Sludge in carterontluchting C320

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 16 okt 2014 08:53

Mijn C320 heeft een extra carterontluchting nodig, (anders gooit ie olie uit de officiele ontluchting) zo'n hogere olievulpijp met ontluchting erin.
Nu zit die extra ontluchter meestal vol sludge (olie met water)!
Mijn vraag is; waar komt dat water vandaan?, condens misschien?
Zo heb ik ook zo'n kleppendop met ontluchting gebruikt, maar die slang die erop zit, komt ook vol smurrie te zitten.
Dit allemaal ook met grotere ritten (100KM)

Gebruikersavatar
butt head
moppersmurf
Berichten: 8532
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: honda ss50z
honda c100 (motor)
honda cd65
honda zb50
honda monkey R
honda ape
honda e300
honda cb550
honda cbr600f3
alfa spider (3.0 12v > 3.0 24v)
alfa 33 (blijft gewoon leuk)
Locatie: hengelo gelderland

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door butt head » 16 okt 2014 09:25

allemaal condens.


ik neem in ieder geval aan dat je de openingen van de slangen dus danig hebt weg gewerkt dat er geen water in kan lopen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 16 okt 2014 09:53

butt head schreef:allemaal condens.


ik neem in ieder geval aan dat je de openingen van de slangen dus danig hebt weg gewerkt dat er geen water in kan lopen.
Water komt niet binnen via slang.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3237
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door Eric » 16 okt 2014 10:01

Als je geen "dikke" cc's hebt, heb je een beter/nieuw top-end nodig en geen extra ontluchting.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 16 okt 2014 10:04

Eric schreef:Als je geen "dikke" cc's hebt, heb je een beter/nieuw top-end nodig en geen extra ontluchting.
Alles is origineel, en wat bedoel je met "top-end"?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3237
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door Eric » 16 okt 2014 10:13

Cilinder en kop. Vooral cilinder.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 16 okt 2014 17:31

Eric schreef:Cilinder en kop. Vooral cilinder.
Raar!
Hij walmt niks bij het rijden, maakt wel wat lawaai, maar dat lijkt me wel normaal! :?

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 21 okt 2014 17:51

Betekend het dan dat ik er een nieuwe cilinder met zuiger moet plaatsen??
En kan dan die ontluchtingsbuis eraf?

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1569
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door wim V8 » 21 okt 2014 18:09

Condens komt niet door een slechte cilinder of kop. Maar waarschijnlijk bedoelt ie dat je extra onluchting eraf kan als je een nieuwe cilinder en zuiger plaatst of een ruilsetje. Als de zuigerpassing wat ruim is laat die overdruk langs naar het carter.
Als je eenmaal water in je olie hebt is dat niet zomaar verdwenen hoor, water verdampt pas goed bij 100 gr. Mischien is er toch een keer water in gelekt. Zit die extra beluchting echt wel goed dicht van top tot teen?? Of als je een aantal malen achter elkaar bij koud weer korte stukjes hebt gereden. Maak alles eens goed schoon en probeer nieuwe olie.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 21 okt 2014 18:20

wim V8 schreef:Condens komt niet door een slechte cilinder of kop. Maar waarschijnlijk bedoelt ie dat je extra onluchting eraf kan als je een nieuwe cilinder en zuiger plaatst of een ruilsetje. Als de zuigerpassing wat ruim is laat die overdruk langs naar het carter.
Als je eenmaal water in je olie hebt is dat niet zomaar verdwenen hoor, water verdampt pas goed bij 100 gr. Mischien is er toch een keer water in gelekt. Zit die extra beluchting echt wel goed dicht van top tot teen?? Of als je een aantal malen achter elkaar bij koud weer korte stukjes hebt gereden. Maak alles eens goed schoon en probeer nieuwe olie.

Gr. Wim.
OK dat is duidelijk van een nieuw setje.
Maar dat water komt waarschijnlijk doordat die buis zo hoog is, en dan flink afkoelt, en condens voor sludge gaat zorgen.
Flinke rit in de zomer was er nauwelijks sprake van sludge.. (gebruik volsynteet olie)
maar wel olielekkage uit de originele carterontluchting, ZONDER die extra ontluchtpijp..ga maar eens voor een nieuw cil-setje :D

deutz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door deutz » 21 okt 2014 21:01

Vraagje, waarom gebruik je een volsyntheet olie?
gr.Jan.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13646
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door nielspbr » 21 okt 2014 21:07

Volsyntheet wil je helemaal niet hebben in die oude blokjes, veel te glad.

Gebruikersavatar
iclaudius
4T-MSB addict
Berichten: 698
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius » 21 okt 2014 21:09

deutz schreef:Vraagje, waarom gebruik je een volsyntheet olie?
gr.Jan.
Off Topic,
Niet al te duur bij de aldi !!!

deutz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door deutz » 21 okt 2014 22:30

Nooit doen in een oud blokje!!
Is misschien een mede oorzaak van je probleem!!
Die olie is sterk reinigend en lost vuil op waar dat niet moet, bv de koolaanslag achter je
zuigerveren!
Die zijn netjes ingesleten met koolaanslag en met gewone minerale olie blijft de speling
minimaal, en dan ga jij een volsyntheet erin doen en die lost de koolaanslag op, met het gevolg
dat je dus veel carterdruk krijgt!
Een setje nieuwe zuigerveren en je probleem is waarschijnlijk opgelost!
gr.Jan.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1569
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door wim V8 » 21 okt 2014 23:27

Dus weer mineraal erin, maar hoe komt die koolaanslag nou snel weer terug?
2weken op mengsmering rijden! Alles op eigen risico, haha.

Gr. Wim.

Plaats reactie