Contactpunten + condensator Honda C320S

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door cd50-h »

Contactpunten + condensator Honda C320S; die krengen zijn echt gruwelijkduur. Imitatie kost al 40+20 euro!
Niet normaal gewoon.
Is er een goed alternatief? Iemand al iets betaalbaars op ebay gezien van een andere honda dat wel past?
Die ori. model 041 contactpunten op ebay.de passen iig. niet.
Iemand al een electronische ontsteking gemonteeerd?
Come ride with us

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door niek is ik »

noof contactpuntjes zijn makkelijk pas te maken...

heb verhalen gehoord van een tomos ontsteking(cdi) dat pas te maken is...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door ciebie »

niek is ik schreef:noof contactpuntjes zijn makkelijk pas te maken...

heb verhalen gehoord van een tomos ontsteking(cdi) dat pas te maken is...
die heb ik ook een paar uur op mn cb gehad, alleen de onsteking was stuk, dus liep nauwlijks..

maar heeft een c320 ook zo'n zelfde grondplaat 'systeem' als een liggend blokje? of zoals staande cilinders? met dat laatste moet het goed te doen zijn!

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door cd50-h »

C320 heeft een vrij kleine onstekingsgrondplaat.
Aan zo'n Tomos ontsteking zat ik ook te denken; maar dan rijzen er een paar vragen bij mij;
-staat zo'n grondplaat optijd? (is nl. niet verdraaibaar)
-is de onsteekspoel op de gromdplaat plug&play? CDI kast is nl. 12V en ontsteekspoel 6V Onsteekspoel van een Tomos past niet in die van een Honda
-Volgens mij verlaat een CDI ontsteking van een 2T; ook bij een Tomos?
-Wie heeft er nu echte bruikbare ervaringen met zo'n ontsteking?

Dit is de ontsteking van een Tomos waarover het gaat. volgens mij past de 4 spoels ontsteking helemaal niet.
Afbeelding
Come ride with us

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door ciebie »

cd50-h schreef:C320 heeft een vrij kleine onstekingsgrondplaat.
Aan zo'n Tomos ontsteking zat ik ook te denken; maar dan rijzen er een paar vragen bij mij;
-staat zo'n grondplaat optijd? (is nl. niet verdraaibaar)
* ik had een tussenplaat gemaakt, 3 draadeindjes erop gelast en 2 gaatjes erin, je kan hem redelijk stellen door de sleuven in de grondplaat, natuurlijk wel eerst het juiste ontstekingstijdstip opzoeken
-is de onsteekspoel op de gromdplaat plug&play? CDI kast is nl. 12V en ontsteekspoel 6V Onsteekspoel van een Tomos past niet in die van een Honda
* het vliegwiel op de foto is van een punten ontsteking, ik had een andere, waarbij je het hart kan uitboren wat ik verwisseld heb voor een van een 12v bami vliegwiel. de spoelen zijn niet/nauwelijks uitwisselbaar. hoe het met die 6v/12v zit weet ik niet, dacht dat electronische 12v waren en punten 6v.
-Volgens mij verlaat een CDI ontsteking van een 2T; ook bij een Tomos?
* naar mijn weten is de cdi kast gewoon onbegrenst, maar dat durf ik niet te zeggen.
-Wie heeft er nu echte bruikbare ervaringen met zo'n ontsteking?
* ontstekingen van andere brommers gebruiken heeft natuurlijk altijd een kans op falen, maar heel vaak leidt het ook tot goede oplossingen, tegen soms een hele lage prijs :D
Dit is de ontsteking van een Tomos waarover het gaat. volgens mij past de 4 spoels ontsteking helemaal niet.
Afbeelding
* het vliegwiel is van een puntenontsteking van bosch, ook op kreidler e.d.
bij een oude electronishe ontstekingen zit een ander vliegwiel, hier is het hart ingeklonken met 6 nagels. bij de nieuwe 4spoels onsteking zit weer een ander vliegwiel, dit is uit een stuk dus niet/nauwlijks te gebruiken, maar! de versie met electrische start heeft wel een geklonken hart met 6 nagels. deze kan dus wel een ander hart krijgen, waardoor die wel past.. waardoor je dus een 12v 80watt onsteking hebt!..

maar, dit is allemaal maar in theorie, het zou moeten werken.. maar dan moet je wel goed opletten wat je doet! :wink:

zo iets?

pirtre
4T-MSB regular
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:12
Locatie: Amersfoort

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door pirtre »

de condensator kan je ook buiten de grondplaat maken, draadjes omleiden en dan bij de bobine in de buurt is wel handig.

puntjes net zo lang bijvijlen en oppoetsen totdat er echt niets meer op zit.
sommige mensen vinden ruïnes ook mooi...
honda sleutelaar schreef:iedereen kan beunen

HondaRat
4T-MSB regular
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:52
Locatie: Bolsward

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door HondaRat »

even over die tomos onsteking , in de CDI zit wel degelijk een toerenbegrenzer!
mijn moeder haar tomos rijdt precies 25 met originele CDI , met 'sport' cdi liep hij netjes 40.
dnepr k650 , ural m72 , suzuki sv650 , honda ss50 , armstrong mt500

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door nitelife »

een ander vraagje. zou je de oude punten opnieuw kunnen 'bekleden'?
TWD for life!

Arnold Jouke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: De Friesche outback

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door Arnold Jouke »

Ik heb voor onze C 310 S een paar SS-puntjes (Hitachi geloof ik) passend gemaakt. Ik rij er nu al een dikke 1000 km mee. Als je wilt kan ik wel ff een fotootje maken.

Groet,

Arnold
In die ruhe liegt der kraft

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door cd50-h »

@ arnold, als je foto's kunt maken, graag.
@ ciebie; het hart van het vliegwiel overzetten zou kunne maar vind ik vrij risicovol ivb. met balanceren, loslopen etc.
@ hondarat. nooit geweten dat er verschil in zat. ik mag me wel tomos kenner noemen :oops: waar zie je dat aan?
Met de punten buiten de ontsteking zetten zat ik zelf ook al aan te denken. dan kan ik gewoon gebruik maken van een auto condensator. is de helft goedkoper. maar dan heb je het probleem van de punten nog.
bijvijlen is ook een optie, maar als ze eenmaal ingebrand zijn is het fijne er van af is mijn ervaring.
ondertussen ben ik al aan het kijken of ik niet de primaire spoel van een honda kan herwikkelen naar de waarde van een Tomos en dan de cdi eraan hangen. kijken wat ie doet. de grondplaat kan ik passend maken.
ik ga dan uit van een 2 spoels systeem van tomos.
Come ride with us

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door ciebie »

cd50-h schreef:@ arnold, als je foto's kunt maken, graag.
@ ciebie; het hart van het vliegwiel overzetten zou kunne maar vind ik vrij risicovol ivb. met balanceren, loslopen etc.
@ hondarat. nooit geweten dat er verschil in zat. ik mag me wel tomos kenner noemen :oops: waar zie je dat aan?
Met de punten buiten de ontsteking zetten zat ik zelf ook al aan te denken. dan kan ik gewoon gebruik maken van een auto condensator. is de helft goedkoper. maar dan heb je het probleem van de punten nog.
bijvijlen is ook een optie, maar als ze eenmaal ingebrand zijn is het fijne er van af is mijn ervaring.
ondertussen ben ik al aan het kijken of ik niet de primaire spoel van een honda kan herwikkelen naar de waarde van een Tomos en dan de cdi eraan hangen. kijken wat ie doet. de grondplaat kan ik passend maken.
ik ga dan uit van een 2 spoels systeem van tomos.
hoe zit het eigenlijk met de kruk-tap, van een c320 en een tomos.. als die overeenkomen dan moet het geen enkel probleem zijn, anders moet je inderdaad de harten gaan verwisselen en dat komt niet altijd ten goede van de balans..

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door cd50-h »

Bosch model is te groot qua diameter en iskra 4 spoels waarschijnlijk ook.
Maar de afstand van vliegwielmoer ~grondplaat is bij honda zowiezo veel langer. en dan heb je nog het probleem dat je de boel erop moet zetten zonder vliegwiel spie. (lastig voor de eerste afstelling/plaats bepalen) Ik denk dat de conus wel aardig gelijk is. Zal het voor de grap morgen wel eens proberen.
Come ride with us

eric_k4
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2009 01:50
Locatie: leusden

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door eric_k4 »

Het condensator probleem kan je omzeilen door een Velleman-kit K2543 te plaatsen. Dit elektronisch ontstekingssysteem vervangt je conventionele ontstekingssysteem en is geschikt te maken voor 6V. De erg eenvoudige zelfbouwkit kost ca. 15 Euro. Je bestaande ontstekingssysteem met contactpuntjes blijft gehandhaafd met uitzondering van die dure en praktisch niet meer verkijgbare condensator die niet meer langer nodig is. Dit alles lijkt me eenvoudiger en goedkoper en met meer kans op succes dan met al die zg. Tomos, Puch, ..... donoronderdelen.
Zie voor de K2543 het www.
groetjes en succes!
Eric

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door NIX »

Die velleman kit heeft vooral als voordeel dat de punten niet langer de volle laag krijgen, maar alleen nog maar een stuurstroompje geven waardoor inbranden verleden tijd is en de slijtage alleen nog mechanisch is. Een condensator is nooit het probleem. Het is maar net hoe gebrand je op origineel bent.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Contactpunten + condensator Honda C320S

Bericht door cd50-h »

Is ook nog een goed idee. ik heb zelfs die kit kant-en-klaar liggen. misschiend at ik hem wel ga gebruiken als ik er met cdi er niet uitkom. Ooit heb ik deze kit gebouwd voor mijn R4 maar nooit gebruikt. trouwens; als je zo'n kit opblaast, vervang dan alleen maar de transistor die onder het koelelement zit. :wink: meestal werkt die dan wel weer.
Maar met een verbouwde tomos ontsteking hoef je echt nooit meer contactpunten te stellen en het natuurlijke een grotere technische uitdaging..
Come ride with us

Plaats reactie