Mijn C50 ot... en het vervolg
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Mijn C50 ot... en het vervolg
PF50 een aantal jaar geleden aangeschaft, puur om de jeugdige beleving te her-beleven want ja... we worden ouder ennuh, ach de 1 gaat tennissen, de ander groeit dicht en weer iemand anders koopt een Porsche en gaat voor de 2e leg.
Heb geen geld voor een Porsche, 2e leg wil ik niet, dichtgroeien gaat vanzelf dus tijd voor een tweede, rijdbare 4-takt. Een C50.
Lang verhaal maar dit is ze;
Org. goed bewaard Nederlands onverprutst exemplaar, klinkt tegenwoordig wat racistisch. Maar het is nu eenmaal zo en ik ben trots op deze C50.
Kogelhard frame btw!
Uitelkaar geschroefd door de vorige eigenaar, gespoten in dezelfde kleur als ze was en alle nuts en bolts opnieuw laten verzinken. Wauw wat een mooie. Dus de koop was gauw besloten en ergens half januari stond ze in mijn schuur. Geen kenteken. Naast m'n SS en de PF50.
Aangeschaft voor de totale beleving. Dus niet met de intentie 'ff rdw en dan onbekommerd rijden'. Nee, gewoon freaken daar waar het kan, dan een keertje rdw en dan lekker rijden, onderhouden en genieten
Het to do lijstje maken kon beginnen. Want je denkt altijd 'dit kan mooier/beter'. Spulletjes verzamelen, carburateurtje hier, extra motorblokje daar. De C50 plank werd snel gevuld. Maar echt tijd om de boel aan te pakken was er niet. Tot de zomervakantie is er niets aan gedaan. Af en toe wat geaaid, erop gezeten. Lampjes aan/uit, dat was het wel. Tot juli 2020...
kleedje eraf en midden in m'n garage gezet. Doosje met spullen erbij, biertje en het feest kon beginnen. Verse bougie, klepjes gesteld. Claxon gemonteerd. Alles losgehaald en weer gemonteerd met montagepasta. Verse voor-binnenband erin en zo nog wat kleine dingetjes gedaan die ikzelf belangrijk vondt. Het org. trapasmechanisme gedemonteerd, ik kreeg de C50 niet aangetrapt met het pedalensysteem er nog op. Nu de pedalen eraf zijn kan je een veel grotere slag maken. En loopt ze met 1 kick.
Maar toen... de elektriek. Bij nadere beschouwing werkte de verlichting niet goed. Ben er gelijk ingedoken. Draadboom opengehaald en, op de wit-gele draad weerstand. Wat later bleek de oorzaak een oude reparatie te zijn. Gesoldeerd, krimpkousje erover en klaar. Geen weerstand meer.
Maar de verlamping was hiermee niet hersteld. Meten en checken, eerst zonder schema later met schema en dat werkt een stuk beter. Maar tot een oplossing kwam het niet. Googelen, forums uitpluizen.. nope. Toen de schakelaar van de verl. uitelkaar gehaald.
En wat bleek, 1 sleepcontactje lag los... en zo ontstaat er een totaal verkeerd beeld. Dan zus, dan zo. Ding gereinigd en weer inelkaar gezet. Contactspray erop... met doorpiepen van de draden een logisch patroon. Gemonteerd... nope... weer niet. Met wat tips verder gegaan. Soms kijk je totaal verkeerd naar iets en is een frisse meedenker nuttig. Zo ook nu. Na wat details verder de batt. opgeladen, 6.4 Volt, starten en... alles werkt. Geen vaag verlichtingsbeeld. Geen lampen die uit gaan bij het gebruik v.d. claxon. Geen neutraal lampje die uit gaat bij het gebruik v.d. claxon.
Wordt vervolgd
Heb geen geld voor een Porsche, 2e leg wil ik niet, dichtgroeien gaat vanzelf dus tijd voor een tweede, rijdbare 4-takt. Een C50.
Lang verhaal maar dit is ze;
Org. goed bewaard Nederlands onverprutst exemplaar, klinkt tegenwoordig wat racistisch. Maar het is nu eenmaal zo en ik ben trots op deze C50.
Kogelhard frame btw!
Uitelkaar geschroefd door de vorige eigenaar, gespoten in dezelfde kleur als ze was en alle nuts en bolts opnieuw laten verzinken. Wauw wat een mooie. Dus de koop was gauw besloten en ergens half januari stond ze in mijn schuur. Geen kenteken. Naast m'n SS en de PF50.
Aangeschaft voor de totale beleving. Dus niet met de intentie 'ff rdw en dan onbekommerd rijden'. Nee, gewoon freaken daar waar het kan, dan een keertje rdw en dan lekker rijden, onderhouden en genieten
Het to do lijstje maken kon beginnen. Want je denkt altijd 'dit kan mooier/beter'. Spulletjes verzamelen, carburateurtje hier, extra motorblokje daar. De C50 plank werd snel gevuld. Maar echt tijd om de boel aan te pakken was er niet. Tot de zomervakantie is er niets aan gedaan. Af en toe wat geaaid, erop gezeten. Lampjes aan/uit, dat was het wel. Tot juli 2020...
kleedje eraf en midden in m'n garage gezet. Doosje met spullen erbij, biertje en het feest kon beginnen. Verse bougie, klepjes gesteld. Claxon gemonteerd. Alles losgehaald en weer gemonteerd met montagepasta. Verse voor-binnenband erin en zo nog wat kleine dingetjes gedaan die ikzelf belangrijk vondt. Het org. trapasmechanisme gedemonteerd, ik kreeg de C50 niet aangetrapt met het pedalensysteem er nog op. Nu de pedalen eraf zijn kan je een veel grotere slag maken. En loopt ze met 1 kick.
Maar toen... de elektriek. Bij nadere beschouwing werkte de verlichting niet goed. Ben er gelijk ingedoken. Draadboom opengehaald en, op de wit-gele draad weerstand. Wat later bleek de oorzaak een oude reparatie te zijn. Gesoldeerd, krimpkousje erover en klaar. Geen weerstand meer.
Maar de verlamping was hiermee niet hersteld. Meten en checken, eerst zonder schema later met schema en dat werkt een stuk beter. Maar tot een oplossing kwam het niet. Googelen, forums uitpluizen.. nope. Toen de schakelaar van de verl. uitelkaar gehaald.
En wat bleek, 1 sleepcontactje lag los... en zo ontstaat er een totaal verkeerd beeld. Dan zus, dan zo. Ding gereinigd en weer inelkaar gezet. Contactspray erop... met doorpiepen van de draden een logisch patroon. Gemonteerd... nope... weer niet. Met wat tips verder gegaan. Soms kijk je totaal verkeerd naar iets en is een frisse meedenker nuttig. Zo ook nu. Na wat details verder de batt. opgeladen, 6.4 Volt, starten en... alles werkt. Geen vaag verlichtingsbeeld. Geen lampen die uit gaan bij het gebruik v.d. claxon. Geen neutraal lampje die uit gaat bij het gebruik v.d. claxon.
Wordt vervolgd
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Daar staattie dan. Mooi te zijn. Over drie weken de RDW keuring. Veel gedaan o.a. een epoxy afdek plaatje gefreubeld. Niet org. maar wel handig, geen geslijp van org. delen. Het gehele trappersysteem is zo weer terug te bouwen.
Volgens mij moet het keuren een 'koekkie' zijn. Tips zijn welkom!!! Moet nog een uitlaatdempertje in. L. spiegeltje monteren. En zo'n aankoopbewijs invullen van overname... ik hoop dat het snel gaat, heb er geen ervaring mee.
Kentekenplaat houdertje gespoten in het 'oude wit'. Ennuh... au... boren in het achterkantje van de C... niet leuk maar incl. een kleine modificatie t.b.v. de bevestiging zittie.
Volgens mij moet het keuren een 'koekkie' zijn. Tips zijn welkom!!! Moet nog een uitlaatdempertje in. L. spiegeltje monteren. En zo'n aankoopbewijs invullen van overname... ik hoop dat het snel gaat, heb er geen ervaring mee.
Kentekenplaat houdertje gespoten in het 'oude wit'. Ennuh... au... boren in het achterkantje van de C... niet leuk maar incl. een kleine modificatie t.b.v. de bevestiging zittie.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Dat plaatje is de mooiste oplossing voor de oude carters in combi met een steppenbalk. Ik heb zelf wel eens bij een kapot eitje de rand rechtgemept, daar oogjes van gemaakt en op de plaats van de as een gat geboord, maar deze puist is een mooiere oplossing. Je kunt ze in serie maken en gaat ze allemaal kwijtraken, denk ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Thanks, ziet er inderdaad het fraaist uit. Licht, praktisch en stevig. Krijg er veel positieve reacties op. De mal heb ik nog. Sigarenkistjeshout en schuim... daarna kwestie van veel tijd en matjes soppen/nabewerken.
Zal er over nadenken om er een paar extra te fabrieken.
Zal er over nadenken om er een paar extra te fabrieken.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ha, ok. Ik zou ze van plaat maken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Vanmiddag was het zover!! RDW Nieuwegein, en gekeurd. Deze week nog komt het kenteken binnen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 08 dec 2010 20:11
- Bezit: - honda dax ST70 1988
- honda yellow little cub - Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
damn deze staat te shinen
Nieuwstaat
Nieuwstaat
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Thanks,
Kenteken plaatje laten maken vandaag. En dan... gaattie weer een kuurtje krijgen. Wil 2 zaken uitvoeren:
1 nieuwe spaken monteren voor en achter. En de remtrommels laten waterstralen, naven polijsten.
2 70 cc cilinder en kopje monteren. Geen race aspiraties. Gewoon max 70 km/h en met tegenwind geen terugval.
Mbt puntje 2 paar vraagjes/gedachten.
Waarom wil ik kop en cil. 70cc. Omdat een 70cc kop grotere kleppen heeft. De boel is dan in mijn beleving beter af te stellen dan een 70cc cil. en een 49cc kop. configuratie. En... ik vind het leuk dat die kop gelagerd is)
Heb dure Kitaco en Takegawa setjes gezien van 600+. Ik denk dat dit een overkill is. Ben een rustige rijder dus zal beslist de boel niet overbelasten. En voor die 1000 km. per jaar... neig dus naar een goedkoop setje met een gelagerde kop 70cc. van een voor mij onbekend merk. (Gaat tegen al mijn principes in, maar soms moet je open staan voor andere inzichten)
Zo'n 70cc setje ga ik niet op het huidige blokje monteren, dat zou zonde zijn. Wil een ander blokje aanschaffen, opentrekken en daar waar nodig vervangen wat moet. 70cc setje erop en afstellen maar. Eenmaal lekker smooth lopend het onder de C50 monteren en bij de eerste zonnestralen... genieten.
Maar wat voor keuze ik moet maken voor een aluminium cilinder t.o.v. een stalen... geen idee. Het wordt beide aangeboden hier in NL maar... in het buitenland ook, stukken goedkoper zelfs.
Ik hoor van iemand die vroeger prima jaren gereden heeft met een merkloos 70cc cilinder op een org. 49cc Honda kopje. Liep 70, stabiel en ging niet kapot. Stationair altijd wat minder mooi lopend... daarom wil ik er o.a. een 70cc. kopje op.
Zijn hier ervaringsdeskundigen... m.b.t. bovenstaand epistel? Tips/tricks? Ze zijn welkom!
Kenteken plaatje laten maken vandaag. En dan... gaattie weer een kuurtje krijgen. Wil 2 zaken uitvoeren:
1 nieuwe spaken monteren voor en achter. En de remtrommels laten waterstralen, naven polijsten.
2 70 cc cilinder en kopje monteren. Geen race aspiraties. Gewoon max 70 km/h en met tegenwind geen terugval.
Mbt puntje 2 paar vraagjes/gedachten.
Waarom wil ik kop en cil. 70cc. Omdat een 70cc kop grotere kleppen heeft. De boel is dan in mijn beleving beter af te stellen dan een 70cc cil. en een 49cc kop. configuratie. En... ik vind het leuk dat die kop gelagerd is)
Heb dure Kitaco en Takegawa setjes gezien van 600+. Ik denk dat dit een overkill is. Ben een rustige rijder dus zal beslist de boel niet overbelasten. En voor die 1000 km. per jaar... neig dus naar een goedkoop setje met een gelagerde kop 70cc. van een voor mij onbekend merk. (Gaat tegen al mijn principes in, maar soms moet je open staan voor andere inzichten)
Zo'n 70cc setje ga ik niet op het huidige blokje monteren, dat zou zonde zijn. Wil een ander blokje aanschaffen, opentrekken en daar waar nodig vervangen wat moet. 70cc setje erop en afstellen maar. Eenmaal lekker smooth lopend het onder de C50 monteren en bij de eerste zonnestralen... genieten.
Maar wat voor keuze ik moet maken voor een aluminium cilinder t.o.v. een stalen... geen idee. Het wordt beide aangeboden hier in NL maar... in het buitenland ook, stukken goedkoper zelfs.
Ik hoor van iemand die vroeger prima jaren gereden heeft met een merkloos 70cc cilinder op een org. 49cc Honda kopje. Liep 70, stabiel en ging niet kapot. Stationair altijd wat minder mooi lopend... daarom wil ik er o.a. een 70cc. kopje op.
Zijn hier ervaringsdeskundigen... m.b.t. bovenstaand epistel? Tips/tricks? Ze zijn welkom!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Je wil grote kleppen vanwege mooi stationair lopen? Ik zou de boeken over motorconstructie nog eens goed doornemen. Vroeger liep zo'n blokje met 50 kop rauw omdat de compressie eenvoudigweg veel te hoog was. De huidige 70 voor 50 kop zuigers zijn veel beter gemaakt en als je alle hoeken op de zuigerbodem afrondt heb je een supermooi lopend motortje. Die grote kleppen heb je helemaal niet nodig als je niet van plan bent een hete nok en grote carb te monteren.
Maar geef gerust uit wat je wil en monteer wat je wil. Gewoon omdat het kan. Maar niet om de genoemde redenen, die zijn onjuist.
Maar geef gerust uit wat je wil en monteer wat je wil. Gewoon omdat het kan. Maar niet om de genoemde redenen, die zijn onjuist.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Mijn ervaring met dagelijks gebruik van goedkope 70 cil met 70 kop is prima, met onderhoud blijft dit lang en mooi lopen. Wel vind ik altijd dat cilinders zo snel gaan roesten. Maar ik reed bij elk weertype dagelijks. Weet niet of ori langer zwart blijft. En alu kan ook lelijk worden, vooral bij strooizout, maar dat was je plan niet, toch?
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
is de gelagerde kop wel voor 6v drijfstang, en heb je een link van het kopje?Gooische Honda schreef: ↑20 nov 2020 10:20 Thanks,
Kenteken plaatje laten maken vandaag. En dan... gaattie weer een kuurtje krijgen. Wil 2 zaken uitvoeren:
1 nieuwe spaken monteren voor en achter. En de remtrommels laten waterstralen, naven polijsten.
2 70 cc cilinder en kopje monteren. Geen race aspiraties. Gewoon max 70 km/h en met tegenwind geen terugval.
Mbt puntje 2 paar vraagjes/gedachten.
Waarom wil ik kop en cil. 70cc. Omdat een 70cc kop grotere kleppen heeft. De boel is dan in mijn beleving beter af te stellen dan een 70cc cil. en een 49cc kop. configuratie. En... ik vind het leuk dat die kop gelagerd is)
Heb dure Kitaco en Takegawa setjes gezien van 600+. Ik denk dat dit een overkill is. Ben een rustige rijder dus zal beslist de boel niet overbelasten. En voor die 1000 km. per jaar... neig dus naar een goedkoop setje met een gelagerde kop 70cc. van een voor mij onbekend merk. (Gaat tegen al mijn principes in, maar soms moet je open staan voor andere inzichten)
Zo'n 70cc setje ga ik niet op het huidige blokje monteren, dat zou zonde zijn. Wil een ander blokje aanschaffen, opentrekken en daar waar nodig vervangen wat moet. 70cc setje erop en afstellen maar. Eenmaal lekker smooth lopend het onder de C50 monteren en bij de eerste zonnestralen... genieten.
Maar wat voor keuze ik moet maken voor een aluminium cilinder t.o.v. een stalen... geen idee. Het wordt beide aangeboden hier in NL maar... in het buitenland ook, stukken goedkoper zelfs.
Ik hoor van iemand die vroeger prima jaren gereden heeft met een merkloos 70cc cilinder op een org. 49cc Honda kopje. Liep 70, stabiel en ging niet kapot. Stationair altijd wat minder mooi lopend... daarom wil ik er o.a. een 70cc. kopje op.
Zijn hier ervaringsdeskundigen... m.b.t. bovenstaand epistel? Tips/tricks? Ze zijn welkom!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Thanks, duidelijke taal. Knetter interessant.. finetuning op een zuigertje! Het is inderdaad meer 'omdat het kan'.NIX schreef: ↑20 nov 2020 10:53 Je wil grote kleppen vanwege mooi stationair lopen? Ik zou de boeken over motorconstructie nog eens goed doornemen. Vroeger liep zo'n blokje met 50 kop rauw omdat de compressie eenvoudigweg veel te hoog was. De huidige 70 voor 50 kop zuigers zijn veel beter gemaakt en als je alle hoeken op de zuigerbodem afrondt heb je een supermooi lopend motortje. Die grote kleppen heb je helemaal niet nodig als je niet van plan bent een hete nok en grote carb te monteren.
Maar geef gerust uit wat je wil en monteer wat je wil. Gewoon omdat het kan. Maar niet om de genoemde redenen, die zijn onjuist.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!