Whuh?
Mijn TS50 lekte wat olie tussen de cilinder en de kop. Vanmiddag de boel uit elkaar getrokken en inderdaad, een rubber ringetje bleek stuk. Dat ringetje + de rest van de pakkingen vervangen door nieuwe en een stukje gaan toeren. Maar hij lekt nog steeds! Even hard en op dezelfde plek! Bij warme motor om de 20 sec een drupje op de grond.
Raar, want ik heb echt alles goed gemonteerd. En zelfs als dat niet zo was zou je toch iets van effect moeten zien, ik heb immers een kapot ringetje vervangen.
Rare theorie: kan de motorolie te dun zijn? Bij een S-blok zit er tussen de kop en cilinder geen pakkingpapier, maar alleen ringetjes (en een koperen koppakkingring) En juist op die plek lekt ie. Op andere plekken waar wel pakkingpapier tussen zit is alles mooi droog. Ook om de rubber afdichtingen van de klepdoppen is het wat vochtig.
Nu ik er over nadenk: hij is begonnen met lekken na het verversen van de olie. Ik heb er gewoon zonder er bij na te denken 15W40 in geplempt.
Pas later las ik op het blok zelf:
Above 15C: SAE #30
Below 15C: SAE #20
(Of zijn dit soort hersenspinsels te idioot voor woorden en kan ik gewoon niet sleutelen, met mijn stomme hoofd?)
TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Te dunne olie dat lijkt me erg sterk. Zelfs dan moet een dichtring nog afdichten.
Probleem kan nog wel eens zijn dat de kop niet parallel met de cilinder word aangetrokken waardoor er olie kan lekker door 1 van de ringetjes.
Ik doe meestal een heel dun randje vloeibare pakking op de ringen en trek kruisgewijs de bouten van de kop aan.
Check ook even of er niet een te dikke of misschien wel 2 koperen pakkingen in de kop zitten, waardoor de ringen niet goed aangedrukt worden.
Mocht het daarna nog lekken dan moet je eens gaan denken aan een iets dikkere ring.
Suc6
Probleem kan nog wel eens zijn dat de kop niet parallel met de cilinder word aangetrokken waardoor er olie kan lekker door 1 van de ringetjes.
Ik doe meestal een heel dun randje vloeibare pakking op de ringen en trek kruisgewijs de bouten van de kop aan.
Check ook even of er niet een te dikke of misschien wel 2 koperen pakkingen in de kop zitten, waardoor de ringen niet goed aangedrukt worden.
Mocht het daarna nog lekken dan moet je eens gaan denken aan een iets dikkere ring.
Suc6
- Roel
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
- Bezit: CD50, C310s, Amigo
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Raar.... Tussen de cilinder en de kop zitten in totaal 4 pakkingen:
- een koperen ring voor de cilinder zelf
- twee rubberen O-ringen voor de stoterstangentunnels
- een rubberen ringetje voor het olie terugvoerkanaal.
Nu is die laatste een stuk dikker dan de twee O-ringen, terwijl de ronde uitsparingen voor alledrie de ringetje even diep zijn. Dit hoogteverschil zag ik al bij de oude ringetjes en de nieuwe hebben dat ook. Vervangen van het dikste ringetje door een dunnere laat de olie er alleen maar harder uit druppen.
Ik ben het nu wel zat eigenlijk. Ik denk dat ik inderdaad de ringetjes maar eens ga insmeren met vloeibare pakking.
- een koperen ring voor de cilinder zelf
- twee rubberen O-ringen voor de stoterstangentunnels
- een rubberen ringetje voor het olie terugvoerkanaal.
Nu is die laatste een stuk dikker dan de twee O-ringen, terwijl de ronde uitsparingen voor alledrie de ringetje even diep zijn. Dit hoogteverschil zag ik al bij de oude ringetjes en de nieuwe hebben dat ook. Vervangen van het dikste ringetje door een dunnere laat de olie er alleen maar harder uit druppen.
Ik ben het nu wel zat eigenlijk. Ik denk dat ik inderdaad de ringetjes maar eens ga insmeren met vloeibare pakking.
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Klopt helemaal. Er zitten 2 ronde ringen om de klepstoter kanalen en 1 dikke platte ring op het olieretour kanaal.
En dan de koperen ring.
Dus alles is zoals het hoort
En ervan uitgaand dat de uitsparingen in de cilinder niet ondieper zijn geworden door vlakken ofzoiets.
En dan de koperen ring.
Dus alles is zoals het hoort
En ervan uitgaand dat de uitsparingen in de cilinder niet ondieper zijn geworden door vlakken ofzoiets.
-
- chaly addict
- Berichten: 18829
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Of misschien staat er wat bol of hol en moet het juist gevlakt worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Roel
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
- Bezit: CD50, C310s, Amigo
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Nou, vanmiddag vloeibare pakking gehaald en morgen maar eens proberen dan.
Alleen op de (dunnere) O-ringen, of op alledrie?Klaas schreef:Ik doe meestal een heel dun randje vloeibare pakking op de ringen en trek kruisgewijs de bouten van de kop aan.
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
Op alledrie doen.
- Roel
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
- Bezit: CD50, C310s, Amigo
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
YES! Klein laagje rode pakkingtroep op de ringetjes gedaan En de boel blijft nu mooi dicht. Fijn!
Bedankt voor de tip, Klaas!
Bedankt voor de tip, Klaas!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 28 jan 2007 18:23
- Locatie: Westfriesland
Re: TS50 lekt nog steeds olie na reparatie: te dunne olie?
20W50 is een olie die buitengewoon geschikt is voor stoterstangenblok.
Wil je scoren? Rij dan met punten!