Pagina 1 van 3

Oude wens

Geplaatst: 22 apr 2015 20:02
door Fred65t
Dag allemaal,

Ik ben tamelijk nieuw hier dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Fred, ben 65 jaar en vanaf mijn 22ste chef werkplaats in een grote motorzaak. (uit de hand gelopen hobby)
Nog 5 weken full time werken en dan in een wat rustiger tempo gewoon doorgaan.

Eind Oktober vorig jaar heb ik voor een redelijke prijs een C310A gekocht in Oost Groningen. Het laatste verzekeringsplaatje was van 1979, dus waarschijnlijk al heel lang
stil gestaan.
De reden waarom ik zo graag weer zo'n brommertje wilde hebben is puur nostalgisch.
In 1967 toen ik 17 jaar was, heb ik ooit zo'n ding nieuw gekocht van het salaris van mijn eerste baan.

Daarna kwamen motoren in beeld en vond ik brommers niet meer interessant.

Bij deze Honda was ook nog aanwezig de orginele aankoopfaktuur uit 1965 met vermelding van het framenummer.
Lachen, een brommer van 50 jaar oud! Maar helemaal compleet incl. beenschilden.
Natuurlijk mankeerde er wel het een en ander aan.
Carburateur vervuild, tank roestig.

Dat soort dingen maak ik wel vaker mee op mijn werk en daar heb ik wel een antwoord op.
Carburateur ultrasoon gereinigd en tank laten coaten.
Overal nieuwe kabels gemonteerd, nieuwe banden en binnenbanden, nieuwe contactpuntjes en condensator, verlichting gerepareerd etc.

Hij loopt nu met twee trappen.
Maandag 4 Mei heb ik een afspraak met Rijksdienst Wegverkeer voor een kentekenkeuring en daar ben ik helemaal niet huiverig voor.

Daarna kan het restaureren beginnen.
Eerst mechanisch de boel aanpakken (hij loopt nu precies 40km/u na een lange aanloop.
Dat moet beter kunnen. Ik denk aan een nieuwe zuiger, cilinder en een gereviseerde cilinderkop.
En dan optisch: nieuwe uitlaat, nieuwe velgen, carterdeksels stralen etc.
Het frame en de lak is best wel goed.
Het hoeft voor mij geen nieuwe te worden en bovendien mag je best zien dat het een oude brommer is.

Dus geen roest of zo, maar gewoon netjes. Net zoals mijn Tomos uit 1972

Re: Oude wens

Geplaatst: 22 apr 2015 21:02
door Hulshoofd
Welkom!!

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 06:22
door apae01
Mooi verhaaal, en zo te zien ondanks de lange stilstand nog een heel mooie C310. Welkom hier!

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 09:25
door butt head
Mijn tip niets aan het uiterlijk doen.
Technisch goed voor elkaar maken en lekker rijden met het ding

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 18:27
door Fred65t
butt head schreef:Mijn tip niets aan het uiterlijk doen.
Technisch goed voor elkaar maken en lekker rijden met het ding
Nou, het hoeft echt geen nieuwe te worden. De lak laat ik zo, want je mag best zien dat het een oud brommertje is, net zoals bij mijn Tomos.
Maar ik kan niet zo goed tegen roest. :D
Dus nieuwe velgen, nieuwe uitlaat (RVS) en die sterk verweerde carterdeksels (laten) stralen.
Dan wordt het echt wel een mooi oud plofje.

Maar eerst moet hij mechanisch naar mijn zin zijn, dus snel genoeg en betrouwbaar.
Gaat lukken.
I have done it before, can do it again. :D

Weet hier iemand misschien of er ergens verschillende maten hoofdsproeiers te koop zijn?
Want ik heb plannen met de standaard carburateur.

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 19:31
door butt head
een beetje roest heeft ook zijn sjarme

maar welk blok heb je? c310A of c310S
zelf weet ik niet welke sproeier er in een c310 carburateur zit. maar waarschijnlijk weten de 4takt brommer handelaren dat wel. zie faq voor hun adressen.





ik heb vorig jaar een honda c100 uit een schuur getrokken die ook een aantal weken geen buitenlucht meer had geproefd.
ik heb de c100 alleen op gepoest en verder niets zelfs de carters velgen en uitlaat hebben nog roest. maar ik zou voor geen geld die c100 willen op knappen. hij is gewoon gaaf zo als hij is.

van dit.
Afbeelding

naar dit. met enkel poetsen.
Afbeelding

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 20:00
door Fred65t
Mooi resultaat!
Iedereen heeft een eigen mening over opknappen en restaureren.
Het gaat erom wat je zelf wil bereiken.
Als dat lukt is het geslaagd.
Een ander kan daar nog wel over ouwehoeren maar dat maakt helemaal niks uit.

Re: Oude wens

Geplaatst: 23 apr 2015 22:24
door deutz
Zelfs de Tomos is al een gaaf ding, vroeger zelf mee gereden!
Ik ben nog op zoek naar zo,n gereedschap kastje, is niet makkelijk aan te komen.
Heb jij een tip?
gr.Jan.

Re: Oude wens

Geplaatst: 24 apr 2015 07:53
door hotroddax
Who buthead! Jij kan achterlichten heel poetsen! Dat wil ik ook!

Re: Oude wens

Geplaatst: 24 apr 2015 18:40
door Fred65t
deutz schreef:Zelfs de Tomos is al een gaaf ding, vroeger zelf mee gereden!
Ik ben nog op zoek naar zo,n gereedschap kastje, is niet makkelijk aan te komen.
Heb jij een tip?
gr.Jan.
Ik zag laatst op de site van de firma Huigen in Rotterdam die zijkastjes.
Dat is http://www.mopedsport.nl
Hij levert alleen aan bedrijven maar dar is wel een mouw aan te passen.

Tja , die Tomos gaat als vergif!
In 60cc uitvoering was hij al heel snel maar vorig jaar heb ik het carter laten uitkotteren zodat er een 70cc cilinder op past.
Samen met een 5 bak, electronische ontsteking en een Homoet 6P, tikt hij netjes 90 km/u aan. En nog betrouwbaar óók.

Re: Oude wens

Geplaatst: 24 apr 2015 23:27
door wim V8
Ook raar, die dingen waren toch altijd geforceerd gekoeld?? Dit lijkt me (bijna zeker) een Puch Maxi cilinder.

Gr. Wim.

Re: Oude wens

Geplaatst: 25 apr 2015 17:17
door Fred65t
Daar heb je helemaal gelijk.
Ik was eerst van plan om na het afstellen de koelribben aan te pakken, zodat de cilinder onder de koelkappen past,
maar dit vind ik ook wel een oplossing.
Natuurlijk lijkt het niet op origineel maar met deze set up rijdt hij met een originele uitlaat ook voor geen meter.
Gelukkig heb ik nog een reserve blokje met originele uitlaat en carburateur, dus ik kan het altijd terug bouwen.

Re: Oude wens

Geplaatst: 26 apr 2015 21:00
door NIX
Die koppelingsplaten kun je gewoon omdraaien, dan kunnen ze weer 50 jaar mee!

Re: Oude wens

Geplaatst: 28 apr 2015 18:56
door Fred65t
NIX schreef:Die koppelingsplaten kun je gewoon omdraaien, dan kunnen ze weer 50 jaar mee!
Ja hoor. Dat heb ik ook wel eens iemand horen zeggen over ketting tandwielen.
Wel een beetje jammer dat hij bij de volgende enduro rit uitviel met versleten tandwielen :D

Re: Oude wens

Geplaatst: 28 apr 2015 20:07
door NIX
Dan had ie z'n ketting ook maar moeten omdraaien, dat wordt altijd vergeten.