Mijn 90cc Dax start niet

Hier staan opmerkingen over het forum zoals updates en aanpassingen.
Plaats reactie
Bweeb0
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2023 11:52
Bezit: Skyteam dax

Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door Bweeb0 »

Hoi,
Gisteren heb ik met mijn Dax nog gereden en die draaide nog perfect, nu is het probleem dat ik deze vanmorgend wilde starten en die wou niet overslaan precies het geluid dat die ineens verzopen was. Als ik de choke aan deed schoot mijn Dax in het hoogste aantal toeren en als ik choke uit deed viel ie terug uit. Wat kan het probleem zijn? Als ik kick komt er wel een vonk denk ik dan want mijn teller lichtjes branden even en gingen terug uit bij elke kick dus ik denk dan dat er vonk is niet? Iemand die me zou kunnen helpen?
Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door wim V8 »

Bweeb0 schreef: 25 okt 2023 06:19
Hoi,

gisteren heb ik met mijn Dax nog gereden en die draaide nog perfect, nu is het probleem dat ik deze
vanmorgend wilde starten, en die wou niet overslaan precies, het geluid dat die ineens verzopen was.
Als ik de choke aan deed schoot mijn Dax in het hoogste aantal toeren, en als ik choke uit deed viel ie terug uit.
Wat kan het probleem zijn? Als ik kick komt er wel een vonk denk ik dan want mijn teller lichtjes brandde
even en gingen terug uit bij elke kick.
Dus ik denk dan dat er vonk is niet?
Iemand die me zou kunnen helpen?
Ik hoor het graag.


Hallo Bwee,


De Dax staat wel binnen en droog?
Nee, als de tellerverlichting kort oplicht bij één kick betekend dat niet dat hij ook vonkt.
Het stroom geven aan verlichting en acculaden is appart van het vonken/ontstekingssysteem.
Als jou Dax nog origineel en onversleuteld is mag je er van uitgaan dat de ontsteking/stroom
voor de vonk gewoon nog werkt. Echter kan hij bijv niet vonken door een defecte bougie.
Draai de bougie uit en druk deze terug in de dop en houd de bougie aan de dop tegen de cilinderkop,
bij een kick moet er een vonk zichbaar zijn(contact aan). Dan is dat meestal in orde. Een nieuwe bougie kan echter geen kwaad
om de 10.000km. Maar ook toch een andere bougie proberen kan geen kwaad, bougies die buiten de cilinder vonken
en dus oké lijken kunnen onder druk en/of brandstofdamp doorslaan en niet vonken, probeer dus ook een andere bougie.

Staat de benzinekraan goed? Moet die soms in de reservestand omdat het benzine niveau in de tank te laag is.
Genoeg benzine! Trek de slang eens van de carburateur en zet de kraan open, stroomt er benzine uit?
Draai de aftapschroef onder aan de vlotterbak eens open en laat eens 5 sec benzine wegstromen met de kraan open uiteraard.

Het kan zijn dat de choke er veel langer bij moet(kouder nu) en dat je tijdens rijden steeds iets minder choke zet
totdat deze geheel er van af is. Dat kan bij een arme/zuinige afstelling van het mengsel best lange tijd zijn.
Maar toch niet langer dan 5 minuten. Dan is je sproeier echt te klein/deels verstopt.

Is er onlangs iets veranderd aan de Dax? Dus ik doel op tunings spul,
zonder naderhand de afstelling op orde te hebben gebracht? (filters, uitlaten, cilinders e.d.?)

We horen het wel weer.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Bweeb0
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2023 11:52
Bezit: Skyteam dax

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door Bweeb0 »

Mijn Dax staat droog en altijd binnen.
Ik heb nu een Lifan 90cc blok gestoken waarmee ik al een goede 7/800km nee heb gereden en er zat toen al een nieuwe bougie op, ik heb er nog 1 liggen die ik ook kan testen.
Ik ga na werk testen of ik idd vonk krijg door het te doen zoals jij zei.

Mijn benzine kraan is enkel 1 die de toevoer open doet of sluit reserve heb ik dus ni meer.
Ik ben gisteren nog gaan tanken dus aan een lege tank kan het niet liggen, ik ga ook proberen voor idd benzine te laten doorstromen.

Ik heb met choke nog nooit het probleem gehad dat deze zo hoog in toeren ging maar zal het nog eens proberen mss dat het idd helpt.

Ja wat er is veranderd is dat ik een Lifan 90cc heb gestoken, Nibbi 24mm carbu en een kepspeed GP1 uitlaat maar voor de rest niet veel aan gedaan.

Bedankt al ik ga het thuis een testen en zien of ik deze aan de praat krijg!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door Jurrien »

Wim, je leest niet goed. Hij schiet hoog in de toeren bij het gebruik van de choke, dus met een vonk is er geen probleem. Er is iets anders aan de hand.

Bweeb0, vergeet dat checken van de bougie, die doet het gewoon, want jouw brommer start wel met choke. Het eerste waar ik aan denk: blijft het gas hangen?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door nielspbr »

Heb je onlangs de gasschuif uit de carburateur gehad? Zit de buitenkabel van het gas goed in de vangers?

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door SeeWhy50 »

Een gasschuif die te ver open blijft staan past inderdaad wel bij het verhaal van Bweeb0. Hier zou de slag van het gashendel dan ook kleiner geworden moeten zijn.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Bweeb0
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2023 11:52
Bezit: Skyteam dax

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door Bweeb0 »

Jurrien schreef: 25 okt 2023 09:55 Wim, je leest niet goed. Hij schiet hoog in de toeren bij het gebruik van de choke, dus met een vonk is er geen probleem. Er is iets anders aan de hand.

Bweeb0, vergeet dat checken van de bougie, die doet het gewoon, want jouw brommer start wel met choke. Het eerste waar ik aan denk: blijft het gas hangen?
Als ik gas geef met choke op gebeurt er ook vrij weinig ik hoor niet of ie extra gas geeft omdat het toerental zo hoog is. Ik heb een snelgas van Nibbi maar dat is idd het eerste dat ik ook dacht dat de gasnaald niet goed meer zat.

Bweeb0
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2023 11:52
Bezit: Skyteam dax

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door Bweeb0 »

SeeWhy50 schreef: 25 okt 2023 10:43 Een gasschuif die te ver open blijft staan past inderdaad wel bij het verhaal van Bweeb0. Hier zou de slag van het gashendel dan ook kleiner geworden moeten zijn.
Ja is idd kleiner want met choke aan schoot die heel hoog in toeren en als ik gas gaf hoorde ik niet echt verschil.
Ik heb een Nibbi snelgas steken maar dat is idd het eerste waar ik aan dacht maar niet heb geprobeerd omdat ik te weinig tijd had.
Heb dit al eerder gehad met mijn 50cc dat ik dit voor had. Zal straks eens proberen of het zo werkt door de gasnaald terug juist te steken

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn 90cc Dax start niet

Bericht door nielspbr »

Kijk eerst maar eens of je gasschuif naar beneden gaat, eerst checken, niet starten.

Plaats reactie