Help hij doet ut nie, ofwel: hoe krijg ik een goed advies?

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
Online
Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17045
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Help hij doet ut nie, ofwel: hoe krijg ik een goed advies?

Bericht door NIX » 19 aug 2011 13:41

Hulp gevraagd! Probleem!

Omschrijving
Bovenstaande kreten zijn niet echt de beste om aan te geven dat je brommer een probleem heeft waar je graag mee geholpen wordt. Het enige goede antwoord op een dergelijk onduidelijke omschrijving zou zijn dat je de hele FAQ en Techniek sectie maar even moet doornemen. Want een volledig antwoord op deze kreten gaat daar op neerkomen. Het is dus van belang dat je goed aangeeft wat je probleem is. Omschrijf dus in je topictitel wat je probleem is.

Wat willen we graag weten voor een goed advies?
We willen weten met wat voor brommer we te maken hebben, dus welk type, wat voor spullen erop gemonteerd zijn en hoe de brommer gebruikt wordt. Ook willen we weten wat je zelf kunt en wat je allemaal al geprobeerd hebt en met welk resultaat. Ook willen we weten of je recentelijk zaken aan je brommer gewijzigd hebt. Dingen verzwijgen levert behalve chagrijnige hulp, ook gewoon niet het juiste advies op. Vertel dus gewoon wat er aan de hand is.

Vertel verder wat je setup is
Wat voor brommer heb je en met name wat voor wielmaat? Wat voor bloktype heb je? Origineel of imitatie? Punten of CDI? Wat voor vliegwiel? Verlatend, vast of vervroegend? Bij CDI: wat voor pukkel (rond of lang) en wat voor CDI (begrensd, onbegrensd of vervroegend)? Hoeveel cc? Hoeveel versnellingen? wat voor vertanding? Wat voor carb, meet de hoogte van de doorlaat. Wat voor sproeier?

Als je het niet weet, zeg dan eerlijk dat je het niet weet, dan zeggen we waar je naar moet kijken.

Sinds wanneer is je brommer problemen gaan geven?
Geef aan onder welke omstandigheden je brommer gek doet of is gaan doen. Is het sinds je iets hebt veranderd? Ging hij een gek geluid maken? Hoe klinkt dat? Heb je een keer olie vergeten? Alleen als het regent?

Wat is er al aan je brommer veranderd? Wees eerlijk.
Heb je al ergens aan zitten prutsen, buigen solderen of wat dan ook? Is er ergens wat mis gegaan? Heb je een zuigerveer gebroken en er nu maar 1 in zitten? Heeft je pa de boel al gesloopt? Geef gewoon eerlijk aan wat er al allemaal aan je brommer gebeurd en geprobeerd is. Of kun je al zaken uitsluiten omdat je die werkelijk in orde hebt gemaakt of getest door te vervangen? Als je iets hebt doorgemeten, vertel dan hoe je het hebt doorgemeten, waarmee en wat de uitslagen waren.

Wat heb je al geprobeerd?
Probeer eerst de standaard zaken in orde te maken:
- Vonkt de bougie? Vervang de bougie door een nieuwe, is de bougiedop nog goed? Nieuw kost weinig en een reserve is altijd een goed plan. Indien moglijk probeer even een andere bobine. Schroef deze wel goed aan het frame voor een werkende massa en pak gewoon het dunne zwarte draadje waar de oorspronkelijke bobine op aangesloten zit.
- Is de condensator nog goed? als de punten harder vonken dan een slijptol, is mestal de condensator kaduuk. Cheapie imi condensators zijn vaak in de doos al kaduuk en gek genoeg kunnen ze niet tegen hitte dus wordt een nieuwe vaak kapot gesoldeerd.
- Staat de ontsteking goed afgesteld? Goed is op F. Zie de FAQ hoe je een ontsteking afstelt. Als je antwoord dat hij vorige week nog is afgesteld, controleer dan daadwerkelijk of hij ook echt goed staat afgesteld. Het zal niet voor het eerst zijn dat iemand het stellen erg moeilijk vindt en dus maar domweg zegt dat het dat niet is.
- Krijgt de brommer benzine? Is de bougie na een aantal startpogingen nat? Loopt het kraantje goed door? Is de sproeier verstopt? Stroomt de carb niet over? Is de vlotter niet lek? Zit de vlotterbak niet vol zooi? Is er een filter in de slang gemonteerd?
- Zit er uberhaupt benzine in de tank?
- Staan de kleppen goed? Vaak staat de uitlaatklep te strak waardoor de brommer wel start, maar kapt als hij op temperatuur komt.
- Zit er olie in of heb je zonder olie gereden?
- Wat heb je eventueel nog meer gedaan?
- Wat is je niet gelukt? Als je geen kleppen kunt stellen of een dop niet los krijgt oid, ga dan niet allerlei andere dingen vragen, maar geef gewoon aan dat iets niet lukt. Anders kunnen we je bijvoorbeeld bij een te krappe uitlaatklep net zo goed je band laten plakken.

Als je deze zaken eerst even doorloopt en vermeldt, dan hoeven wij er niet eerst allemaal naar te vragen en loop je niet het risico een antwoord te krijgen dat op onvolledige of onjuiste info gebaseerd is en dus niet goed. Of gewoon een chagrijnig antwoord. Wat je namelijk moet proberen te vermijden is een topic van 12 pagina’s waarbij uiteindelijk iemand roept: ‘Ja, als ik dat nou vanaf het begin had geweten!!’

Succes met prutsen!
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie