en diversen" een paar aansluitstukken voor??? met een hele grote schroefdraad.
Klem de binnenpoot in de bankschroef, met het hulpstuk er omheen, tussen de bankschroef en de onderpoot, en draai de moer van het hulpstuk af.
Hiermee druk je de onderpoot los, blijven de bussen heel en hoef je zelf helemaal geen kracht meer uit te oefenen.
De eerste die ik zo deed verbaasde me, die was al los voordat ik het doorhad.

dus mocht je ook zulk materiaal hebben slingeren, doe er je voordeel mee, de volgende keer als je een keerring los wilt hebben.
Of: Giet de olie er helemaal uit, spoel hem met benzine, klem de onderpoot in de bankschroef, stook de buitenpoot rond de keerring heet en ruk dan als een gekgeworden jekko net zo lang to de binnenpoot met keerring, geleider en al eruit vliegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie