lil schreef: ↑03 nov 2021 23:33
leuk spul man. waarvan is die duplex voorrem van die rooie?(en die grijze) vertel sowieso eens wat meer over al die brommers, ze zijn allemaal bijzonder, en mooi, en stijlvol vooral ook.
De duplex voorrem en de voorvork en de combi-teller van mijn C320 komen van een tweecilinder CB125 K3 uit 1969 (pas gemaakt). Het blok met originele (verbouwde) injectie en alle elektronica en bedrading (verstopt in het frame) zijn van een 2017 Honda MSX125. Het Koplamphuis, buddyseat, luchtfilterhuis en luchtfilter, frame-aanpassingen, tank-aanpassingen, etc. zijn allemaal volledig zelfbouw.
De SS50 is een maatje groter dan alle andere SS50's omdat ik nogal groot ben past hij nu beter bij mij. Wielen zijn 19inch, voorrem is van een Suzuki T500. De (langere) voorvork is van een Yamaha YBR125 (aangepast), achtervork is een stukje verlengd. Blokje is een helemaal origineel 110cc Honda Nice blok wat ik al meer dan 25 jaar heb en wat nooit is "mishandeld" zoals bijna al deze blokken, een survivor zeg maar. Het is het fijnst lopende blokje wat ik ooit heb gezien en het schakelt onvoorstelbaar soepel.
De DAX heb ik zo'n 15 jaar geleden gebouwd, het blok komt van een Honda CBR150 met dubbel bovenliggende nokkenas en 4 kleppen, die blokken zijn in Europa nooit geleverd, ze lijken op het CBR125 blok, maar zijn veel sneller (de 125 heeft 2 kleppen en 1 nokkenas). Het frame van de DAX heb ik dichtgelast en is voor een groot gedeelte benzinetank, er gaat meer dan 10 liter in. De onderkant van het frame is zelfbouw zodat het blok er exact in past, de uitlaat is zelfbouw en de dempers zijn ingekorte carbon-termignoni's van een gecrashte Ducati racemotor. Alles is oranje gepoedercoat.
De C310 heb ik al zo'n 30 jaar, oorspronkelijk was het een "A", maar er zit al jaren een YX140 blok onder met een 10mm nep-Keihin. Hij loopt misschien 75km/uur als het moet, maar dat doe ik nooit. Het blok pakt vooral met dat kleine carburateurtje heerlijk soepel op en heeft voor een brommer heel veel koppel. Ik heb er o.a. een hele tocht mee gemaakt dwars door Frankrijk, over de Col de la Bonette, en via zuid en midden Frankrijk weer terug naar Friesland. Superbetrouwbaar, sterk en zuinig. De C320 tank is pasgemaakt op de C310 (het zou ook een S90 tank kunnen zijn). De tank was lek en ik heb bij de reparatie de frame-uitsparing, die een C310 niet nodig heeft, dichtgelast zodat een vol-ronde tank is ontstaan waar bijna 13 liter in past. Ideaal voor lange afstanden, je krijgt hem niet leeg in één dag, al rij je ook continu door. De beenschilden zijn van een "C" en zijn een beetje aangepast zodat ze bij de rest passen (en je het blok bijna niet kan zien
De TL125 is vrijwel origineel, een superlicht en superbehendig en stijlvol (naar mijn smaak) 125cc'tje, gemaakt voor trailrijden. Het blok lijkt op een CB125 blok, maar is toch op heel veel punten anders, o.a. de versnellingsbak, koppeling en nokkenas zijn anders dan zijn 125cc-CB-tijdgenoot. Het is wel het sloomste apparaat wat ik heb, de (relatieve) kracht zit onderin, hij haalt de 80 niet. Rijdt wel erg lekker.
Ik heb ook nog S90 en een "echte" motor, maar daar gaat het hier niet over
Voldoende antwoord ?