PS50 K

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Plaats reactie
Joost Dane
4T-MSB beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:39
Bezit: PS50K
Locatie: Rotterdam

PS50 K

Bericht door Joost Dane »

Saluut aan allen!
Op marktplaats kocht ik een PS50 K. Ik ben een Motobécane man, maar ben altijd erg gecharmeerd geweest van de Honda's.
Vooral deze PS50, vond ik een erg schattig brommertje en nu heb ik er één. Blauw, hoge tank, stoterstangenmotor. €300,00
Nu de echte uitdaging.
Motornr: H01391
frame: PS50- A217452
Heeft iemand een idee van het bouwjaar?
En kan ik aan een werkplaatshandboek komen? lijkt me erg handig.
Ik zal nog vele vragen hebben en hier zijn er al een paar:
Welke beurzen zijn goed voor Honda liefhebbers?
Passen luchtfilter behuizing, koplamp en kettingbeschermer van een PC50 hierop?
Kan ik het blokje ergens laten reviseren (met mijn weinige ervaring, lijkt me dat verstandig)?
Er is wel het één en ander verbigt, zoals het achterwiel. Het tandwiel zat vast met twee (slechts) heel verschillende boutjes (ook de draad) en alle andere binnendraad in de naaf is verrot (hoe doen mensen dat toch), dus een goed wiel (19") is ook welkom.
Op het rechtercarterdeksel is een aluminium plaatje (25 x 90mm) gebout, met pakkingmateriaal eronder. Ik vermoed een gat hieronder. Misschien moet ik wel aan een ander motortje.
Is kijken, of ik een plaatje erbij kan krijgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alvast bedankt, voor eventuele hulp. Groet, Joost.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: PS50 K

Bericht door Klaas »

Leuke PS50 heb je gekocht!
Zijn niet veel mooie meer van op de markt.

Bouwjaar zal zo tussen 1971 en 1973 zijn.
Alles van een PC 50 kun je gewoon overzetten op de PS50. Enige verschil is de schakelaar van de PS.
Deze heeft 3 standen i.p.v. 2 zoals op de PC50.
Achterwiel kun je als het chroom nog netjes is wel reviseren. Ik gooi er meestal bouten in met zelfborgende moeren in de naaf. Dan moet je even het schroefdraad uit de naaf boren. 2 nieuwe lagers erin en je hebt dan weer een goed wiel. Anders heb ik nog wel wat liggen 8-)
Het carterhelft waar het plaatje op zit gefrutseld kun je gewoon het beste vervangen. Onderdelen voor het blok zijn nog goed te verkrijgen.
Voor een onderdelenboek en instructieboekje kun je even een PB sturen met je mail adres. Die heb ik wel digitaal voor je.

Veel succes met opknappen!

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: PS50 K

Bericht door NIX »

Kijk even op de site van Lijklema voor een manual.

http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... 38&t=15175
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Joost Dane
4T-MSB beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:39
Bezit: PS50K
Locatie: Rotterdam

Re: PS50 K

Bericht door Joost Dane »

Hardstikke goed. Ik had al bij Lijklema gesnuffeld, maar niets gevonden (Ik ken hem van de Mobylette handleidingen).
Klaas, ik heb je een pb gestuurd. Maar eens beginnen met het zoeken naar heel plastic spul. Handig, dat PC spul erop past. Groet, Joost.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: PS50 K

Bericht door NIX »

Er staat geen PS tussen, maar al die automaatgevallen gebruiken veel dezelfde techniek, dus je gaat er een heel eind mee komen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: PS50 K

Bericht door NIX »

Al dat iele stoterspul.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Joost Dane
4T-MSB beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:39
Bezit: PS50K
Locatie: Rotterdam

Re: PS50 K

Bericht door Joost Dane »

En wat versta je dan onder dat iele stoterspul. Ik vind Honda's erg tof, maar dit is mijn eerste.
Kan ik bv ook de cylinder van een PC50 (stoter) gebruiken?
Je kan je met een 4-takt toch wat meer foutjes maken, als met een tweetakt. Dus voor ik heel enthousiast allerlei passend lijkende onderdelen ga monteren en met één trap de boel echt verpruts, wil ik wel iets beter weten wat ik doe.
Hoort er op deze PS50 k ook een decompressieklep? zit er bij mij niet op. Ook geen ongebruikt hendeltje op het stuur. En er komen waarschijnlijk nog veel meer vragen. Heb geduld met me, ik ben een 4-takt novice. En inderdaad, het is een handgeschakelde 3 bak, geen automaat of zelfs semi automaat.
En, herinner ik mij nu, lieg ik een beetje. Ooit kreeg ik een CD50 van onze oude fietsenmaker. Helemaal in onderdelen. Daar heb ik toch mooi 25(?) gulden mee verdiend. :cry: . De fietsenmaker vertelde van een koppelingsprobleem, maar toen degene, die hem van mij kocht, hem in elkaar had, reed hij als een tierelier, zonder enig probleem. Gemiste kans.
En ooit had ik een C310 (125 gulden op de rommelmarkt) 2 maanden op gereden, voor de versnellingskabel brak. Voor ik hem kon repareren werd hij gejat. Dus ik heb weinig knutselervaring opgedaan. Die C310 reed wel magnifique, gewoon wegrijden in z'n 3, met een linkerhand niet vrij om te kopelen of schakelen, Een genot. En dat genot heeft altijd nagesudderd, tot ik deze PS50 op marktplaats tegenkwam. En zoals ik al zei, nu komt de uitdaging. Groet, Joost.

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: PS50 K

Bericht door cd50-h »

Het mooie aan een Honda's, dat je hem amper kan slopen. Doe je het echt verkeerd dan loopt deze gewoon niet.
Een Honda 4T is niet veel moeilijker dan een 2T.
Come ride with us

wimpyw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 jan 2012 10:17
Bezit: Honda novio met ps50 blokje
Honda c310 project
Bami novio project
Puch maxi
Puch ms50v
Simson schwalbe project
Puch maxi racer
Gilera citta

Re: PS50 K

Bericht door wimpyw »

erg leuk ding!
heb zo'n blokje onder mijn novio hangen!
cilinder zuiger en kop is allemaal hetzelfde als novio trouwens.
en daar is nog zat van.

DAX6
4T-MSB regular
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 dec 2009 16:52

Re: PS50 K

Bericht door DAX6 »

Jpost, allereerst gefeliciteerd met je aankoop.
Toch zie ik iets merkwaardigs, de VIN code (framenummer) zegt PS50A en Het type plaatje PS50K.
De eerste PC 50 J of Y stamt uit 1966.
De PS50A verschilt van de K , de chromen tankpanelen zijn gespoten,de PS50A stamt uit 1970. DE PS50K met chromen tankpanelen vanaf 1972 en de PS50 J ,met de smalle tank ook wel type I genoemd bij de RDW uit 1968
Het motorblok van de PS50 K zou moeten beginnen met PS50KE volgens de bijbel.
Ik heb een onderdelenboek ,niet te koop maar je zou het kunnen lenen,stuur mij een pb dan maak ik een ritje richting Rotterdam volgende week .vriendelijke groet Herman

Joost Dane
4T-MSB beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:39
Bezit: PS50K
Locatie: Rotterdam

Re: PS50 K

Bericht door Joost Dane »

Wow Herman, Ik heb een boek met het motortje met bovenliggende nokkenas. Staat in dat boek, dat jij hebt het motortje met stoterstangen? Die wil ik dan zeker graag lenen, dan kan ik hem inscannen. Groet, Joost.
Motornr is inderdaad PS50KE-H01391

Plaats reactie