Octaan 95/98

Voor wat er niet in een van de overige sub-fora staat.
Onder andere kleuren, poetsen, coaten en verchromen.
FaqMod

Octaan 95/98

Bericht door FaqMod » 18 jan 2007 13:40

Goed een tijdje geleden al belooft maar nog niet aan toe gekomen om een Faq te maken.

Vraag
Maakt het uit om octaan 95 of octaan 98 te tanken?

Kort Antwoord zonder de rest hieronder te hoeven lezen:
Nee waarschijnlijk voor jou brommer geen barst dus neem de goedkoopste tenzei je een zwaar getunde motor heb met een hoge compressie verhouding.


Lang antwoord:

Octaan is een getal die aangeeft waneer een brandstof uit zich zelf ontbrand (dus niet wacht tot een bougie de boel ontsteekt middels een vonk) dit zelf ontbranden of detoneren is afhankelijk van de druk en temperatuur.
met andere woorden een hele hoge druk kan voor zelf ontbranding zorgen of een heet punt bv scherpe rand in je kop die heet blijft of kool- aanslag die gloeit kan ook voor zelf ontbranding zorgen
(hoogst waarschijnlijk is het een combinatie van beide)

detoneren kost vermogen en kan zelfs je motor ernstig beschadigen

even terug komend op vermogen, de enige invloed die het soort brandstof uit oefend op het vermogen is de hoeveelheid warmte die het opbrengt.
octaan 95 en 98 brengen allebij ongeveer 43Mj/kg op ( octaan 95 meestal iets meer maar dit is verwaarloosbaar klein)

dit betekend dus als je motor op 95 goed loopt dit dan ook meteen de beste brandstof is om te tanken aangezien deze het goedkoopst is.

sommige motoren kunnen niet overweg met octaan 95 en moeten octaan 98 of zelfs hoger hebben.

dit zijn oude motoren met zogenaamde hot-spots (vaak een minder goed ontwerp van de kop in combinatie met een hoge compressie om er nog wat vermogen uit te halen)

of race motoren

vaak wordt bij race motoren voor een hogere compressie verhouding gekozen omdat dit zorgt voor een snellere en efficientere verbranding. (het helpt ook bij de vullingsgraad maar das een ander verhaal)
deze snellere verbranding helpt bij het kritischer afstellen van de motor om meer vermogen op te brengen, zeker bij hogere toerentallen helpt een kortere verbrandingstijd bij het efficient opwekken van vermogen
(als het te lang duurt voordat de brandstof volledig verbrand is kan de zuiger al weer opweg naar beneden zijn zonder dat de maximale druk bereikt is om de zuiger naar beneden te duwen)

nadeel is dat bij een hogere compressie de kans op zelfontbranding (detoneren) groter is en dus moet er gekozen worden voor een brandstof die minder snel ontbrand octaan 98 dus of in sommige race klassen zelfs 102 (in engeland noemen ze dit geloof ik 5-star)

Shell claimt dat shell V-power een reinigende werking heeft en dus de zogenaamde hot-spots door koolaanslag verwijderd waardoor een oude motor na verloop van tijd minder kans op detoneren heeft, en dus een lagere octaan behoefte.

ook zijn er blitse auto motoren die continu de grens van het detoneren op zoeken door sensoren en een computer die de vulling optimaal afgestemd zodat de motor net niet detoneerd, hierbij zou een hoger octaaan brandstof dus meer vermogen kunnen opbrengen omdat de motor dit toe laat. (dit zijn niet de motoren in je opel astra maar denk aan Mercedes SLR of een auston martin DB9
voor ons maakt het geen bal uit aangezien Shell V-power nog steeds 43MJ/kg warmte op levert

Conclusie
een normale tot mild getunde 4-takt loopt prima op octaan 95 en hiervoor heeft 98 of V-power geen enkele toegevoegde waarde.

een zwaar getunde 4tact met een een hoge compressie heeft waarschijnlijk wel behoefte aan octaan 98 maar dit is ook weer afhankelijk van hoe goed de cylinder zich vult, een richtwaarde is een theoretische compressie verhouding van 10,5:1 hierboven wordt detoneren een gevaar en doe je er dus verstandig aan om octaan 98 te tanken.


deze faq is mede dankzij een behulpzaam iemand van de Shell helpdesk tot stand gekomen waarvoor dank :worship:

Groet

Niels

Plaats reactie