PWK28/FCR28

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 16881
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

PWK28/FCR28

Bericht door NIX » 13 jun 2012 07:47

august schreef:Even aangenomen dat je een juiste bezetting van naald en luchtsproeier hebt zoals kitaco ze levert in hun kitjes. Indien niet of twijfel, kan ik die waardes ook geven: Grote luchtsproeier 200, Naald 90GTR, kleine sproeier binnenin 45. Dit is bijna altijd in orde als je een FCR hebt die voor onze machientjes is geleverd.

Ik zou als hoofdsproeier een 100-110 nemen, dan zit je bijna altijd goed. De exacte waarde daar kom je met afstellen dan wel achter. Er zijn doosjes sproeiers van daytona met een hele rij waardes.

Zet je fcr schuin/bijna dwars op je cilinder (wel weer de carbu vastzetten). Verdraai nu met een kort, klein schroevendraaiertje het vijsje dat zich onderlangs bevindt, diep in een lange cilindervormige gang. Doe dit met draaiende motor, afstellen totdat dit het beste draait op ralenti.

Als dat gedaan is, mag hij terug en komt het volgende. Beste is, om nu indien je een monkey of gorilla hebt, nu je tank eraf te nemen en liefst met een helper vast te houden naast de brommer, hij moet nog altijd benzine krijgen. Als deze op je Chaly zit, heb je geluk, is veel makkelijker! Maar het eerdere vijsje is nu veel moeilijker, op Ebay.com zijn hier draaiknopjes voor te krijgen, deze soort: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TITANIUM ... enameZWDVW

Kelk eraf halen en nu draai je aan de linkse van die beide vijsjes die je daar op foto liet zien (eentje is maar verstelbaar, de andere is de vaste luchtsproeier). Nu moet je steeds even gas geven om te kijken hoe deze oppakt. Hierbij is het allerbeste om eerst de pomp los te hebben gekoppeld, maar dit is wel even werk. (stangetje verwijderen, eerst vlotterkamer eraf)

Als het goed is en je hoofdsproeier is ook wat je wilt, dan ben je al heel ver. Wil je echt het onderste uit de kan, dan ben je wel even zoet. Er zijn bedrijven die dit op een vermogensbank kunnen afstellen, maar dan kost het natuurlijk wel aardig wat.
Pas op het einde sluit je je acceleratiepomp weer aan.
En je moet als je echt goed wilt afstellen ook steeds tussendoor rijden en niet alleen met motor in vrij proberen, want karakteristiek van motor onder last is heel anders dan zonder last. Vandaar dat een vermogensbank erg behulpzaam is, ook omdat je ziet wat je doet, maar vooral omdat je onder belasting afstelt.
august schreef:115-124cc superhead
PWK28/FCR28
tussen #110-115
August schreef:Nog even ter aanvulling op het afstelverhaal. Hoofdsproeier range kan wel tot 130 of meer lopen, heel afhankelijk van hoe die ademt, wat voor uitlaat etc. Ik zou tegenwoordig eerder wat ruimer gaan zitten en van daaruit terugwerken dan andersom.

Succes!

En het eerdere verhaal met Nederlandse technische termen i.p.v. Belgische:
Even aangenomen dat je een juiste bezetting van naald en luchtsproeier hebt zoals kitaco ze levert in hun kitjes. Indien niet of twijfel, kan ik die waardes ook geven: Grote luchtsproeier 200, Naald 90GTR, kleine sproeier binnenin 45. Dit is bijna altijd in orde als je een FCR hebt die voor onze machientjes is geleverd.

Ik zou als hoofdsproeier een 100-110 nemen, dan zit je bijna altijd goed. De exacte waarde daar kom je met afstellen dan wel achter. Er zijn doosjes sproeiers van daytona met een hele rij waardes.

Zet je fcr schuin/bijna dwars op je cilinder (wel weer de carburateur vastzetten). Verdraai nu met een kort, klein schroevendraaiertje het schroefje dat zich aan de onderkant bevindt, diep in een lange cilindervormige gang. Doe dit met draaiende motor, afstellen totdat dit het beste draait op stationair.

Als dat gedaan is, mag hij terug en komt het volgende. Beste is, zeker bij een monkey of gorilla, nu je tank eraf te halen en liefst door een helper vast te laten houden naast de brommer, hij moet nog altijd benzine krijgen. Als deze op je Chaly zit, heb je geluk, is veel makkelijker! Maar het eerdere schroefje is nu veel moeilijker, op Ebay.com zijn hier draaiknopjes voor te krijgen, deze soort: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TITANIUM ... enameZWDVW

Kelk eraf halen en nu draai je aan de linkse van die beide schroefjes die je daar op foto liet zien (eentje is maar verstelbaar, de andere is de vaste luchtsproeier). Nu moet je steeds even gas geven om te kijken hoe deze oppakt. Hierbij is het allerbeste om eerst de pomp los te hebben gekoppeld, maar dit is wel even werk. (stangetje verwijderen, eerst vlotterkamer eraf)

Als het goed is en je hoofdsproeier is ook wat je wilt, dan ben je al heel ver. Wil je echt het onderste uit de kan, dan ben je wel even zoet. Er zijn bedrijven die dit op een vermogensbank kunnen afstellen, maar dan kost het natuurlijk wel aardig wat.
Pas op het einde sluit je je acceleratiepomp weer aan.
En je moet als je echt goed wilt afstellen ook steeds tussendoor rijden en niet alleen met motor in vrij proberen, want karakteristiek van motor onder last is heel anders dan zonder last. Vandaar dat een vermogensbank erg behulpzaam is, ook omdat je ziet wat je doet, maar vooral omdat je onder belasting afstelt.
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie