S cilinder op A onderblokje

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Heeft iemand dat wel eens gedaan en is iemand daar problemen mee tegengekomen?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door stoterstangen90 »

past fysiek niet eens dacht ik.
Maar mocht je A zooi zoeken....
Afbeelding

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door Klaas »

Nee dat gaat hem niet worden.
Tapeinden hebben verschillende steekmaten, oliekanaal is anders en lengte is ook niet gelijk.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Ok, ik vroeg het omdat ik voor iemand met zo'n blokje bezig ben en wat dingetjes niet helemaal in orde zijn:
Het is echt een S topend op in elk geval een A middencarter. Er is blijkbaar ooit een nieuwe of gereviseerde kruk in gezet en het ding wilde niet starten. Toen het blokje onder de brommer uit kwam, liep het leeg tussen de kop en cilinder. Een snelle blik leerde dat er ook SS/C klepdoppen op zaten en de hevel voor de bak zat er verkeerd op. Die goedgezet en de bak schakelt naar 123, echter er zit geen vrij op de plek die daarvoor bedoeld is. Dat gaat dus ook uit elkaar. In de koppelingskap zat een flinke barst, ooit eens wat los gegaan of uit elkaar gevlogen, denk ik. Volgens mij mist in het koppelingslagertje een tafel. De hevel komt hoog en te zien aan het uitsteeksel in het blok hoort dat niet in het gat van het lager te grijpen. 1 Van de veertjes die de plaat van het nokkenastandwiel op zijn plek houdt zat dubbel en in de koppeling zelf zat ook een verkeerd veertje. Ik heb eens aan de kruk gedraaid en tot mijn stomme verbazing zag ik de uitlaatklep openen, direct na het sluiten van de inlaatklep. Een schroevendraaier in het bougiegat liet zien dat tijdens de inlaatslag de zuiger omhoog ging. Om zeker te weten dat het niet aan mij lag heb ik het blokje meegenomen naar Ronald om het hem ook eens te laten zien. Het nokkenasje is precies omgekerd aan een S nok. Ik vermoed dus dat een S-kop de tuimelaars links en rechts omgekeerd gebruikt en hier nog een A nok in het blok zat. Met de grondplaat omgedraaid zou dit denk ik 3 versnellingen achteruit opleveren. De pijl op de zuiger wees gezellig omhoog, de o-ringen voor de stoters ontbraken (zoals verwacht gezien de lekkage) en de stangen waren krom (klepdoppen, weet je nog?). Daar heb ik inmiddels 2 bruikbare 320 exemplaren voor gevonden. Ronald was zo vriendelijk de stangen op de draaibank te richten en de ingeslagen kleppen zijn weer bruikbaar en ook ontdaan van randen op schotels. Die waren flink ingeslagen op de steel en lagen al wat diep in de kop.

Overigens lijken cilinder(voet) en blok bij elkaar te horen.

Bakje moet dus nog gecheckt, want ondanks de vrijloopkoppeling willen we ook een normale vrij, eens zien of ik aan een druktafel en kap kan komen en de zuiger moet nog goedom. En eens zien wat ik met de blokbouten doe. Nu heb ik ongeveer alle soorten door elkaar erin zitten. Nokje heb ik gelukkig ook al.

Ik zal wat plaatjes maken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door Klaas »

Zo te horen is daar iemand vreselijk aan de beun geweest inderdaad.
Nokkenas van een A is inderdaad het omgekeerde van een S.
Zit de schakelhevel niet per ongeluk verkeerd om? Versnellingsbak van een C310/20 heb ik nog nooit kapot gezien
zo lang als ik aan die krengen sleutel. Maar goed dit is wel een heel erg beunding dus zou me ook niet verbazen.
Dat de stangen krom zijn geworden verbaasd me niks met een A nok. SS klepdoppen zullen dit probleem niet hebben veroorzaakt.
Deze worden wel vaker gebruikt als een C310/20 dop niet meer verkrijgbaar is en het kan ook net.
Ben benieuwd hoe de S top zijn olie dan heeft gekregen? Is er wel een olieleiding gemonteerd?

Aan de ontbrekende spulletjes kan ik je wel helpen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Olieleiding zat erop, maar wel met de tuut op het blok ipv de kop. Vandaar de ingeslagen steel. Het is trouwens wel een 321 blok, maar met een A nummer. Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

http://img.hondavereniging.nl/fotos/gro ... /1_018.jpg 22 Mis ik nog. Ook eens zien of er een keerringensetje voor zo'n ding te krijgen is. Die zijn loeihard.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door Klaas »

Die heb ik nog wel voor je.
P.B. je adres maar dan stuur ik hem volgende week op.
Keerringen kun je gewoon universeel nemen.
Trapas 16x28x7
Ontstekingskant 17x34x7
Uitgaande as bij tandwiel 17x32x7

Ontsteking is in ieder geval 180 graden gedraaid gemonteerd :-)
Vermoed dat ze een S ontstekings carter met een A koppelingskant hebben gemixed.
Die nummers zijn bij Honda altijd een raadsel geweest op die dingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Dan frotten we die er eens goedom in en we kijken wel of de nok goed in het vliegwiel zit. Die is vastgezet met ijzerdraad en ik kan me er verder alles bij voorstellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door stoterstangen90 »

australische ontsteking?
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Blijkbaar, maar aan de draden te zien zat het al heel erg lang zo. Ik gok sinds de vervroeger is vastgezet, eigenlijk.

Ben erachter waarom de vrij weg was: het tandwiel van de 1 zat Australisch op de as. Nu heeft de trekspie weer plek tussen 1 en 2 en pakt ie volledig op de 1. Zit even te twijfelen of ik de middenpakking hergebruik of even wacht tot ik een nieuwe heb.

Heeft iemand een lange 310/320 peilstok? In het gebarsten carter zit een korte en ik heb een goede kap waar een lange in hoort. Wil best ruilen. Eigenlijk mag alle stotermeuk weg als ik klaar ben met dit blok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door stoterstangen90 »

ik denk dat ik er nog wel ergens eentje heb.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Jeuj! Ruilen?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door NIX »

Klaas schreef:Ontsteking is in ieder geval 180 graden gedraaid gemonteerd :-)
Uiteraard geloof ik een ervaringsdeskundige, maar waarom staat de ontsteking in de manual ook op z'n kop?

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: S cilinder op A onderblokje

Bericht door Klaas »

Da's uit 1 van de eerste partslists van de C310. Staan een heleboel onwaarheden in. Zo heeft de kop in die partlist ook verwijderbare klepgeleiders.
Opvallend is ook dat er een A onderblok op tekening staat, maar een S-vliegwiel.
In ieder geval niet zo'n best voorbeeld van hoe het echt gemonteerd moet zitten.

Plaats reactie