Het vakantielijstje

Voor wat er niet in een van de overige sub-fora staat.
Onder andere kleuren, poetsen, coaten en verchromen.
Gebruikersavatar
plofkop
Moderator
Berichten: 736
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Het vakantielijstje

Bericht door plofkop » 04 mei 2007 09:25

Vakantie FAQ

Voorbereiden:
Paspoort of identiteitskaart
Groene kaart ( verzekering)
Ziekenfonds + reisverzekeringpapieren
Telefoonnummers thuisfront
Adressen familie + vrienden (kaartje sturen)
Geld + pinpas
Goede kaarten van waar je heengaat
Telefoonnummers en adressen viertaktwinkels
Zorg dat je brommer in orde is en je hem/haar 100% vertrouwt. Zorg voor vers setje ketting / tandwielen en achterband. Controleer je remmen en verlichting.
Maak een testrit met alle bepakking die je mee wilt nemen. Weet hoe je brommer vol beladen reageert en weet zeker dat je niks verliest onderweg. Ga niet met een brulpijp weg, niet leuk voor jezelf en anderen.

Rekjes verstevigen.
Standaard rekjes van een SS zijn veel te slap om zware dingen mee te vervoeren. Verstevig daarom een (gaar) rekje door er strips in de hoogte tegenaan te lassen. Daardoor buigen ze veel minder snel door. Bij een Cee moet je oppassen dat het punt waar je rekje op je achterspatbord rust, niet te gaar is. Deze zakt daar gemakkelijk doorheen. Om dit punt te ontlasten, kan je 2 hoekprofielen op je frame bouten waar je rekje op kan rusten. Dit kan door je knipperlichten te verwijderen en de gaten te gebruiken als boutgaten. Je kan natuurlijk ook zelf rekjes (ver)bouwen.

SSrekje
C rekje

Wat mee te nemen op vakantie:
Tent+kampeerspullen
Regenkleding

Gereedschap (Alles wat nodig is om je brommer in en uit elkaar te halen)
o.a. dus: setje steeksleutels, tangetjes, voelermaatjes, schroevendraaiers, plakspullen, bandenlichters, evt pomp, vliegwieltrekker, hamer (handig voor haringen ook),
En natuurlijk Ducktape, ty-rips, WD40 en ijzerdraad

Reserve onderdelen:
Contactpunten, condensator, bougies, bougiedop, binnenband, boutjes en moertjes in alle maten, pakkingsetje, kettingvisjes en schakeltjes, kabels en tonnetjes, lampjes.
Klein beetje garagezeep
Fles of jerrycan met reserve benzine en flesje motorblokolie
Geel of oranje veiligheidshesje. Erg veilig als je in de mist, regen of nacht over gevaarlijke provinciale wegen rijdt.
Klein EHBO setje met pleisters, jodium, paar gaasjes, verband en leukoplast
Een houten plankje voor tussen je middenbok / zijstandaard en zachte ondergrond.
Eten:
Afgelopen jaar zelf bijna niks meegenomen en onderweg alles gekocht, maar handig is:
Fred & Ed tubes voor op brood, kleine bakjes jam, campingboter, oploskoffie en theezakjes.

Bindt dit alles goed voor en/of achterop je brommer met stevige spanbanden of dikke spinnen. Niet van die paupere dunne gevallen halen, die hebben teveel rek en gaan te snel kapot. De zwaardere dingen zo veel mogelijk naar voren, op achterkant van buddy om je rekje te sparen. Heb je mooie rugsteun ook. Neem een hoofdkussen mee. Die doe je bovenop je buddy voor zitgenot en de betere nachtrust. Zorg ervoor dat je geen rugtas op je rug hebt, dit word je al snel zat. Rugtas kan je makkelijk nog ergens bovenop binden. Tegen de regen kan je je tassen beschermen met 2 vuilniszakken aan allebei de kanten, ultragrote klikozakken of superstevige puinzakken uit de bouw.

Hoe te rijden
Het handigst is om 's ochtends een lijstje met dorpen en wegnummers te maken waar je langs moet (steden door duurt lang), Als je gewoon de bordjes naar die dorpen blijft volgen, kom je er wel.
Eventueel kijk je waar de zon staat, en rij je gewoon in de richting waar je opwilt, en kijk je na een paar uur waar je zit. Een kompas meenemen is ook erg handig, voor een paar euro haal je er een bij de halfords. Die kan je met een zuignap op je brom of op je helm plakken. Het behoed je voor hopeloos verkeerd rijden als je een afslag mist en helpt enorm met het navigeren van ene kant van stad naar andere kant. Kijk van te voren ook welke campings je op je route tegenkomt en waar je ongeveer heen wilt.

Verder moet je gewoon je eigen ding doen, iedereen doet zijn brommervakantie op hun eigen manier (op de bonnefooi / stand van de zon of van te voren alles perfect plannen). Je maakt nooit hetzelfde mee, maar altijd genoeg om later grijnzend naar terug de denken. Een vakantie vol avontuur die je niet snel meer vergeet!

Door Maurijn en Patrick


Nog een aanvulling van John.

Vervang je oude jaren 80 wat-is-die-shizzle-hard handvatten voor nieuwe, dat is comfortabeler.

Plaats reactie