Mijn C50 ot... en het vervolg
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4038
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Of een kant en klaar blokje eronder,
deze had ik onder mn super100
https://4taktwinkel.nl/Motorblok-Lifan- ... aat-zilver
Heerlijk blokje voor onder een brommer, loopt ook niet bloedsnel 85kmu met 21mm
en 70kmu met een 17-19mm
met een 6volt spanningsregelaar er tussen kan je al je oude lampen er in houden anders even wisselen naar 12v lampen.
Gr. Wim.
deze had ik onder mn super100
https://4taktwinkel.nl/Motorblok-Lifan- ... aat-zilver
Heerlijk blokje voor onder een brommer, loopt ook niet bloedsnel 85kmu met 21mm
en 70kmu met een 17-19mm
met een 6volt spanningsregelaar er tussen kan je al je oude lampen er in houden anders even wisselen naar 12v lampen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Als je 6volt wil zul je aan korte slag vast zitten. Wil je starten met dat c90 blok dan zul je een korte cylinder, korte tapeinden en een 6volt korteslag kruk moeten hebben. De standaard spullen van je ot C50 blokje dus. Voor een NT 70 cylinder en zuiger kun je je C90 kop gebruiken, als je die er nog bij hebt. Maar dan moet je een drijfstang gaan wisselen. Anders alles ot erop.
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
c90 blok ruilen voor een mooi 6v blok, en daar mee freubelen!Gooische Honda schreef: ↑22 nov 2020 22:18Klopt Wim, had deze zeker al gezien. Echter dan moet ik gaan schroeven aan m'n 49cc torretje wat ik eigenlijk lekker wil houden zoals het is.wim V8 schreef: ↑22 nov 2020 22:08 Dit kan toch zo op je originele blokje.
https://4taktwinkel.nl/Cilinderset-met- ... aal-Japans
Gr. Wim.
Als mijn plan moeilijk/niet uitvoerbaar is dan wordt het mogelijk wel deze optie.
Thanks, alle kruimeltjes zijn welkom. Ik zal simpelweg een lijstje maken t.z.t. m.b.t. de mogelijke onderdelen/kosten in tegenstelling met de onzekerheden. Als het kantelpunt te fors is laat ik het plan varen. Maar voorlopig wil ik de (on-) mogelijkheden ff uitvogelen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18850
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ik denk niet dat je enige verbetering gaat realiseren door een C90 blok van een andere kruk, ontsteking en topend te voorzien. Wat is er mis met een stel nette ori C50 carters en bak? Misschien heeft een C90 een iets smoothere koppeling, maar daar ga je weinig van merken. Kap gewoon een 70cc cilinder. Gietijzer is goed zat, maar alu kan als je perse wil. 70 voor 50 kop zuigertje erin, eventueel bewerken zoals ik omschreef en je gaat met een 16mm valstroom lekker 70, koppel als een tractor, alles ziet er ori uit en het loopt lekker zuinig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Lekkuhr!!! Waarheid als een koe. Gedachte was 'ik heb nog wat liggen' vandaar het plan. Nu ik de commentaren/gedachten/tips e.d. zie/hoor. Moet het maar blijven bij een gedachte. Zal het 90cc blokje echt wel op een ander projectje gebruiken en dan gewoon 12V houden.. later.. ooit..NIX schreef: ↑23 nov 2020 23:40 Ik denk niet dat je enige verbetering gaat realiseren door een C90 blok van een andere kruk, ontsteking en topend te voorzien. Wat is er mis met een stel nette ori C50 carters en bak? Misschien heeft een C90 een iets smoothere koppeling, maar daar ga je weinig van merken. Kap gewoon een 70cc cilinder. Gietijzer is goed zat, maar alu kan als je perse wil. 70 voor 50 kop zuigertje erin, eventueel bewerken zoals ik omschreef en je gaat met een 16mm valstroom lekker 70, koppel als een tractor, alles ziet er ori uit en het loopt lekker zuinig.
Ga voor een org. blokje/gevuld cartersetje. Opfrissen. Gietijzer 70cc erop met wat aandacht en org. kopje erop.
Tot zover bedankt allen voor het meedenken, ennuh... ach soms wil je wat hé, rottige hobby.
Wordt vervolgd
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Daar istie dan... de basis. Recent nog gelopen. Geen spelingen voelbaar en draait soepel rond. Geen schoonheidsfoutjes? Jazeker, die zijn er!
Nu heb ik qua motortypes weinig 'sjoege'. Ik was al blij dat het motornummer zo goed als overeen kwam...
Maar eenmaal thuis, dronken van geluk, het vliegwiel eraf getrokken... wel wat grotere spoeltjes als ik had verwacht. Ook het vliegwiel is anders opgebouwd. Een NipponDenso zonder vervroeging -huh- dacht ik. Tsja... dan ff de inlaat eraf. Als ik het goed heb past deze configuratie met inlaat op een Dax. Er zat een messing plaatje tussen kop en spruitstuk om de boel te knijpen. Ja dat kan ook.
Denk dus dat het een 12V blokje is... ff nog geen foto's v.d. inhoud gemaakt.
Wil hem eerst ff lopend hebben zoalssie is. Gewoon om te ervaren wat ik heb. Maar dan... ombouwen naar 6V? Of m'n C50 opwaarderen naar 12V... was dat eigenlijk niet van plan... weet het nog ff niet. Of zo'n weerstand erin freutelen die 6V opsnoept?
Uiteraard gaat het een 70cc cilinder worden. De kop is origineel HM C50 49cc een originele 49cc HM kop van een SS50 heeft grotere kleppen als ik het goed heb.
Check die blokbouten! Origineel? Geen kruiskopjes maar zeskantjes
Advies advies:
A wat is wijsheid, terugbouwen naar 6V? Grondplaat en ander vliegwiel?
B als 12V blijft moet er dan veel aan de draadboom v.d. C50 gebeuren qua aanpassing?
C 70cc cilinder op deze org. HM C50 kop of is een SS50 kopje 49cc aan te bevelen?
D wat voor blokje is dit nu? Is dit een nu zo'n 'tt' blok?
Het is allemaal hobby he, dus de oplossing hoeft daarom niet altijd te efficiënt te zijn.
Nu heb ik qua motortypes weinig 'sjoege'. Ik was al blij dat het motornummer zo goed als overeen kwam...
Maar eenmaal thuis, dronken van geluk, het vliegwiel eraf getrokken... wel wat grotere spoeltjes als ik had verwacht. Ook het vliegwiel is anders opgebouwd. Een NipponDenso zonder vervroeging -huh- dacht ik. Tsja... dan ff de inlaat eraf. Als ik het goed heb past deze configuratie met inlaat op een Dax. Er zat een messing plaatje tussen kop en spruitstuk om de boel te knijpen. Ja dat kan ook.
Denk dus dat het een 12V blokje is... ff nog geen foto's v.d. inhoud gemaakt.
Wil hem eerst ff lopend hebben zoalssie is. Gewoon om te ervaren wat ik heb. Maar dan... ombouwen naar 6V? Of m'n C50 opwaarderen naar 12V... was dat eigenlijk niet van plan... weet het nog ff niet. Of zo'n weerstand erin freutelen die 6V opsnoept?
Uiteraard gaat het een 70cc cilinder worden. De kop is origineel HM C50 49cc een originele 49cc HM kop van een SS50 heeft grotere kleppen als ik het goed heb.
Check die blokbouten! Origineel? Geen kruiskopjes maar zeskantjes
Advies advies:
A wat is wijsheid, terugbouwen naar 6V? Grondplaat en ander vliegwiel?
B als 12V blijft moet er dan veel aan de draadboom v.d. C50 gebeuren qua aanpassing?
C 70cc cilinder op deze org. HM C50 kop of is een SS50 kopje 49cc aan te bevelen?
D wat voor blokje is dit nu? Is dit een nu zo'n 'tt' blok?
Het is allemaal hobby he, dus de oplossing hoeft daarom niet altijd te efficiënt te zijn.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16224
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ben ik nu gek of zie ik geen cdi pickup? (ok, waarschijnlijk beide)
Doe eens een foto die het stuk boven het bloknummer weergeeft?
ps. Bij de japanse monkey's is het zo dat de tt en nt blokjes evenveel vermogen leveren, en dat is meer vermogen dan een ot blok levert. (3,1 tegen 2,6pk)
(japanse monkey ) tt blokjes hebben een lange 6v tap en een lange drijfstang, verbrandingsruimte en kleppen als nt maar de nok nog in glijlagers. Dus nog gewoon 6v met punten.
Wat honda allemaal met c blokjes heeft uitgespookt weet ik niet meer, dat is in het verleden hier wel eens langsgekomen.
Doe eens een foto die het stuk boven het bloknummer weergeeft?
ps. Bij de japanse monkey's is het zo dat de tt en nt blokjes evenveel vermogen leveren, en dat is meer vermogen dan een ot blok levert. (3,1 tegen 2,6pk)
(japanse monkey ) tt blokjes hebben een lange 6v tap en een lange drijfstang, verbrandingsruimte en kleppen als nt maar de nok nog in glijlagers. Dus nog gewoon 6v met punten.
Wat honda allemaal met c blokjes heeft uitgespookt weet ik niet meer, dat is in het verleden hier wel eens langsgekomen.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Bedankt nielspbr, cdi pick up heefttie niet, puntjes erin.. condensator en de nokkenas draait vrij rond in de kop. Geen kogellagers. 6Volt, yes geen ombouw naar 12Volt.nielspbr schreef: ↑01 jan 2021 02:42 Ben ik nu gek of zie ik geen cdi pickup? (ok, waarschijnlijk beide)
Doe eens een foto die het stuk boven het bloknummer weergeeft?
ps. Bij de japanse monkey's is het zo dat de tt en nt blokjes evenveel vermogen leveren, en dat is meer vermogen dan een ot blok levert. (3,1 tegen 2,6pk)
(japanse monkey ) tt blokjes hebben een lange 6v tap en een lange drijfstang, verbrandingsruimte en kleppen als nt maar de nok nog in glijlagers. Dus nog gewoon 6v met punten.
Wat honda allemaal met c blokjes heeft uitgespookt weet ik niet meer, dat is in het verleden hier wel eens langsgekomen.
Onderstaand wat details van vliegwiel en grondplaat
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Gooische Honda schreef: ↑02 jan 2021 19:54Bedankt nielspbr, nope je bent niet gek. Cdi pick up heefttie niet, puntjes erin.. condensator en de nokkenas draait vrij rond in de kop. Geen kogellagers. 6Volt, yes geen ombouw naar 12Volt.nielspbr schreef: ↑01 jan 2021 02:42 Ben ik nu gek of zie ik geen cdi pickup? (ok, waarschijnlijk beide)
Doe eens een foto die het stuk boven het bloknummer weergeeft?
ps. Bij de japanse monkey's is het zo dat de tt en nt blokjes evenveel vermogen leveren, en dat is meer vermogen dan een ot blok levert. (3,1 tegen 2,6pk)
(japanse monkey ) tt blokjes hebben een lange 6v tap en een lange drijfstang, verbrandingsruimte en kleppen als nt maar de nok nog in glijlagers. Dus nog gewoon 6v met punten.
Wat honda allemaal met c blokjes heeft uitgespookt weet ik niet meer, dat is in het verleden hier wel eens langsgekomen.
Onderstaand wat details van vliegwiel en grondplaat
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
o dan zijn die zeskantboutjes idd wel apart
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16224
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Die ene halve gorilla(~85/86) die ik heb heeft ook zo'n tussentype blok. Met zeskantboutjes en een eendelig oud type ontstekingsdeksel.
Maar aangezien dit een gorilla is, 4-bak handkoppeling. (Sorry voor de vage foto.)
Maar aangezien dit een gorilla is, 4-bak handkoppeling. (Sorry voor de vage foto.)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4038
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Je moest eens weten hoeveel mensen er een setje zeskantboutjes bestellen bij revisie van een ot blokje.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869