Pagina 2 van 3

Re: Oude wens

Geplaatst: 28 apr 2015 21:32
door Fred65t
Ja,lachen.

Ik mis in jouw tuning verhaal in het blad iets belangrijks.
Overigens vind ik het heel duidelijk allemaal.
Met name, de hoek van de klepzitting is nogal belangrijk en daamee kan bij geringe klepopening veel winst worden behaald.
Meestal bestaat zo´n hoek uit 3 verschillende graden.
Beter is 5 verschillende graden.
Het maakt de zetel wat "ronder" en dat geeft een betere flow bij geringere klepopening.

Groeten,
Fred

Re: Oude wens

Geplaatst: 28 apr 2015 21:40
door deutz
Hallo Fred,
Op de door jou aangegeven site zijn geen Tomos gereedschap kastjes te vinden!
Andere tip?
gr.Jan.

Re: Oude wens

Geplaatst: 29 apr 2015 08:09
door NIX
Ik ken de 3 hoeken klepzitting bewerking, maar daar is hier nog nooit iemand harder mee gegaan. Probeer het gerust zelf uit, maar er zijn zoveel andere factoren die je eerst in orde moet hebben voor de klepzitting merkbaar verschil gaat maken. De poortvorm kan enorm veel aan verbeterd en sommige klepschotels lijken wel ontworpen om vermogen te verliezen. Daar haal je al meer winst mee dan met snelle nokkenassen en dikke carbs.

Re: Oude wens

Geplaatst: 04 mei 2015 16:37
door Fred65t
Het gaat naar wens met deze oude dame.
Vandaag bij RDW geweest voor een kentekenkeuring.
Ik moest wél om half 5 mijn bed uit om daar op tijd te kunnen zijn :(
Maar je moet iets voor je hobby over hebben.

Die keuring was best wel leuk; het brommertje had veel aandacht van keurmeesters en klanten :D
Een wat jongere keurmeester was er helemaal verliefd op; hij vond het zo'n prachtig brommertje!
Leuk allemaal.

De keuring verliep probleemloos en natuurlijk had ik niets aan het toeval overgelaten; zelfs nog een paar nieuwe buiten- en binnenbanden gemonteerd i.v.m. droogtescheurtjes. En men was helemaal te spreken over de orginele aankoopnota uit 1965, compleet met framenummer en bloknummer.

Behoorlijk bedrag gestort maar dat weet je van tevoren.
Binnen een paar dagen krijg ik het kenteken vanuit Veendam.
Daarna kentekenplaat laten maken en op de oldtimerverzekeringspolis bij laten schrijven.

En dan begint het pas.
Ik wil eerst de technische kant aanpakken en daarna de optische kant.

Hij loopt nu na lang wachten precies 40 km/u
Dat moet beter kunnen.
Ik zag dat Leertouwer ruilcilinders en ruilcilinderkoppen heeft.
Zijn hier mensen met ervaring of zijn er andere mogelijkheden?

De orginele carburateur is nogal geknepen en God, nu moet ik echt heel lang terug gaan in mijn geheugen.
Volgens mij kon daar nogal wat aan gevijld worden of heb ik dat verkeerd?

Alle tips en raadgevingen zijn welkom.

Re: Oude wens

Geplaatst: 04 mei 2015 17:17
door butt head
als je gaat vijlen verdien je gelijk een klap van een eind houd in je nek. je help er alleen mee de carburateur omzeep.

ik weet niet welke zuiger een c310a heeft maar het lijkt mij een platte zuiger aangezien de kleppen recht op de cilinder staan,

de wat meer cc ruil setjes zijn voor de c310S.

misschien dat je nog problemen krijgt met de drijfstang lenge als je een compleete c310S set monteerd. (zuiger, cilinder, kop, ruimelaar deksel, stoterstangen)

Re: Oude wens

Geplaatst: 04 mei 2015 18:05
door CB-viguur
ervaring met leertouwer "tuning" is dat het nogal matige kwaliteit is
Had Dennis niet een dikkere zuiger in een A gestopt? die weet dan wel waarvan wss.

als het rond gaat, zou een nokkenas van een S misschien al verbetering geven, er vanuit gaande dat de hele miezerige nokkenasjes die ik gezien heb, dan van een A waren.

Re: Oude wens

Geplaatst: 04 mei 2015 18:54
door carel
Volgens mij was Dennis in de weer met een Novio zuiger, maar hoe en waarvoor kan ik je niet vertellen.

Re: Oude wens

Geplaatst: 05 mei 2015 18:18
door Fred65t
deutz schreef:Hallo Fred,
Op de door jou aangegeven site zijn geen Tomos gereedschap kastjes te vinden!
Andere tip?
gr.Jan.
Hoi Jan,

Toch echt wél. Artikel nummer 28610
http://www.mopedsport.nl/nl/nieuw?page=20&

Re: Oude wens

Geplaatst: 05 mei 2015 22:34
door deutz
Oke fred,
Gevonden! bedankt, daar ga ik wat meedoen.
gr.Jan.

Re: Oude wens

Geplaatst: 12 mei 2015 19:38
door Fred65t
Afgelopen zaterdag lag het nieuwe kentekenkaartje in de bus.
Dus gisteren en vandaag even bezig geweest.
Kentekenplaat laten maken, verzekering geregeld en vandaag in Tiel en waanzinnig mooi uitlaatsysteem in RVS gescoord.
Kost een paar duiten maar dan ben je ook helemaal klaar.
Af en toe moet je jezelf een cadeautje geven. :D

Re: Oude wens

Geplaatst: 17 mei 2015 17:24
door Fred65t
Vandaag heet eerste legale ritje gereden. Mét verzekering en nieuwe uitlaat.
Dat ging allemaal prima. Start goed en loopt netjes 45 km/u.
Toch kon ik aan de oude uitlaatbocht zien (binnenkant was zwart) dat de zuiger plus veren waarschijnlijk wel hun beste tijd hebben gehad.
De kleur van de bougie was goed, dus het ligt niet aan een te rijk mengsel.
Ik zal vanavond het spul eens uit elkaar trekken en opmeten.

Re: Oude wens

Geplaatst: 18 mei 2015 06:48
door hotroddax
bestaan er uitlaatbochten die niet aan de binnenkant zwart zijn?

Re: Oude wens

Geplaatst: 18 mei 2015 08:52
door NIX
Als ie flink rookt kan je cilinder/zuiger op zijn. Zwarte bocht zegt erg weinig. Zeker bij een langzaam ding.

Re: Oude wens

Geplaatst: 18 mei 2015 17:11
door Fred65t
Er is een verschil tussen zwart zijn van uitlaatbochten en constateren dat er echt iets niet klopt.
Zelfs met de huidige kwaliteit van benzine durf ik echt wel te zeggen dat dit beter kan.
Dus binnenkort opereren, schoonmaken, meten en vast stellen wat er aan de hand is.
Nou ja, na 36 jaar stilstand kan je van alles tegenkomen.
Wie kan mij met een gerust hart bedrijven aanbevelen die een cilinder met opgegeven specificaties kunnen slijpen en een cilinderkop kunnen reviseren?
Anders ga ik het zelf doen.

Re: Oude wens

Geplaatst: 18 mei 2015 17:57
door nielspbr
zuigerveren vastgekoekt?