SS50 rijden voor beginners

Voor wat er niet in een van de overige sub-fora staat.
Onder andere kleuren, poetsen, coaten en verchromen.
FaqMod

SS50 rijden voor beginners

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 21:42

Het starten van een SS50:

Zet het contact aan. Dit doe je door het sleuteltje rechts om te draaien. Het contactslot bevindt zich onder de benzinetank. Nu moet de versnellingsbak in zijn vrij staan. Kijk naar de kilometerteller of daar het groene lampje brandt. Mocht de electra niet op orde zijn, duw dan zachtjes de bromfiets naar voren en naar achteren. Als de brommer in zijn vrij staat gaat dit soepel. Als de brommer in de versnelling staat voel je een behoorlijke weerstand. De vrij vind je tussen de eerste en de 2e versnelling in. Ongeacht in welke versnelling de bromfiets staat, duw de brommer zachtjes naar voren en duw met je voet het schakelpedaaltje links van het blok 4 maal naar beneden. Nu staat de brommer in zijn 1. Haal het schakelpedaaltje nu zachtjes omhoog tot je een zacht klikje voelt, enmits de electra op orde is zie je dan ook het groene lampje in de teller oplichten.
Nu de brommer in zijn vrij staat kan je de motor starten met de kickstarter. Klap de kickstarter uit, zet je rechter voet op het pedaal, geef een heel klein beetje gas en trap het pedaal naar beneden. Nu hoort de motor te starten. Mocht het vrij koud zijn, dan kan het gebeuren dat hij niet start. In dit geval trek je de chokehendel (aan de linker zijde van de carburateur) omhoog en trap je nog eens op de kickstarter terwijl je een klein beetje gas geeft.

Het optrekken vanuit stilstand:

De motor loopt nu in zijn vrij. Ga zo op de brommer zitten zodat je comfortabel zit. Knijp de koppelingshendel in, dit is de hendel aan de linker kant van het stuur. Trap met je linker voet het schakelpedaaltje naar beneden, hij staat nu in de eerste versnelling. Geef een klein beetje gas (ongeveer een kwart of een derde) en laat de toeren een beetje opkomen. Laat nu zachtjes aan de koppeling los. Naarmate je de hendel verder laat gaan voel je de koppeling harder aangrijpen. Laat de koppelingshendel NOOIT schieten. Als de motor op een laag toerental draait zal deze uitvallen. Als het toerental ietsjes hoger is zal de bromfiets ONDER JE VANDAAN er van door schieten. Je moet de koppeling dus geleidelijk aan laten gaan. Als de koppeling volledig heeft aangegrepen geef je gas bij. Nu rijdt je dus weg. Als je de choke hebt gebruikt om te starten, dan moet je het chokehendeltje na het optrekken in zijn 1 weer naar beneden doen.
Opschakelen: Je rijdt nu in de eerste versnelling. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de bromfiets aan het rollen te krijgen, hij is absoluut niet bedoeld om hard mee te gaan rijden. Daarvoor raak je veel te snel in de overtoeren. Je moet dus gaan overschakelen naar de 2e versnelling.
Knijp de koppeling weer in. en draai het gas DICHT Haal je voet ONDER het schakelpedaaltje door en trek het pedaaltje omhoog. Hij staat nu in de 2e versnelling. Geef nu weer een klein beetje gas en laat de koppeling weer rustig aan opkomen. Als de koppeling heeft aangegrepen kan je meer gas gaan geven.
Herhaal dit voor de 3e en de vierde versnelling. In bijde gevallen het schakelpedaaltje weer omhoog halen.

Remmen:

Nu rijdt je in de 4e versnelling met enige snelheid en wil je weer gaan afremmen. De SS50 heeft 2 remmen, een voorrem en een achterrem. De voorrem gebruik je het meest. Als je remt zal het gewicht van jou en de bromfiets grotendeels op het voorwiel komen te staan, die hierdoor veel meer grip heeft dan het achterwiel. Dus kan je met het voorwiel veel harder remmen.
Voordat je gaat remmen draai je eerst het gas dicht. De SS50 remt nu al af op de motor. Nu knijp je zachtjes de voorrem in. Dit is de hendel aan de rechter kant van het stuur. Nu trap je ook zachtjes met je rechter voet op het rempedaal, dat heel toevallig precies onder je rechter voet zit. Nu je allebij de remmen hebt aangesproken kan je iets harder gaan remmen. Let op dat je niet te hard op de voetrem trapt. Alle grip zit op het voorwiel tijdens het remmen, het achterwiel blokkeert dus gemakkelijk. Als het achterwiel blokkeert ga je glijden, en glijden kan tot vallen leiden. Terwijl je harder remt en de brommer verder afremt zakt het toerental van de motor. Als het toerental te laag wordt zal de motor af slaan. Dus knijp de koppeling in, dan zal de motor op een stationair toerental blijven draaien. De volgende stap in het remmen is het terugschakelen.

Terugschakelen:

Je bent aan het remmen en het toerental van de motor is zo laag gezakt dat je moet ontkoppelen om te voorkomen dat de motor af slaat. Nu je ontkoppelt hebt en allebij de remmen aanspreekt trap je het schakelpedaaltje naar beneden. Je gaat nu van de 4e naar de 3e versnelling. Laat nu de koppeling weer opkomen net zoals je gedaan hebt bij het opschakelen. De koppeling zal aangrijpen, en doordat je in een lagere versnelling zit hoor je het toerental van de motor weer omhoog gaan. Het toerental gaat omhoog vanwege de lichtere tandwielverhouding van de 3e versnelling, en tegelijkertijd remt de motor extra hard op het achterwiel. Nu zakt het toerental verder naar beneden en knijp je de koppeling weer in om de brommer in de 2e versnelling te zetten. Dit doe je weer door het schakelpedaaltje naar beneden te duwen. En hierna laat je weer de koppeling opkomen. Tijdens het remmen hoef je zelden terug te schakelen naar de eerste versnelling, omdat je al zo ver bent afgeremd dat je bijna stil staat. Voordat je stil staat moet je weer de koppeling in knijpen. Want als het achterwiel stail staat, dan staat het motorblok ook stil als je niet ontkoppelt hebt, en dan slaat hij dus af. Ontkoppelen dus.

Na het tot stilstand komen weer optrekken:

Je hebt net afgeremd en teruggeschakeld, en de motor draait ontkoppelt stationair, terwijl deze in de 2e versnelling staat. Als je wilt optrekken moet hij in de 1e versnelling staan. Je trapt terwijl de motor ontkoppeld is dus nog maals het schakelpedaaltje naar beneden om hem in de 1e versnelling te zetten. Als je het schakelpedaaltje heel zachtjes naar beneden duwt zal je zien dat het groene lampje weer aan gaat. Dan heb je hem in zijn vrij gezet. De vrij zit tussen de 1e en de 2e versnelling in. Trap je chter iets harder op het schakelpedaaltje, dan ga je door de vrij heen direct van de 2e naar de 1e versnelling.
Om op te trekken geef je weer een klein beetje gas en laat je rustig de koppeling op komen, en rijd je weg.

Plaats reactie