Waarop te letten bij aanschaf nieuwe SS50

Voor wat er niet in een van de overige sub-fora staat.
Onder andere kleuren, poetsen, coaten en verchromen.
FaqMod

Waarop te letten bij aanschaf nieuwe SS50

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 21:42

Waar je op moet letten als je een SS50 koopt:

Als eerste moet je de voorrem controleren. De remmen zijn vaak zeer slecht onderhouden. Met de brommer in zijn vrij (motor uit) knijp je de voorrem hard in en probeer je de brommer vooruit door de rem heen te duwen. Als de voorrem goed op orde is zal je de brommer niet door de voorrem heen kunnen duwen. Als je met ontzettend veel moeite de brommer een paar centimeter naar voren kan krijgen is de voorrem nog acceptabel, maar als je hem echt er door heen kan duwen, dan moet de voorrem vernieuwd worden. De remkracht van de achterrem is iets minder belangrijk.
Nu ga je de voorvork controleren. Knijp de voorrem zachtjes in en duw het stuur naar beneden. De voorvork veert nu in. De voorvork mag best stug zijn, maar hij mag onder geen voorwaarde klemmen. Als hij klemt, dan zijn de voorvorkpoten KROM. Dit komt door een aanrijding of val. Een nieuwe set voorvorkpoten kost 60 euro, en de keerringen die daar bij hoern 7,50 euro. En dan hebben we het nog niet over arbeidsloon gehad, of de mogelijkheid dat er nog meer onderdelen verbogen zijn.
Nu ga je eht balhoofd van het frame bekijken. Als je het stuur helemaal naar links of naar rechts doet komt er een metalen blokje op de plaat onder het balhoofd tegen een uitstekend lipje voor-op en onder-aan het balhoofd aan. Dit lipje moet je even goed bekijken. Als dit lipje vermangeld en vrebogen is, dan is de voorvork met een enorme kracht linksom of rechtsom geslagen. Dit gebeurt vaak bij aanrijdingen. Als het lipje zwaar beschadigd is is de SS50 dus in een ongeluk geweest en KAN het frame krom zijn. Het frame hoeft echter niet krom te wezen.
Voel nu met je vingers langs het frame onder de tank vanaf ongeveer het midden van de tank tot aan het rubber van de carburateur met je vingertop langs de uitstekende rand van het frame. Als je plotseling een V-vormige deuk voelt in het frame, dan is het frame krom. En met een krom frame valt niet te rijden. In dat geval heb je dus weinig aan de brommer, niet kopen dus. Voel zowel aan de linker als de rechter zijde langs het frame van onder de tank tot aan het rubber van de carburateur.
Het volgende punt dat je controleert vind je aan de rechter zijde van de bromfiets net boven het punt waar de achterbrug aan het frame zit. Precies in de bolling in het frame daar roest het SS50 frame het hardste. Soms zit er zelfs een klein gat in geroest. Mits je het frame gaat laten opknappen kan het nog geen kwaad als er een klein gaatje in geroest zit. Het frame is nog sterk genoeg. Je kan het gat later laten dicht lassen, en daarna het frame laten spuiten of poedercoaten. Als je het echter niet ziet zitten om de bromfiets helemaal op te moeten knappen is dit echter een flinke afknapper. Dat gat zal alleen maar groter worden en het frame zal alleen maar zwakker worden.
Het laatste punt waar je echt op moet letten is de achterbrug. Kijk of er geen rare bobbeltjes onder de lak zitten. Deze bobbeltjes duiden op roest. de achterbruggen van de SS50 roesten van binnen uit naar buiten toe, dus als je bobbeltjes onder de lak ziet, dan is de achterbrug helemaal doorgerot.
En dan is er natuurlijk nog het motorblok. Daar valt weinig aan te zien aan de buitenkant, behalve de bouten en of het ding olie lekt. Kijk of de bouten die in de rechter zijde van het blok zitten niet helemaal kapotgedraaid zijn met een schroevendraaien. Als de bouten verbeund zijn is het blok meestal aan de binnenkant ook verbeund. Als de bouten netjes zijn, dan is er netjes gesleuteld en kan je een veel netter motorblok verwachten. Haal je vinger over de middennaad onder het blok langs. Zo voel je of het blok olie lekt. Als hij via de middennaad lekt, dan moet het blok helemaal uit elkaar. Olielekken op andere plaatsen zijn meestal vrij simpel op te lossen. Kijk ook naar de bouten waarmee het spruitstuk van de carburateur aan de cilinderkop zit, en de tapeindjes waarmee de uitlaat aan de cilinderkop zit. De boutjes van het spruitstuk horen M6 te zijn, deze hebben 10mm zeskant kopjes. Als er grotere in zitten is het schroefdraad in de cilinderkop in het verleden kapot gedraaid. De tapeindjes van de uitlaat horen ook M6 te zijn, met 10mm zeskant moertjes er op. Ook hier geld, als er dikker schroefdraad in zit, dan is het schroefdraad in het verleden kapot getrokken. Dit duidt op onzorgvuldig sleutelwerk. Natuur lijk kan je ook als je heel netjes sleutelt een schroefdraad kapot draaien. Na zoveel keer een bout los halen en weer aandraaien is het schroefdraad zo ver verzwakt dat het soms bij het minste of gerichtse dol draait. Als er een M7 in zit hoeft dit nog niet te betekenen dat er slordig aan het blok gesleuteld is, maar als er M8, M9 of zelfs M10 in zit, dan zijn ze aardig aan het kutten geweest. Ook dit geeft een goede indicatie van hoe het blok verder is.

Let tijdens je testrit heel goed op de geluiden uit het blok. Lang niet alle geluiden zijn slecht. De motorblokjes zijn 30 jaar oud, een huilende koppeling mag dus best. Ratelende geluiden, bonkende geluiden en harde tikken daarintegen duiden op serieuze problemen in het motorblok.
Kijk ook of de uitlaat rookt tijdens het rijden. De uitlaat mag best een beetje roken als de brommer gestart wordt, maar niet te veel. Een heel klein vleugje witte rook tijdens het wegrijden mag ook nog wel. Maar als er dikke witte, grijze of blauwe rook uit de uitlaat komt moet de cilinder gehoond worden (lees 55 euro voor een gehoond 50 setje met inruil van je oude cilinder en 10 euro aan pakkingen).

Plaats reactie